ТИПОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТАВЛЕННЯ ДО ГРОШЕЙ У ПРОЦЕСІ ЕКОНОМІЧНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
Анотація
Актуальність проблеми. На тлі трансформацій українського суспільства, стихійності економічної соціалізації, суперечностей що виникають при зіткненні стандартів «старого» та «нового» в осмисленні місця грошей у житті людини відбуваються зсуви та труднощі в економічні соціалізації молоді.
Мета дослідження – здійснити теоретичний огляд основних типологій ставлення до грошей та проаналізувати їх евристичний потенціал для дослідження специфіки економічної соціалізації студентської молоді.
Результати. У дослідженні показано внутрішні та зовнішні чинники економічної соціалізації у підлітковому та юнацькому віці, описано типології ставлення до грошей у студентів.
Висновки. Чисельність виділений психологами типологій ставлення до грошей вимагає зведення основний монетарних типів до декілька груп: раціональні із виваженим ставленням до грошей та адекватною цілям життєдіяльності монетарною поведінкою, та деструктивні різного спрямування (на витрати та на збереження). Економічна соціалізація студентської молоді має розглядатись як процес включення їх до реалізації певної монетарної поведінки через інтеріоризацію сімейних настанов, ставлень до грошей та монетарних дій однолітків та значущих дорослих, а також через актуалізацію внутрішніх смислів грошей у монетарній поведінці. Тип монетарної поведінки студентської молоді є результатом її економічної соціалізації і має враховуватись у програмах психологічного супроводу, що здійснюються психологічною службою ЗВО.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Авер’янова Г., Москаленко В. (2003). Особливості економічної соціалізації молоді в умовах трансформації українського суспільства. Соціально-психологічний вимір демократичних перетворювань в Україні: [За ред. С.Д. Максименка, В.Т. Циби, Ю.Ж. Шайгорського]. – К. : Український центр політичного менеджменту, 296-318.
Кушнерчук М. (2006). Вплив батьківських сценаріїв на економічну свідомість. Соціальна психологія. №5..40-44.
Ложкін Г.В. (2008). Економічна психологія: Навчальний посібник. - 3-тє видання, перероб. і доп. К.: Видавничий дім «Профессіонал».
Москаленко В. (2006). Особливості соціально-психологічних чинників економічної культури особистості / В.Москаленко // Соціальна психологія. 5. 26 - 38.
Нікітіна О.П. (2011). Психолого-педагогічні передумови ставлення до грошей у системі відношень особистості юнацького віку. Дис. … к.психол.н. 19.00.07. Х.: ХНПУ
.
Нікітіна О.П., Хомуленко Т.Б., Іванченко А.Д. (2020). Психологія монетарної спрямованості особистості: монографія. Харків : Лідер.
Сохань, І.В. (2022). Структура та типологічні особливості монетарної мотивації студентів. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія, Вип. 66, 287-301, doi:https://doi.org/10.34142/23129387.2022.66.19.
Яновская С.Г., Туренко Р.Л. (2010) Батьківські напуття як чинник економічної соціалізації підлітків. Вісник Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна. Серія Психологія.-Вип. 42.-№ 857.- Харків: ХНУ..250-257.
Goldberg H. Lewis. Т. (2000). Money Madness: The Psychology of Saving, Spending, Loving, and Hating Money. Gretna, LA : Wellness Institute.
Kõiv K. (2004). Pocket money as an agent of economic socialization: differences in parental managment of money of mail juvenile delinquents compared with controles. The Experience of Citizenship: Conference Papers of the Sixth Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network (CiCe). Krakov, Poland, May 20-22, 2004/ Ed. A.Ross.- London: CiCe,. 317-324.
Low K. (2005). E.Y. Money and Morality: Some perspectives from Singapore. New Zealand Journal of Asian Studies. - June, 2005.- Volume 7. № 1.- 37-62.
Matthews A. (1991). If I think about money so much, why can’t I figure it out? : understanding and overcoming your money complex / Arlene Modica Matthews. - New York: Summit Books.
Norvilitis Jill M. (2010). The role of parents in college students’ financial behaviors and attitudes. Journal of Economic Psychology.-Volume 31.- Issue 1, February 55-63.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.01
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.