СЕПАРАЦІЯ ВІД БАТЬКІВСЬКОЇ СІМ’Ї ЯК ЧИННИК ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ
Анотація
Актуальність. Переживання сепараційної кризи особистості є важливим етапом у житті людини. Проблема психологічного благополуччя особистості у період сепараційної кризи студентського віку вивчена недостатньо, зокрема бракує даних щодо особливостей прояву сепарації у інтрапсихічному просторі, стратегій подолання кризових переживань, зокрема сепараційної тривоги. Крім того, недостатньо вивченою виявляється взаємодетермінація параметрів сепарації та психологічного благополуччя.
Мета дослідження полягає у визначенні особливостей та взаємозв'язків психологічних проявів сепарації на внутрішньо-особистісному рівні та характеристик психологічного благополуччя студентів.
Методи. Опитувальник «Psychological Separation Inventory» (PSI), «Індекс життєвого стилю» (LSI) Р. Плутчик, Х. Келлерман, Опитувальник сепараційної тривоги дорослих «Adult Separation Anxiety Questionnaire, ASA-27)», «Шкала психологічного благополуччя» К.Ріфф, «Шкала задоволеності життям» Е. Дінера. У дослідженні брали участь 42 студенти українських ВНЗ у віці 19-21 рік (26 жінок та 16 чоловіків), що перебувають у сепараційної ситуації.
Результати. Визначено параметри психологічної сепарації студентів від батьків, показники сепараційної тривоги та его-захисту, що репрезентують психологічну сепарацію на внутрішньо-особистісному рівні та їх співвідношення й кореляції. Показано характеристики психологічного благополуччя й задоволеності життям досліджуваних. Виявлено кореляційні зв’язки між компонентами психологічного благополуччя та сепарації від батьків досліджуваних студентів.
Висновки. Виявлено достатньо гармонійну психологічну сепарацію досліджуваних студентів із більшим відокремленням від батька ніж від матері. Показники компонентів сепарації характеризують відокремлення у сфері прийняття та реалізації життєвих рішень при збереженні деякої спільності у поглядах на світ та життя. На інтрапсихичному рівні психологічна сепарація виявляється сепараційною тривогою високого та середнього рівню, що має зворотній зв’язок із гармонійністю сепарації від матері та когнітивним компонентом сепарації від батька. Подолання сепараційної тривоги відбувається через підвищення загального напруження психологічних захистів, перш за все, через механізми інтелектуалізації та компенсації, що показує наявність сепараційного конфлікту. Характеристика психологічного благополуччя студентів відповідає середньому рівню в цілому та за окремими компонентами, що свідчіть про достатнє суб’єктивне самовідчуття цілісності, осмисленості та задоволення життям. Встановлено позитивні кореляції загального показнику сепарації із цілями в житті та психологічним благополуччям, афективного компоненту сепарації - із позитивними відношеннями, поведінкового компоненту сепарації – із самоприйняттям, а також негативну кореляцію афективного компоненту сепарації із задоволеністю життям.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Hryniv O.M. (2013) Konstruktyvne podolannya zhyttyevykh kryz yak determinanta psykholohichnoho blahopoluchchya osobystosti u ranniy doroslosti [Constructive overcoming of life crises as a determinant of psychological well-being of a person in early adulthood]. Personality Psychology: scientific theoretical, methodological and applied journal - Psykholohiya osobystosti: naukovyy teoretyko-metodolohichnyy ta prykladnyy zhurnal.. Т. 1, № 4, 173-179
Zarytska V. V. (2019). Psykholohiya samorealizatsiyi osobystosti [Psychology of personality self-realization: a monograph]. K.: Aldiplus.
Kramchenkova V.O., Chursina O.V. (2020) Psykholohichne blahopoluchchya studentiv v umovakh separatsiyi vid batʹkivsʹkoyi sim'yi. [Psychological well-being of students in conditions of separation from the parental family]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. Vol. VIII(43). № 243. Р. 31-34.
Pakhol B.E. (2017). Sub'yektyvne ta psykholohichne blahopoluchchya: suchasni ta klasychni pidkhody, modeli ta faktory. [Subjective and psychological well-being: modern and classical approaches, models and factors]. Ukrayinsʹkyy psykholohichnyy zhurnal - Ukrainian Psychological Journal, 1, 80-104.
Serdyuk L.Z. (2017) Struktura ta funktsiya psykholohichnoho blahopoluchchya osobystosti. [Structure and function of psychological well-being of a personality]. Aktualʹni problemy psykholohiyi. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Instytutu psykholohiyi meni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny. - Actual problems of psychology. Collection of scientific papers of the Institute of Psychology and the H.S. Kostiuk Memorial Institute of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Volume V. Iss. 17,124-133.
Çiçek I. Psychological Well-Being and Separation-Individuation In University Students (2021) Kastamonu Education Journal, Vol. 29, №:4, 124-133
Moral M.A., Chimpén-López C.A., Lyon T.R., Adsuar J.C. (2021) The Relationship between Differentiation of Self and Psychological Adjustment to Separation. Healthcare, Vol. 9, 738.
Ponappa, S., Haring, B., Day, R. (2014) Connection to parents and healthy separation during adolescence: A longitudinal perspective Journal of adolescence. Vol. 37, 555-566.
Rahmani K., Gnoth J., Mather D. (2018) Hedonic and eudaimonic well-being: A psycholinguistic view. Tourism Management., Vol. 69, 155-166.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.09
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.