ПСИХОЛОГІЧНІ РЕСУРСИ ОСОБИСТОСТІ, ЩО СТОЯТЬ НА ЗАВАДІ АКТУАЛІЗАЦІЇ СТРАХІВ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ
Анотація
Актуальність дослідження. психологічна ресурсність є сукупністю якостей та здатностей особистості, що стоять на заваді виникненню стресу та актуалізуються у складних життєвих ситуаціях та обставинах, зумовлюють успішну адаптацію особистості до них, утім їх роль у протистоянні виникненню стресу, викликаного COVID-19 досі не вивчена.
Мета дослідження – визначити роль психологічних ресурсів у прояві психічних станів у період пандемії.
Методи і вибірка: У дослідженні, проведеному на вибірці 112 осіб, що перенесли захворювання на COVID-19, рівномірно представлених за віком та статтю, було застосовано адаптовану Т. Хомуленко та І. Кисловою (2021) методику CSC (COVID stress scale) для дослідження стресу, викликаного пандемією COVID-19 та методику дослідження особистісних ресурсів О. Штепи (2018). Було використано опитувалник психічних станів О. Прохорова (1991) для визначення міри прояву станів у осіб, що пережили хворобу.
Висновки: У представленому дослідженні психологічна ресурсність розуміється як сукупність якостей та здатностей особистості, що стоять на заваді виникненню стресу та актуалізуються у складних життєвих ситуаціях та обставинах, зумовлюють успішну адаптацію особистості до них.
Психологічна ресурсність негативно корелює із такими показниками стресу, викликаного COVID-19, як страх зараження та контакту з іноземцями, страх дефіциту продуктів та ліків, тривожність, обсесії та компульсії, зумовлені побоюванням заразитися.
Психологічна ресурсність особистості взаємозумовлена із меншим рівнем прояву демобілізаційних стенічних та астенічних психоемоційних станів в умовах пандемії.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Ващенко І.В., Іваненко Б.Б. (2018). Психологічні ресурси особистості в подоланні складних життєвих ситуацій. Проблеми сучасної психології. 2018. Випуск 40. 33-49. DOI10.32626/2227-6246.2018-40.33-49
Даценко О.А. (2020). Психологічний ресурс особистості як наукова парадигма. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Том 31 (70) № 4. 22-27. DOI https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.4/03
Куликов Л.В. Психогигиена личности. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 464 с.
Прохоров А.О. (1991). Психические состояния и их проявления в учебном процессе А.О. Прохоров. Казань: Изд-во Казанск. ун-та.
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва : Прогресс, 1998. 480 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. Москва : Прогресс, 1990. 372 с.
Фромм Э. Психоанализ и этика. Москва : Республика, 1993. 415 с.
Хомуленко Т.Б., Кислова І.С. (2021). Адаптація МЕТОДИКИ CSC (COVID stress scale) для дослідження стресу, викликаного пандемією COVID-19. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 65. 293-304.
Штепа О. С. (2018). Емпіричне вивчення психологічних ресурсів особистості / О. С. Штепа // Актуальні проблеми сучасноі психологіі: зб.наук.праць Кам'янець-Подільського нац. ун-ту ім. І. Огієнка Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Вип. 39. 380-399.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2023.68.22
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.