МЕТАКОГНІТИВНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ СУБ’ЄКТА СУДОВО-ЕКСПЕРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Микола Саврасов, Руслан Окороков, Марина Міхеєва

Анотація


Актуальність дослідження. Проблема опису структури та закономірностей прояву метакогнітивних чинників професійної успішності судового експерта набуває високої актуальності та непересічної значущості в умовах модернізації змісту та організаційних форм сучасної судово-експертної діяльності.

Мета дослідження. Виявити та описати основні психологічні характеристики метакогнітивних чинників професійної успішності суб’єкта судово-експертної діяльності та її основних типів.

Методи дослідження. В якості методів дослідження нами використовувалися теоретичні та емпіричні методи (психолого-діагностичне обстеження, методи математико-статистичної статистики (дискримінантний аналіз)). Також використані наступні діагностичні методики: тест невербальної креативності Є. Торренса, тест вербальної креативності С. Медніка, тест інтелекту Р. Амтхауера, методика діагностики метапам’яті Т. І. Доцевич, експериментально-інтроспективна методика «Метакреативні здібності» М. В. Саврасова. Експериментальною базою дослідження стало Донецьке регіональне відділення (у м. Полтава) Національного наукового центру «Інститут судових експертиз імені Засл. Професора М. С. Бокаріуса». До складу емпіричної виборки увійшли судові експерти різних напрямків експертної діяльності, з різним досвідом професійної активності, кількістю 30 осіб та віком від 27 до 50 років.

Результати дослідження. Можливий розподіл судових експертів за рівнем професійної успішності на основі характеристик образної креативності (здатність давати абстрактну назву образам уяви) та вербальної креативності (гнучкість вербальної креативності); вербального (здатність до вербального узагальнення) та просторового інтелекту (здатністю до просторового узагальнення, просторова уява); метакретивності (креативна обізнаність).

Висновки. Професійна успішність судового експерта розуміється як індивідуально і суспільно обумовлений, активний та інтегративний, глибоко усвідомлюваний процес психологічного та соціального зростання, невід’ємною частиною якого є висока професійна результативність. Висока професійна успішність судового експерта обумовлена високою абстрактністю назви образної креативності, помірною гнучкістю вербальної креативності, помірною здатністю до узагальнення, помірною здатністю до просторового узагальнення, особливостями функціонування просторової уяви та креативною обізнаністю.


Ключові слова


судовий експерт, суб’єкт, професійна успішність, метакогнітивні чинники, інтелект, обізнаність, креативність, структура, показник.

Повний текст:

PDF

Посилання


Абрамова В. М. (2005) Експертні помилки: сутність, генезис, шляхи подолання: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.09. Київ. 18 с.

Джавадов Ф. М. (2000) Концептуальні основи розвитку судової експертизи в сучасних умовах: автореф. дис... д-ра юрид. наук: 12.00.09. К., 2000. 30 с.

Доцевич Т. І. (2015) Компетентність суб’єкта педагогічної діяльності: метакогнітивний аспект: монографія. Х.: Вид-во «Діса плюс». 346 с.

Лефтеров В. О. (2008) Особистісно-професійний розвиток фахівців екстремальних видів діяльності: автореф. дис... д-ра психол. наук: 19.00.09. Харків. 37 с.

Саврасов М. В. Регулятивні чинники креативності суб’єкта навчально-професійної діяльності: дис… д-ра психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Одеса, 2021. 484 с.

Стрілець Г. О. (2009) Генезис системи судово-експертних установ в Україні та напрямки їх діяльності: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.09. Київ. 19 с.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2023.68.19

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.