ЗВ’ЯЗОК МОТИВІВ СПОРТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІЗ САМОРЕГУЛЯЦІЄЮ ПІДЛІТКІВ-СПОРТСМЕНІВ

Світлана Лукова

Анотація


Актуальність дослідження зв’язку саморегуляції з мотивами спортивної діяльності зумовлене динамікою мотиваційної сфери у підлітковому віці та значенням мотивації у результативності спортивної діяльності підлітків.

Мета. Встановити зв’язок провідних мотивів спортивної діяльності підлітків із типами саморегуляції.

Методи. Опитувальник «Саморегуляція спортивної діяльності» (за К. Фоменко, І. Полілуєвою), опитувальник «Актуальні мотиви спортивної діяльності підлітків» (за С. Луковою, К. Фоменко).

Результати. Встановлено, що у підлітковому віці глористичний мотив та мотив фізичного вдосконалення набувають більшого значення, ніж емоційне задоволення під час занять спортом. Статеві відмінності виявлені лише за мотивом фізичного вдосконалення, більш виражений він у хлопців-спортсменів, ніж у дівчат. У представників командних видів спорту емоційний мотив набуває більшого значення, ніж у представників індивідуальних видів спорту. Встановлено зв’язок мотивів спортивної діяльності підлітків зі стилями саморегуляції. Найвищі кореляції трьох досліджуваних мотивів виявлені із такими стилями саморегуляція, як ідентифіковане регулювання та власне спонукання.

Висновки. Вивчення стильових відмінностей саморегуляції підлітків-спортсменів з різними провідними мотивами спортивної діяльності дозволило виявити, що найвищі показники ідентифікованого регулювання та власного спонукання виявлені у підлітків з високим рівнем мотивації (за всіма трьома мотивами), а найнижчі – у амотивованих підлітків. Домінування у мотиваційному профілі підлітків одного провідного мотиву (глористичного, емоційного або мотиву фізичного самовдосконалення) меншою мірою сприяє розвитку внутрішньої мотивації, ніж одночасні високі показники за всіма трьома мотивами.


Ключові слова


мотиви спортивної діяльності, саморегуляція, підлітки-спортсмени.

Повний текст:

PDF

Посилання


Балашов, Е. М. (2020). Метакогнітивний моніторинг саморегульованого навчання студентів (Автореф. дис. д-ра психол. наук, Національний університет «Осторозька академія») Острог. https://www.oa.edu.ua/doc/dis/balashov_avto.pdf

Галян, І. (2015). Психологічний аналіз сутності саморегуляції як особистісної здатності. Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. 20 (1), 154–160.

Грецький, О. В. (2019). Формування мотивації до спортивної діяльності на початковому етапі підготовки (Дис. канд. з фіз. вих. та спорту, Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника), Івано-Франківськ,

https://www.ldufk.edu.ua/files/Biblioteka/Vykladacham/Greckij%20-%20disertacija%20POSILANNJa%20DRUK-szhatyj.pdf

Ємшанова, Ю. (2008). Особливості стильової саморегуляції кваліфікованих тенісистів. Молода спортивна наука України, 1, 120-124.

http://repository.ldufk.edu.ua:8080/bitstream/34606048/2604/1/08yjostp.pdf

Кузікова, С. (2021). Дослідження саморегуляції психоенергетичних станів особистості в екстремальному середовищі. Психологія і особистість. 1(19), 94-106. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227207

Лукова, С., Фоменко, К. (2021). Діагностичний інструментарій для вивчення актуальних мотивів спортивної діяльності підлітків. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки, 9. 162–170. http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/9_2021/23.pdf

Підбуцька, Н. В. (2017). Особливості вольової саморегуляції професійних баскетболістів. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 1 (57), 235-244. https://core.ac.uk/download/pdf/229041688.pdf

Полілуєва, І. В. (2018). Особливості емоційно-вольової регуляції спортивно-художньої діяльності у підлітковому віці (Дис. канд. з психол. наук, Харківський національний педагогічний університет імені В. Г. Сковороди) http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/2018/09/POLILUEVAdis.pdf

Пруднікова, М. С., Мулик, К. В. (2020). Мотивація до спортивної діяльності підлітків 14-15 років, які займаються тхеквондо та велотуризмом. Єдиноборства. 1(15), 46-55.

http://sportsscience.org/index.php/combat/article/view/1004

Розторгуй, М.С., Товстоног, О.Ф., Мельник, Т.Г. Шандригось, В.І., Попович, О.І., Оліярник, В.І. (2022). Особливості формування мотивації до спортивної діяльності у пауерліфтерів високої кваліфікації. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 5(150), 88-92. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.5(150).18

Рочняк, А.Ю. (2018). Мотивація та саморегуляції спортивної діяльності юнаків-баскетболістів із різною успішністю у змаганнях. Науковий вісник ХДУ. Психологічні науки. 1(2), 77-82. http://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/368

Рудюк, О. (2020). Особливості саморегуляції майбутніх психологів на різних етапах їх фахової підготовки. Збірник наукових праць РДГУ. Психологія: реальність і перспективи. 15, 135-141. https://doi.org/10.35619/praprv.v1i15.195

Усик, Д. (2015). Психологічні особливості саморегуляції поведінки в старшому дошкільному віці. Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. 20(2), 108–114.

Фоменко, К. (2017). Губристична мотивація та саморегуляція суб’єкта діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. 3(2), 95-101.

Фоменко, К. І., Полілуєва, В. І. (2017). Характеристика діагностичного інструментарію для дослідження саморегуляції у спортивній діяльності. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія. 56, 242-256. http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/psychology/article/view/36

Хомуленко, Т. Б. (2017) Психотехнології саморегуляції тілесного. Діса плюс.

Collins, N. (2009). Motivation and Self-Regulated Learning: Theory, Research, and Applications (review). The Journal of Higher Education, 4(80), 476–479.

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806

Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 631–649). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50048-2

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Press. http://dx.doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2022.67.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.