ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНОГО СПРИЙНЯТТЯ ТВОРІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Вікторія Найчук, Валерія Пономарьова

Анотація


Актуальність дослідження. Вивчення особливостей естетичного сприйняття має беззаперечне значення для розробки ефективної системи естетичного розвитку особистості, позитивно впливає на світогляд та духовний світ людини, самостійність творчості та креативність, підвищує рівень пізнавальних процесів. Для забезпечення ефективного впливу естетичного сприйняття необхідним є вивчення його закономірностей та специфічних якостей.

Мета дослідження – визначити особливості естетичного сприйняття творів художнього мистецтва в залежності від рівня естетичних здібностей.

Методи дослідження. Семантичний диференціал для оцінки естетичних обєктів – візуальних художніх образів; методика оцінки естетичних здібностей (Фоменко & Найчук, 2022).

Висновки. Спираючись на аналіз всіх семантичних полей досліджуваних, ми припускаємо, що:

‒      оцінка художніх творів мистецтва особами з низьким рівнем розвитку естетичних здібностей спирається суто на емоційно-інтуїтивному сприйнятті естетичного об’єкту та його оцінки на рівні категорій «приємно»-«неприємно», «подобається»-«не подобається»;

‒      оцінка художніх творів особами з середнім рівнем розвитку естетичних здібностей може бути представлена як процес емоційно-інтуїтивної оцінки об’єкту з подальшим співставленням їх з загальноприйнятими в суспільстві.

‒      оцінка художніх творів мистецтва особистістю з високим рівнем естетичних здібностей представляє складний процес поєднання емоційно-інтуїтивної оцінки об’єкту, співставлення сприйнятих образів з еталонами власного естетичного смаку та співвідношення їх з загальноприйнятими в суспільстві

Отже, ми можемо висунути гіпотезу про те, що центральним елементом, який впливає на розвиток естетичних здібностей особистості є формування в розвиток власного естетичного смаку.


Ключові слова


естетичне сприйняття, твори художнього мистецтва, естетичні здібності,естетичний смак

Повний текст:

PDF

Посилання


Торшилова Е.М. (1988). Можно ли проверить алгеброй гармонию? Критический очерк экспериментальной эстетики / Торшилова Е.М. – М.: Искусство.

Торшилова Е.М. (2001). Развитие эстетических способностей детей 3-7 лет (теория и диагностика) / Торшилова Е.М., Т.В. Морозова. М.: Деловая Книга.

Фоменко К.І., Найчук В.В. Психодіагностика естетичних здібностей. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 66. С. 334-352.

Фоменко К.І. (2022). Семантичний диференціал для оцінки художніх творів. Харківський осінній марафон психотехнологій (каталог психотехнологій; тези доповідей) : збір. наукових праць за матеріалами VI Всеукраїнської наук.-практ. конф. з міжнар. участю. м. Харків. 27-29 жовтня 2022 р. ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ. 2022 55-56.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2022.67.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.