СТАН ПОТОКУ У СПОРТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД РІВНЯ САМОЕФЕКТИВНОСТІ СПОРТСМНА

Роман Гах

Анотація


Актуальність дослідження: Спорт відіграє значну роль в актуальній життєдіяльності людини, виступає значущим соціокультурним явищем, що привертає увагу психологів, які дають наукове обґрунтування методів психодіагностики та розвитку особистості спортсменів. У психології спорту сьогодні недостатньо уваги приділяється дослідженню факторів психологічного благополуччя спортсмена, що виступають одночасно чинниками ефективності спортивної діяльності. серед таких чинників мало досліджуваними залишаються феномени самоефекивності та стану потоку спортсмена.

Методи. Авторська адаптація шкали потоку С. Джексона та методики самоефективності у спорті.

Вибірку досліджуваних склали 247 спортсменів,  віком від 14 до 27 років.

Результати. Визначено зв'язок між рівнем самоефективності у спорті та станом потоку у спортивній діяльності: спортсмени із низьким рівнем самоефективнсоті у спорті поступаються спортсменам із середнім та високим рівнем само ефективності у спорті, особливо за показниками ясності мети та балансу між ступенем складності діяльності і рівнем розвитку навичок. Крім того, при низькому рівні самоефективності у спорті показники злиття свідомості і дії, точності зворотного зв’язку, концентрації на поточному моменті, трансформації часу є нижчими, натомість аутотелічне переживання проявляється вище. Втрата самосвідомості є вищою при середньому рівні само ефективності.

 

Висновки. Достатній рівень самоефективності у спорті як уявлень спортсмена про власну спроможність ефективно виконувати спортивну діяльність передбачає більшу усвідомленість мети спортивного завдання і спортивної діяльності в цілому, більшу здатність усвідомлювати оптимальну достатність власних здібностей для виконання достатньо складних спортивних завдань, більшу поглиненість та усвідомленість у процесі виконання спортивного завдання, вміння миттєво контролювати, оцінювати та виправляти власне виконання, концентруватись, втрачати усвідомлення часу при підготовці.


Ключові слова


особистість, спортивна діяльність, самоефективність, самоефективність у спорті, стан потоку, стану потоку спортсмена, опитувальник, психодіагностика

Повний текст:

PDF

Посилання


Лукова С., Фоменко К. (2021). Діагностичний інструментарій для вивчення актуальних мотивів спортивної діяльності підлітків. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки, 9, 162-170. https://doi.org/10.30970/PS.2021.9.21

Лукова С.В. (2023). Психологічні особливості губристичної мотивації підлітків-спортсменів. Дисертація. Харків

Рочняк, А. (2018). Мотивація та саморегуляція спортивної діяльності юнаків-баскетболістів із різною успішністю у змаганнях. Науковий вісник Херсонського державного університету. 1(2), 77-82.

Рочняк, А. (2019). Психолого-педагогічні особливості розвитку саморегуляції юнаків-баскетболістів. [Дис. канд. психол. наук, Харків, нац. техн. ун-т «Харківський політехнічний інститут», нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди].

Фоменко, К. І., Полілуєва, І. В. (2017). Характеристика діагностичного інструментарію для дослідження саморегуляції у спортивній діяльності. Вісник ХНУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. 56, 242-256 http://doi.org/10.5281/zenodo.888794

Jackson S., Eklund B., Martin A. (2011). The FLOW Manual. The Manual for the Flow Scales. Manual, Sampler Set. Mind.

Sherer M., Maddux J.E., Mercandante B., Prentice-Dunn S., Jacobs B., Rogers R. (1982). The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological reports. 51. 663-671




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.72.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.