ВПЛИВ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ НА ЗДАТНІСТЬ ДО АДАПТАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
Мета дослідження полягає у емпіричному дослідженні і теоретичному обґрунтуванні впливу мотивації на здатність до адаптації особистості.
Методи. Застосовано валідний і надійний психодіагностичний інструментарій: «Діагностика мотивації до досягнення успіху» та «Діагностика мотивації до уникнення невдач» Т. Елерса; методика «Оцінка рівня розвитку адаптаційних здібностей особистості (БОО-200)»; опитувальник «Оцінка рівня ситуативної (реактивної), особистісної тривожності» Ч. Спілбергера-Ю. Ханіна.
Результати. Більшість респондентів виявляють середній рівень мотивації до успіху. Люди, які мають високу мотивацію, схильні до меншого ризику, але водночас демонструють впевненість у своїх силах та ефективні стратегії для досягнення цілей. Виявлено сильний кореляційний зв’язок між високою мотивацією уникнення невдачі та особистісною тривожністю. Високий рівень адаптації демонструють особи з високим комунікативним потенціалом. Проте значна частина респондентів виявила низьку адаптацію, переважна частина учасників дослідження має високий рівень як ситуативної, так і особистісної тривожності. Висока мотивація до успіху тісно пов'язана з ефективною поведінковою регуляцією та комунікативним потенціалом, що сприяє кращій адаптації та досягненню успіху.
Висновки. Дослідження виявило, що мотивація до успіху та уникнення невдачі є ключовими факторами, які впливають на адаптаційні здібності, рівень тривожності, поведінкову регуляцію та комунікативний потенціал особистості. Мотивація до успіху: знижує рівень тривожності та підвищує впевненість у собі; сприяє розвитку поведінкової регуляції, що дозволяє людям ефективно контролювати свої дії та досягати цілей; підвищує комунікативний потенціал, що допомагає адаптуватися до різних ситуацій та стилів спілкування; спонукає до дотримання високих моральних стандартів. Мотивація уникнення невдачі: пов'язана з високим рівнем особистісної та ситуативної тривожності; може обмежувати розвиток комунікативних навичок, оскільки страх невдачі знижує ініціативність та впевненість у собі; підтримує дотримання моральних норм через прагнення уникати негативних оцінок.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Ayvazoglu, A., Kunuroglu, F., & Yagmur, K. (2021). Psychological and socio-cultural adaptation of Syrian refugees in Turkey. International Journal of Intercultural Relations, 80, 99-111. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2020.11.003
Chirkov, V., Safdar, S., Guzman, J., & Playford, K. (2008). Further examining the role motivation to study abroad plays in the adaptation of international students in Canada. International Journal of Intercultural Relations, 32, 427-440. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2007.12.001
Chirkov, V., Vansteenkiste, M., Tao, R., & Lynch, M. (2007). The role of self-determined motivation and goals for study abroad in the adaptation of international students. International Journal of Intercultural Relations, 31(2), 199–222. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2006.03.002
Gezentsvey, M., & Ward, C. (2008). Unveiling agency: A motivational perspective on acculturation and adaptation. In The handbook of acculturation and health (pp. 213-235). https://doi.org/10.1016/B978-0-12-373694-9.00010-6
He, X., Baharom, S., & Liao, S. (2023). A systematic literature review of the relationship between cultural intelligence and academic adaptation of international students. Social Sciences & Humanities Open, 8, 100622. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100622
Kaim, A., Kimhi, S., Siman-Tov, M., Bankauskaite, D., Baran, M., Baran, T. … & Adini, B. (2024). From compassion to controversy: Unraveling the impact of societal resilience on the tapestry of attitudes towards Ukrainian refugees. International Journal of Disaster Risk Reduction, 105, Article 104326. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2024.104326
Karoly, P. (2024). A self-regulatory perspective on human motivation and its implications for understanding adaptation to chronic pain. New Ideas in Psychology, 73, 101069. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2023.101069
Lamarre, C., & Marcotte, D. (2021). Anxiety and dimensions of perfectionism in first year college students: The mediating role of mindfulness. European Review of Applied Psychology, 71, 100633. https://doi.org/10.1016/j.erap.2021.100633
Park, S., Wenzel, J. A., & Surkan, P. J. (2023). How do North Korean refugees in South Korea utilize social support to cope with acculturative stress? SSM - Mental Health, 4, 100272. https://doi.org/10.1016/j.ssmmh.2023.100272
Tan, M., Liu, Y., & Li, H. (2023). Cross-cultural adaptation and validation of the Motivation in Stroke Patients for Rehabilitation Scale in Chinese hospitalized older adults with stroke. Geriatric Nursing, 50, 188-193. https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2023.01.008
Tice, D. M., & Masicampo, E. J. (2008). Approach and avoidance motivations in the self-concept and self-esteem. In A. J. Elliot (Ed.), Handbook of approach and avoidance motivation (pp. 505–519). Psychology Press. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104391
Woody, E., & Szechtman, H. (2011). Adaptation to potential threat: The evolution, neurobiology, and psychopathology of the security motivation system. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 35, 1019–1033. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2010.08.003
Yang, Q., Paul, K., & Pourtois, G. (2019). Defensive motivation increases conflict adaptation through local changes in cognitive control: Evidence from ERPs and mid-frontal theta. Biological Psychology, 148, 107738. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2019.107738
Yu, B., & Shen, H. (2012). Predicting roles of linguistic confidence, integrative motivation and second language proficiency on cross-cultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 36(1), 72–82. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2010.12.002
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.10
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.