ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА АКМЕОЛОГІЧНОГО КОМПОНЕНТУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ЗВО

Аннета Крижановська, Тетяна Большакова, Олег Соколов

Анотація


Актуальність дослідження. Проблема дослідження механізмів, що посилюють прагнення педагогів до підвищення рівня кваліфікації та майстерності, є важливою і значущою тому, що професійно-педагогічна діяльність викладача вищого навчального закладу є первинною по відношенню до інших видів діяльності. Вивчення акмеологічного компоненту професійної діяльності викладача ЗВО є наразі найактуальнішим напрямом психолого-акмеологічних досліджень, тому що уможливлює розвиток його професійної компетентності в цілому у процесі вдосконалення його як професіонала.

Мета – концептуалізувати феномен акмеологічного компоненту педагогічної діяльності викладача ЗВО у психології.

Результати. Систематизовано погляди науковців на педагогічну діяльність викладача вишу, визначено поняття акмеологічної компетентності викладача, визначено зміст акмеологічного компоненту педагогічної діяльності викладача ЗВО.

Висновки. Акмеологічний компонент педагогічної діяльності викладача ЗВО визначається нами як мета-компетенція, що забезпечує його саморозвиток та саомвдосконалення задля більшої ефективності викладання, організації науково-дослідної та інших видів навчально-професійної діяльності студента. Про сформованість акмеологічного компоненту педагогічної діяльності викладача свідчить його висока чутливість до перебігу власної науково-педагогічної діяльності та здатність до трансформації власних дій при оцінці її ефективності, прагнення до саморозвитку та самовдосконалення у професійній діяльності.

Акмеологічний компонент професійної педагогічної діяльності викладача ЗВО представлений феноменами прагнення до саморозвитку, самореалізації, особистісного здійснення, само актуалізації та особистісного зростання.


Ключові слова


особистість, компетентність, акмеологічна компетентність викладача, педагогічна діяльність, саморозвиток, самореалізація, особистісне здійснення, само актуалізація, особистісне зростання

Повний текст:

PDF

Посилання


Акмеологічна концепція професійного розвитку педагога /Професійна педагогічна освіта: акмесинергетичний підхід : монографія /за ред. О.А. Дубасенюк. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С.5-10; 11-57.

Большакова А. М. (2011). Психологія особистісної реалізованості суб’єкта життєвого шляху : монографія / А. М. Большакова. – Запоріжжя : КПУ.

Бочелюк В. Й. (2009). Соціально-психологічні особливості самореалізації особистості в сучасному суспільстві : монографія / [В. Й. Бочелюк, С.А. Білоусов, В.М. Борисенко та ін. / за ред. В.Й. Бочелюка]. – Запоріжжя : КПУ.

Булах І. С. (2004). Психологічні основи особистісного зростання підлітків : автореф. дис... д- ра психол. наук : спец. 19.00.07.

Гречаник О. Є., Григораш В. В. (2019). Формування акмеологічної компетентності вчителя в системі післядипломної освіти : монографія /О. Є. Гречаник, В. В. Григораш. — Харків : Вид. група «Основа».

Доцевич Т.І. (2015). Компетентність суб’єкта педагогічної діяльності: метакогнітивний аспект: монографія / Т.І. Доцевич. – Х.: Вид-во «Діса плюс».

Кокун О.М. (2013). Життєве та професійне самоздійснення як предмет дослідження сучасної психології / Кокун О.М. // Практична психологія та соціальна робота. № 9. 1-5.

Кузікова С. Б. (2013). Саморозвиток особистості: суб’єктний підхід. Психологія особистості. № 1(4). 77-86.

Максименко С. Д. (2008). Генеза психологічного становлення особистості. Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – Вип. 1. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 3–15.

Максименко С. Д. (2010). Структура та особистісні детермінанти професійної самореалізації суб’єкта / С. Д. Максименко, В. І. Осьодло // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Вип. 8. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 3–19.

Рибалко Л. С. (2007). Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект) : монографія / Л. С. Рибалко. – Запоріжжя : ЗДМУ.

Титаренко Т. М. (2003). Життєвий світ особистості : у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – К. : Либідь.

Фоменко К.І. (2018). Губристична мотивація: феноменологія, структура, детермінація. – Х.: Діса-плюс.

Shneider, C. (1981). The balancing act: competencies of effective teachers and mentors in degree programs for adults [Текст] / C. Shneider, G. Klemp, S. Kastendiek. – Chicago.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.