СПРИЙНЯТТЯ ЧАСУ ТА ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ ЯК ОСНОВА SOFT SKILLS У ПСИХОЛОГІЇ КАР’ЄРИ ТА ПСИХОЛОГІЧНІЙ САМОДОПОМОЗІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Актуальність дослідження. В умовах швидких соціальних і технологічних змін уміння керувати власним часом стає ключовою компетентністю, що визначає ефективність навчальної та професійної діяльності. Дослідження сприйняття часу є важливим для розуміння механізмів формування навичок soft skills, які забезпечують успішну адаптацію особистості в сучасному освітньому середовищі.
Мета статті: дослідити взаємозв’язок сприйняття часу з когнітивними, емоційними й мотиваційними процесами особистості, визначити його роль у формуванні часової компетентності та розвитку навичок soft skills, а також обґрунтувати й представити програму розвитку тайм-менеджменту в контексті часової компетеності здобувачів вищої освіти
Методи дослідження: аналіз, узагальнення та систематизація наукових джерел; порівняльний аналіз емпіричних досліджень; метод контент-аналізу; побудова структурно-функціональної моделі; розроблення та апробація програми розвитку тайм-менеджменту в аспекті часової компетеності здобувачів вищої освіти.
Результати та висновки. Сприйняття часу є багатокомпонентним психосоціальним феноменом, тісно пов'язаним із когнітивними та емоційними процесами. Часова компетентність, що формується на основі усвідомлення та регуляції сприйняття часу, є механізмом розвитку ключових soft skills, зокрема саморегуляції, стресостійкості, організованості та критичного мислення. Збалансована часова перспектива, яка інтегрує позитивне минуле, адекватне теперішнє та орієнтацію на майбутнє, є фундаментальною психологічною основою для розвитку повного спектру soft skills та ефективного тайм-менеджменту. Орієнтація на майбутнє становить основу для тайм-менеджменту через забезпечення стратегічного планування, постановку довгострокових цілей і високу самодисципліну. Розроблена Програма розвитку тайм-менеджменту для здобувачів вищої освіти має системний підхід, інтегруючи психологічні модулі (усвідомлення часу, емоційна регуляція) з практичними інструментами (планування, технології організації часу). Вона безпосередньо використовує концепцію часових перспектив для цілеспрямованого розвитку soft skills. Ключова методологічна перевага програми полягає в її практикоорієнтованій спрямованості, що дає змогу здобувачам вищої освіти застосувати інструменти управління часом та емоціями у своїй освітній діяльності. Завдяки інтеграції принципів психології кар'єри, програма допомагає здобувачам вищої освіти проєктувати довгострокові життєві цілі, свідомо пов'язуючи їх із щоденним плануванням і пріоритетами. Тайм-менеджмент в контексті часової компетентності є невід'ємною складовою психології кар’єри через плануваня професійного шляху та приймання обґрунтованих рішень щодо розвитку компетенцій. Синергія усвідомлення часу, тайм-менеджменту та психологічної самодопомоги створює цілісну платформу для формування у здобувачів вищої освіти ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації та адаптації в умовах динамічних соціальних змін.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Бабатіна С. (2013). Особливості сприйняття та переживання часу у студентів на етапі адаптації та ідентифікації. Наука і освіта. №7. С.120–125. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/7041
Ємельянова Т. (2020). Механізм сприйняття просторово-часової інформації в когнітивному просторі особистості. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Вип. 1 С. 258–267. URL: https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/1186
Левченко О. (2011). Сприймання часу: гендерні відмінності. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. Том 2. 35–39. URL: https://doi.org/10.31812/psychology.v2i.7507
Цибульський А. (2022). Сприйняття часу та його взаємозв’язок з основними психічними процесами. Журнал Габітус. Психофізіологія та медична психологія. № 43, с. 209–217. URL:. http://habitus.od.ua/journals/2022/43-2022/37.pdf
Basgol H., Ayhan I. and Ugur E. (2022). Time Perception: A Review on Psychological, Computational, and Robotic Models. Transactions on Cognitive and Developmental Systems, Vol. 14, № 2, pp. 301–315. URL: .DOI:10.1109/TCDS.2021.3059045
Bogdan Zh. (2025). Psychology of Soft Skills of the Future Specialist [Electronic resource] : monograph. Kharkiv : S. Kuznets KhNUE, 214 p. URL: https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/36011
Chan E. Y., & Saqib N. U. (2021). How Long Has It Been? Self-Construal and Subjective Time Perception. Personality and Social Psychology Bulletin. 48(4). Р. 624–637. URL: https://doi.org/10.1177/01461672211016919
Kourtesis P., MacPherson S. E. (2021). An ecologically valid examination of event-based and time-based prospective memory using immersive virtual reality: The influence of attention, memory, and executive function processes on real-world prospective memory. Neuropsychological Rehabilitation. 33(2). Р.255–280. URL: DOI:10.1080/09602011.2021.2008983
Lahera B.H. (2022). Time Perception and Emotion: A Systematic Review. International Journal of Psychology & Psychological Therapy. Vol. 22. № 3. Р. 245–263. URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8610646
Lazurenko, O., Tertychna, N., Smila, N. (2023). Correlation Between Time Perspective and Defense Mechanisms of Ukrainian Students During the War. Journal of Education Culture and Society. № (14):1. С. 198–206. URL: https://doi.org/10.15503/jecs2023.1.198.206
Liu Z., ., Shi J., He, J., Wu, Y., Xie, N., Xiong, K., & Liu, Y. (2021). The Time Perception Control and Regulation in VR Environment. URL: https://doi.org/10.48550/arXiv.2112.11714
Syrigou К., Stoforou М., Kourtesis Р. (2025). Time Perception in Virtual Reality: Effects of Emotional Valence and Stress Level. URL: https://doi.org/10.48550/arXiv.2505.07354
White E, Dalley JW. (2024). Brain mechanisms of temporal processing in impulsivity: Relevance to attention-deficit hyperactivity disorder. Brain and Neuroscience Advances. URL:10.1177/23982128241272234
Zimbardo Р., Boyd J. (2009). The Time Paradox: The New Psychology of Time That Will Change Your Life. New York, USA. Free Press. 396 р. URL: https://matrixtrainings.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/09/time-paradox.pdf
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.09
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.