СХЕМА СИСТЕМНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОРОЗВИТКУ
Анотація
Актуальність дослідження. В умовах війни та глибоких соціокультурних зрушень саморозвиток стає не лише особистою потребою, а й суспільним завданням. Він дозволяє людині знімати внутрішні протиріччя між старими формами мислення і новими вимогами життя, перетворюючи кризу на ресурс зростання суб’єктності.
Традиційні психологічні підходи звели саморозвиток до індивідуальних переживань і самопізнання, відокремивши його від соціальної діяльності та суспільного контексту. Це призвело до втрати системності й методологічної чіткості. СМД-підхід долає цю обмеженість, розглядаючи саморозвиток як складну миследіяльність.
Мета статті. Розкрити технологію та схему саморозвитку, розроблених в засобах СМД- методології та досвіду проведення ОД-ігор.
Висновки. СМД-саморозвиток є технологічно структурованою практикою. Його основу становить послідовна робота в шести позиціях: методолога, оргуправлінця, схемотехніка, миследіяча, комунікатора та життєдіючого. Перехід між цими позиціями забезпечує системність, рефлексивність і контроль за власним розвитком.
Розвиток здійснюється через зміну позицій у структурі миследіяльності, що веде до формування нової системної організованості.
Засобом управління саморозвитком виступає схема системної організації саморозвитку як миследіяльності.
Запропонована схема організації є не лише теоретичною моделлю, а й практичним інструментом. Вона дозволяє людині усвідомлювати, на якій стадії процесу саморозвитку вона перебуває, контролювати свої дії, планувати переходи між позиціями та забезпечувати цілісність власного зростання.
Схема системної організації саморозвитку може стати основою для формування нової освітньої та культурної парадигми в Україні. ЇЇ використання здатне повернути практиці саморозвитку соціальний престиж, створити умови для виховання покоління, яке не лише реагує на зміни, а й свідомо їх творить.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Дидковский С.В. (2018). Схема организации психологического консультирования // Електронний фаховий журнал Лабораторії нових інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Том 2(9). [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/360
Лозовой В.О. (2019). Розвиток особистості як нагальна проблема сучасності //Проблеми саморозвитку особистості в сучасному суспільстві: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 15 листоп. 2019 р. Харків: Право.Харків : Право, 2019. – с.4-6.
Путеводитель по основным понятиям и схемам методологии организации, руководства и управления. Составитель А.П.Зинченко. М.: 2004. - 131 с.
Роджерс К. Р. (1994). Взгляд на психотерапию. Становление человека. М.: Издательская группа «Прогресс», «Универс», 1994. — 480 с.
Слободчиков В.И., Исаев Е. И. (1995) Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности. М.: Школа-Пресс, 1995. — 384 с.
Щедровицкий Г.П. (1995). Методологический смысл оппозиции натуралистического и системо-мыследеятельностного подходов // Избранные труды - М., 1995. - с.143-154.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.03
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.