ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ ВИКЛАДАЧІВ ФАХОВИХ МУЗИЧНИХ ДИСЦИПЛІН У МИСТЕЦЬКИХ ЗВО: ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ

Тетяна Большакова

Анотація


Актуальність дослідження: Особливої актуальності набуває пошук психологічних чинників розвитку та попередження професійного вигорання викладачів мистецьких ЗВО, а також побудова цілісної теоретичної моделі, що інтегрує ризикові детермінанти та ресурсні механізми профілактики.

Мета дослідження: розробка моделі психологічних чинників розвитку та попередження професійного вигорання у викладачів фахових музичних дисциплін мистецьких закладів вищої освіти

Методи дослідження: порівняльний аналіз, структурно-функціональний аналіз, метод концептуального моделювання.

Результати дослідження: узагальнено основні психологічні концепції професійного вигорання. Здійснено структурно-функціональний аналіз специфіки діяльності викладачів фахових музичних дисциплін, виокремлено такі основні компоненти діяльності: змістовий, емоційно-поведінковий і творчо-комунікативний. Змістовий компонент охоплює педагогічні, виконавські та методичні функції, що вимагають високої когнітивної концентрації, гнучкості та самоорганізації. Емоційно-поведінковий компонент відображає інтенсивну взаємодію викладача зі студентами, постійну потребу в емоційному залученні й здатності до саморегуляції. Творчо-комунікативний компонент зумовлений необхідністю публічного самовираження, імпровізації та підтримання натхнення, що водночас підсилює ризики емоційного виснаження. Побудовано цілісну теоретичну модель, що інтегрує детермінанти ризику (професійні стресори, перевантаження, емоційне напруження, ригідний перфекціонізм, дефіцит підтримки) та ресурсні механізми профілактики (резильєнтність, самоефективність, емоційна саморегуляція, когнітивна гнучкість, соціальна підтримка, автономія й справедливе визнання). Модель окреслює взаємодію індивідуальних, міжособистісних та організаційних чинників у формуванні або попередженні вигорання та визначає теоретичні засади для розробки програм психологічної підтримки викладачів мистецьких ЗВО. Побудована модель профілактики професійного вигорання викладачів фахових музичних дисциплін, яка інтегрує індивідуальні (резильєнтність, самоефективність, емоційна саморегуляція, когнітивна гнучкість), міжособистісні (підтримка колег, наставництво, культура взаємодії) та організаційні ресурси (справедливість, автономія, визнання, психологічна безпека), які забезпечують збереження професійної залученості й творчої продуктивності.

Висновки: структурно-функціональний аналіз професійної діяльності дозволив виокремити змістовий, емоційно-поведінковий і творчо-комунікативний компоненти, що визначають як ризики, так і ресурси стійкості. Побудовано цілісну теоретичну модель, яка інтегрує детермінанти розвитку вигорання та ресурсні механізми профілактики (резильєнтність, самоефективність, емоційну саморегуляцію, соціальну підтримку, автономію та визнання), що створює концептуальне підґрунтя для розроблення програм психологічної підтримки викладачів мистецьких ЗВО.


Ключові слова


професійне вигорання, викладачі фахових музичних дисциплін, мистецька освіта, резильєнтність, самоефективність, професійна залученість, профілактика вигорання, психологічне благополуччя

Повний текст:

PDF

Посилання


Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти / С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова та ін. Київ : Міленіум, 2004.

Freudenberger, H. J. (1974). Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, 30(1), 159–165.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, 2, 99–113.

Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1997). Maslach Burnout Inventory Manual. In P. S. Zalaquett & R. J. Wood (Eds.), Evaluating Stress: A Book of Resources (pp. 191–218). Lanham: The Scarecrow Press.

Maslach, C., & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco: Jossey-Bass.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.