ПСИХОЛОГІЧНА СПІВМІРНІСТЬ ТРУДОВОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ТА МОТИВАЦІЙНИХ ДЕТЕРМІНАНТ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Актуальність дослідження. Фокус дослідження проблеми саморегуляції в психологічній науці спрямований переважно на вивчення ролі саморегуляції особистості в навчальній та професійній підготовці до трудової діяльності. Натомість саморегуляція суб’єкта трудової діяльності, зокрема підприємницької, є мало вивченою.
Мета. Визначити мотиваційні особливості саморегуляції суб’єкта трудової активності щодо здійснення підприємницької діяльності.
Методи. Методика діагностики саморегуляції трудової діяльності (Фоменко, 2017); методика «Мотиваційно-ціннісні орієнтації на підприємницьку діяльність» (Фоменко, 2020); методика діагностики кар’єрних орієнтацій Е. Шейна (Шейн, 2002; Чикер, 2006); методика «Мотиви на збільшення власності» (Карнишев, Бурменко & Іванова, 2006)
Результати. Визначено співмірність способів регуляції трудової діяльності та мотивів на збільшення власності, кар’єрних орієнтацій та мотиваційних орієнтацій підприємницької діяльності.
Висновки. Підприємницька ідентичність характерна для суб’єктів усіх типів і видів саморегуляції. Суб’єкти трудової діяльності із зовнішнім локусом каузальності зможуть досягнути підприємницьких цілей у разі інтеграції зовнішньо підкріплених мотиваційних орієнтацій у систему власних цінностей та цілей, тобто у разі забезпечення мотивованих ззовні дій в умовах певного середовища автономною регуляцією. Виявлено інтегрування зовнішньої мотивації за ступенями автономності – зовнішньої регуляції, інтроєкції та ідентифікації – у межах мотиву на підприємницьку діяльність «свобода і самостійність» та тенденцію до часткового синтезування зовнішньої і внутрішньої мотивації – ідентифікованого регулювання та власного спонукання – за мотивом підприємницької діяльності «інноваційність».
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Гринців М. (2013). Саморегуляція як компонент професійної підготовки майбутнього фахівця. Актуальні питання гуманітарних наук, 4, 238–245.
Занюк С.С. (2002). Психологія мотивації. Київ: Либідь.
Карамушка Л. М., & Худякова Н. Ю. (2011). Мотивація підприємницької діяльності. Київ-Львів: Сполом.
Колот А. М., & Кудінова А. В. (2008). Мотиваційні теорії бізнес-діяльності: генезис, еволюція, транснаціоналізація. Д. Г. Лук’яненко, А. М. Поручник (Ред.), Глобальна економіка ХХІ століття: людський вимір. (с. 129–18). Київ: КНЕУ.
Краєвська А. С. (2016) Розвиток підприємництва в умовах інституційної невизначеності. Вісник Вінницького політехнічного інституту, 3, 33–40.
Ryan, R. Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
Тадеєва Т. В. (2012). Теорія самодетермінації Дісі-Раяна і навчальна мотивація. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, 3, 213–221.
Фоменко К. І. (2018). Психологія губристичної мотивації: феноменологія, структура, детермінація. Харків: ХНПУ.
Фоменко К. І. (2020). Опитувальник мотиваційних орієнтацій
підприємницької діяльності. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди.
Психологія, 62, 276–292.
Fomenko K. (2017). Self-Regulation of Labor Activity: the Means of Psychodiagnostics and the Role in Motivation. Наука і освіта, 11, 98–104.
Хазратова, Н. В., & Луценко, М. Ю. (2011). Потреба у власності як соціально-психологічний феномен. Психологія особистості, 3, 113–121.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2023.68.09
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.