СХЕМА-РЕЖИМИ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ ПРИ РІЗНИХ ТИПАХ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ
Анотація
Актуальність. Психологічне благополуччя виступає як ресурс адаптації, подолання складних ситуацій, саморозвитку та самореалізації. Особистісні схеми можна розглядати як організуючу структуру психіки, що за змістом є сукупністю моделей внутрішнього світу людини, включаючи спогади, переконання, емоції та думки. Тому суттєвого значення у дослідженні психологічного благополуччя особистості має визначення інтеріорізованого дитячого досвіду, що фіксує задоволення/фрустрованість базових емоційних потреб й як наслідок формування ригідних уявлень про себе, оточуючий світ. Схема-режими, як прояв ранніх дитячих схем, виступають важливим чинником формування та підтримання психологічного благополуччя особистості, що обумовлює необхідність вивчення їх специфіки в контексті психологічного благополуччя студентів.
Мета дослідження полягає у визначенні особливостей схема-режимів особистості студентів із різними типами психологічного благополуччя.
Методи. «Шкала психологічного благополуччя» К.Ріфф, опитувальник схема-режимів SMI Дж. Янга (у адаптації Большакової А.М.). У дослідженні брали участь 169 студентів українських ВНЗ у віці 19-21 рік.
Результати. Охарактеризовано психологічне благополуччя студентів. Виділено чотири типологічні профілі психологічного благополуччя студентів. Виявлено відмінності схема-режимів особистості за визначеними типами психологічного благополуччя. Встановлено специфіку схема-режимів відповідно до типів психологічного благополуччя студентів.
Висновки. Характеристика психологічного благополуччя студентів за вибіркою в цілому відповідає середньому рівню, що свідчіть про достатнє суб’єктивне самовідчуття цілісності, осмисленості та задоволення життям. Виділено чотири типологічні профілі психологічного благополуччя студентів, що відповідно до психологічного змісту названі «Орієнтований на позитивні стосунки», «Орієнтований на автономію», «Дефіцітарнний» та «Гармонійний». Студенти «Орієнтованого на позитивні стосунки» типу психологічного благополуччя характеризуються схильністю приховувати негативні почуття, виявляючи пасивний опір, інтеріорізованою батьківською критичністю, провідною копінг-стратегією покірної капітуляції, прийняттям права інших вирішувати за себе, смиренністю щодо незадоволення значущих потреб, відстороненим самозаспокоєнням, що врівноважуються показниками здорового дорослого, що дозволяє функціонувати на відповідному до соціальних вимог рівні, керувати власною поведінкою й обирати конструктивні форми активності. Студенти із «Орієнтованим на автономію» типом психологічного благополуччя характеризуються приховуванням гніву та пасивним опором порушенню автономії переважно через відмову від рутинних обов’язків та нецікавих справ, інтеріорізованим переконанням в тому, що найважливіше – це прагнення до високих стандартів, відстороненого самозаспокоєння, що також врівноважується показниками здорового дорослого, що обумовлює прийнятне функціонування, саморегуляцію та пристосування до життя. Для студентів із «Дефіцітарним» типом психологічного благополуччя характерним є прагнення придушувати гнів при порушенні автономії, імпульсивні дії, незважаючи на наслідки, егоїстична поведінка, нездатність до виконання рутинних обов’язків, інтеріорізація батьківської критики та покарання, що поєднується із дисфункціональним копінгом уникнення переважно через відсторонене самозаспокоєння, а також недолік відчуття спокою від задоволення базових потреб, утруднення адаптації та конструктивного функціонування особливо у складних життєвих ситуаціях. Студенти із «Гармонійним» типом психологічного благополуччя відрізняються найвищими показниками функціональних схема-режимів щасливої дитини та здорового дорослого, що характеризує відчуття радості та спокою через задоволення базових потреб та здатність до повноцінного функціонування, конструктивної саморегуляції та адаптивний потенціал особистості на тлі придушення гніву, прагнення відповідати високим стандартам та відстороненого самозаспокоєння, що відповідає стратегії емоційного уникнення через відволікання від негативних емоцій.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Bolshakova A.M. (2019.) Diahnostyka rezhymiv funktsionuvannia rannikh dezadaptyvnykh skhem: adaptatsiia SMI-opytuvalnyka skhema-rezhymiv Dzh. Yanha [Diagnosing the modes of functioning of early maladaptive schemas: an adaptation of J. Young's schema-modes SMI questionnaire.] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky - Bulletin of Lviv University. Psychological sciences series, 5, 9–18. [in Ukrainian].
Bocheliuk V.I., Kryzhanovskyi O.M. (2020).Struktura psykholohichnoho blahopoluchchia ta yoho rol v zhyttiezdiisnenni v riznykh periodakh doroslosti [The structure of psychological well-being and its role in life fulfillment in different periods of adulthood.]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii - Theoretical and applied problems of psychology, 1 (51), 17–33. [in Ukrainian].
Zarytska V. V. (2019). Psykholohiia samorealizatsii osobystosti: monohrafiia [Psychology of self-realization of the individual: monograph]. K.: Oldiplius. [in Ukrainian].
Kramchenkova V.O., Chursina O.V. (2020) Psykholohichne blahopoluchchia studentiv v umovakh separatsii vid batkivskoi simi [Psychological well-being of students in conditions of separation from the parental family] Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. Vol. VIII(43). 243, 31-34. [in Ukrainian].
Pakhol B.Ie. (2017). Subiektyvne ta psykholohichne blahopoluchchia: suchasni i klasychni pidkhody, modeli ta chynnyky [ubjective and psychological well-being: modern and classic approaches, models and factors.]. Ukrainskyi psykholohichnyi zhurnal, - Ukrainian Psychological Journal, 1, 80–104. [in Ukrainian].
Serdiuk L. Z. (2017) Struktura ta funktsiia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti [Structure and function of psychological well-being of the individual.]. Aktualni problemy psykholohii. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohiii meni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy - Actual problems of psychology. Collection of scientific works of the Institute of Psychology and I. G.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine V. 17, 124-133. [in Ukrainian].
Serdiuk L.Z. (2021) Samodeterminatsiia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti: monohrafiia [Self-determination of the psychological well-being of the individual: a monograph] / L. Z. Serdiuk, I. V. Danyliuk, V. V. Turban, O. I. Penkova, N. D.Volodarska [ta in.]; za red. L. Z. Serdiuk. Kyiv – Lviv : Vyd. Viktoriia Kundelska [in Ukrainian].
Beck A. T., Freeman A., Davis D. D. (2003). Cognitive therapy of personality disorders. New York: Guilford Press.
Kirti V. Das (2020). Understanding subjective well-being: perspectives from psychology and public health. Public Health Reviews. Vol. 41, 1–32.
Rahmani K., Gnoth J., Mather D. (2018) Hedonic and eudaimonic well-being: A psycholinguistic view. Tourism Management., Vol. 69, 155-166.
Ryff C. D. (2017). Eudamonic well-being, inequality, and health: recent finding and future. International Review of Economics. Vol. 64, № 2, 159–178.
Young J. (2015) Schema Therapy Inventories & Related Materials. New York : Schema Therapy Institute.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.17
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.