ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ

Оксана Лозова

Анотація


Актуальність дослідження. Проблема розвитку професійної діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти в контексті впровадження STEM-освіти набуває актуальності в умовах реалізації навчальних програм STEM-спрямування та міжгалузевих інтегрованих курсів STEM для закладів загальної середньої освіти.

Мета дослідження. Обґрунтувати теоретико-методологічні підходи до професійної діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти в контексті впровадження STEM-освіти.

Методи дослідження. Використано методи аналізу теоретико-методологічної, психологічної, психолого-педагогічної літератури та синтезу науково-методичного, нормативного-правового підґрунтя впровадження STEM-освіти у закладах загальної середньої освіти.

Результати і висновки. Проведений аналіз та синтез джерел надав можливості зробити висновки щодо основних теоретико-методологічних підходів до професійної діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти в контексті впровадження STEM-освіти.

Важливість вивчення проблеми методологічних підходів до професійної діяльності вчителів у контексті впровадження STEM-освіти зумовлена переосмисленням змісту освіти на користь зростання частки міжпредметної і міжгалузевої інтеграції знань, яка є можливою на основі переходу від знання фактів до розвитку компетентностей та затребуваністю широкомасштабного упровадження STEM-освіти у закладах освіти.

Синергія методологічних підходів до професійної діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти у контексті впровадження STEM-освіти забезпечують успішну професійну інтеграцію та самореалізацію, компетентнісну здатність та особистісну готовність втілювати завдання STEM-освіти.


Ключові слова


STEM-освіта, навчальні програми, заклади середньої освіти, професійна діяльність вчителя, особистісний підхід, адаптивний підхід, діяльнісний підхід, компетентнісній підхід.

Повний текст:

PDF

Посилання


Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 року № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 26.04.2024).

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серп. 2020 р. № 960-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r (дата звернення: 20.04.2024).

Лозова О. (2023). Концептуальні та науково-методичні засади розвитку STEM-освіти. Світ інноваційних можливостей: актуальні питання розвитку STEM-освіти : колективна монографія / за заг. ред. О. Є. Стрижака, Ю. І. Завалевського. Київ. С. 88-97. URL: https://doi.org/10.51707/978-617-7945-56-6

Білик Ж., Чернецький І., Поліхун Н. (2018). Реалізація STEM-підходу до навчання у процесі комплексних досліджень природних об’єктів рідного краю. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 4. С. 73-79. URL: https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2018/4/14.pdf

Kelley T.R., Knowles J.G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. IJ STEM.. 3‒11. URL: https://www.researchgate.net/publication/305418293_A_conceptual_framework_for_integrated_STEM_education

Поліхун Н., Постова К., Сліпухіна І., Онопченко Г., Онопченко О. (2019).Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України. 80 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/286032301.pdf

Яцина О. (2021). STEM-освіта–ефективний підхід до навчально-дослідницької роботи студентів-психологів. STEM-освіта: науково-практичні аспекти та перспективи розвитку сучасної системи освіти: збірник матеріалів. 18 жовтня–26 листопада 2021 р. Одеса: Видавничий дім «Гельветика». С. 310–312. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/42968/1/STEM-%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%90.pdf

Бех І. Д. (2012). Компетентнісний підхід як освітня стратегія. Компетентнісний вимір особистісного зростання учнівської молоді : теорія, практика, досвід. : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 10–11 квіт. 2012 р. Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд, С. 6–11. URL: https://lib.iitta.gov.ua/8772/1/534%20%D0%91%D0%B5%D1%85.pdf

Кокун О. М. (2004). Оптимізація адаптаційних можливостей людини у психофізіологічному забезпеченні діяльності. автореф. дис. докт. психол. наук. 426 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/8845/1/Kokun_diss.pdf

Згуровський М., Панкратова Н. (2007). Основи системного аналізу. підручн. К.: Видавнича група BHV. 544 с. URL: http://eprints.cdu.edu.ua/4183/1/zgurovskii_mz_panu.pdf

Ревасевич І. (2001). Психологічні концепції адаптації особистості у системному теоретичному обґрунтуванні. Психологія і суспільство. № 4. С. 16-40. URL: https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/44

Бурлакова І.А. (2022). Психологія професійного мислення, готовність до змін : навчально-методичний матеріал. Київ. Видавництво КРЦПК. 68 с.URL: https://cpk.org.ua/wp-content/uploads/2023/03/psihologiya-profesijnogo-mislennya-gotovnist-do-zmin.-burlakova-i.a.pdf

Морзе Н. В., Кузьмінська О. Г., Вембер В .П., Барна О. В. (2010). Компетентнісні завдання як засіб формування інформаційної компетентності в умовах неперервної освіти. Інформаційні технології в освіті: Збірник наукових праць. Випуск 4. С. 48-62. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/19666789.pdf

Зязюн І.А. (2005).Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти. URL: http://eprints.zu.edu.ua/853/1/05ziasno.pdf

Гончарова Н. О. (2015). Професійна компетентність вчителя у системі навчання STEM. Наукові записки Малої академії наук України. № 7. С. 141-147.

Бібік Н. М. (2019). Суперечності процесу запровадження компетентнісного підходу в освітню практику. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції. С. 8-12. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/tezy-internet-konferentsiya-2019.pdf

Якимчук О. (2020). Компетентісний підхід в освіті: українські реалії. Вища освіта України. Вип. 3. С. 19-25. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37416/Yakymchuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Єрмаков І. (2005). Навчання і компетентність: пошуки сенсу і змісту. Завуч. Шкільний світ. №19. С. 3–4.

Рибалка В. (2014). Психологія та педагогіка праці особистості: від обдарованості дитини до майстерності дорослого: посібник. К. : Інститут обдарованої дитини. 220 с.

Вайнола Р. Х. (2006). Особливості професійної підготовки майбутнього педагога в контексті особистісного підходу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. С. 61-70. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3932

Мартинюк Т.С. (2016). Методика реалізації діяльнісного підходу у процесі навчання географії України учнів 8 – 9 класів: автореф. дис. канд.пед. наук. 270 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/06/dysertatsiia-Martyniuk.pdf

Пометун О. І. (2021). Діяльнісний підхід. Енциклопедія освіти. С. 250-251. URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729012

Дегтярьова Г. С., Козяр М. М., Руденко Л. А., Шиделко А. В. (2013). Психолого-педагогічні засади діяльності педагога сучасної професійної школи: навч.-метод. посіб. Педагогічна думка. 144 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32306977.pdf

Вовчаста Н., Байрамова О., Чорна Г. (2022). Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів вищої освіти. Український Педагогічний журнал. Вип. 1. С. 87–97. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-87-97

Антонова О. Є. Антонов О. В. (2023). Розвиток креативності майбутніх учителів засобами ТРВЗ-технологій та STEM-освіти. Монографія: Соціально-педагогічні засади підготовки фахівців в умовах освітніх трансформацій. С. 298-358. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35769

Веремчук А. (2020). Сучасний вимiр педагогiчної освiти: креативний пiдхiд. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 29, том 1. С. 253-258. URI: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/29_2020/part_1/37.pdf




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.