ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИЗАЙНЕРА
Анотація
Актуальність дослідження. Дизайн уже сьогодні є новітньою надскладною сферою професійної діяльності та водночас полірівневою системою міждисциплінарних знань, що претендує на статус окремої науки. Утім залишається маловивченою проблема психологічної сутності та зміст професійної діяльності дизайнера.
Мета – визначити психологічний зміст та компетентні сну сутність професійної діяльності дизайнера.
Результати. Визначено психологічний зміст дизайну, професійної діяльності дизайнера, її складових та компетентності.
Висновки. Дизайн стає вкрай популярним видом професійної діяльності і навіть загальна сфера гуманітарного знання збагачується його новими спорідненими термінами (дизайн-програма, дизайн-тренінг, дизайн-мислення в бізнесі та ін.). Дизайн як професія є проектно-формотворчою діяльністю, продуктом котрої є концептуальні дизайн-проекти, що відповідають задуму й провідній ідеї автора. Відтак спроектовані мислеобрази є основним результатом професійної діяльності дизайнера ХХI століття.знесі та ін.).
Дизайн є специфічним видом творчої діяльності, що пов'язаний з прогнозуванням майбутнього й проектуванням на його основі матеріального світу, середовища проживання, а також інформаційного та соціокультурного просторів й пов’язаних з ними систем.
Професійна діяльність дизайнера описується через декілька змістових різновидів (напрямів): 1) художньо-графічна, 2) проектна, 3) конструкторська, 4) технічна і 5) технологічна.
Професійна компетентність майбутнього дизайнера є інтегративною здатністю особистості, що дозволяє результативно здійснювати художньо-конструкторську діяльність і творчо самореалізовуватись у професії на основі наявних професійних знань, умінь, навичок, якостей особистості.
Визначено, що фаховими компетентностями майбутніх фахівців з дизайну є мистецько-естетична, образотворча та проектна.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Holikova O.P., Shevchuk T.A. (2021). Portret spetsialista: dyzainer. [Portrait of a specialist: designer.]
http://abiturient.iatp.org.ua/articles/article14.htm [in Ukrainian].
Dyzain: Slovnyk-dovidnyk [Design: Dictionary-reference] / In-t problem suchasn.. mist-va NAM Ukainy; Za red.M.Ia. Yakovleva; Uporiad.: Yu.O.Iu.O.Ivanchenko, O.I.Vavryk, O.H.Brosalina ta in..; Redkol.: V.D. Sydorenko (holova), I.D. Bezghin, H.I. Veselovska ta in. – K.: Fenyks. [in Ukrainian].
Saprykina L.V. (2016). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh dyzaineriv odiahu u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin. [Formation of professional competence of future clothing designers in the process of studying professional disciplines] Dys. …k.ped.n. 13.00.04. [in Ukrainian].
Shandruk S.K., Demkiv V.H. (2021). Psykhodiahnostyka motyvatsii vyboru profesii ta zadovolennia bazovykh potreb u roboti dyzainera [Psychodiagnosis of the motivation for choosing a profession and meeting the basic needs in the work of a designer.]. Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia - Bulletin of KhNPU named after H.S. Skovoroda. Psychology. Kharkiv. Vyp. 64. S. 216-236. https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.13 [in Ukrainian].
Shevchenko A.I. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u navchanni khudozhnomu proektuvanniu maibutnikh fakhivtsiv z dyzainu [A competent approach in teaching artistic design to future design specialists.]. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka] . Seriia : Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity - Scientific notes [Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko] . Series: Problems of the methodology of physical, mathematical and technological education, 9(3). 77-80. [in Ukrainian].
Cherniak L.V. (2006). Estetyka tovariv ta dyzain: navch. posibnyk [Product aesthetics and design: teaching. manua] L.V. Cherniak, Yu.M. Yatsenko. K.: KNTEU. [in Ukrainian].
Chyrchyk S.V. (2017). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z dyzainu interieru [Theoretical and methodological foundations of the formation of professional competence of future bachelors in interior design.] Dys…d.ped.n. 13.00.04. [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.10
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.