ОЦІНЮВАННЯ ЛІДЕРСТВА СЕРЕД СЕРЖАНТІВ

Сергій Лещенко

Анотація


Актуальність дослідження. В умовах трансформацій українського суспільства, зростання воєнних загроз і наявних суперечностей особливої актуальності набуває проблема розвитку ефективного військового лідерства, насамперед серед сержантського складу, який виступає ключовою ланкою між командуванням та особовим складом підрозділів. Наявність надійних та валідних інструментів діагностики лідерських якостей сержантів є необхідною умовою для професійного відбору, атестації і програм розвитку.

Мета статті – обґрунтувати створення та представити результати психометричної перевірки анкети «Оцінювання лідерства серед сержантів» як інструменту для визначення рівня розвитку лідерських компетентностей сержантського складу Національної гвардії України.

Результати. На початковому етапі дослідження було сформовано перелік із 56 характеристик, відібраних на основі сучасних наукових досліджень у галузі військового лідерства. Надалі цей перелік був підданий експертному оцінюванню групою, до складу якої увійшли представники різних категорій військовослужбовців – від інструкторів, що здійснюють підготовку військових лідерів, та осіб, які безпосередньо виконують лідерські функції або виступають підлеглими, до фахівців, що цілеспрямовано формують лідерські якості. Під час відбору експертів враховувалася також наявність бойового досвіду як чинника, що підвищує валідність оцінювання. У результаті експертного аналізу було виокремлено 25 характеристик, які найбільш повно відображають образ ефективного сержанта, що дало змогу реалізувати створення питань. Порівняння узагальнених експертних оцінок здійснювалося із застосуванням t-критерію Стьюдента який дав змогу виявити статистично значущі відмінності між окремими групами характеристик. Додатково використовувалася процедура ранжування для визначення пріоритетності якостей, а для їх структуризації проведено факторний аналіз за методом головних компонентів.

Висновки. Анкета «Оцінювання лідерства серед сержантів» має достатній психометричний потенціал: вона демонструє внутрішню узгодженість і структуру у вигляді п’яти компонентів, релевантних сучасним моделям військового лідерства. Результати апробації вказують на її придатність для застосування в практиці відбору, атестації та розвитку особового складу сержантів.


Ключові слова


військовослужбовці, військове лідерство, трансформаційне лідерство, сержанти, анкетування, психодіагностика, компетентності, Національна гвардія України.

Повний текст:

PDF

Посилання


Алещенко, В., & Осьодло, В. (2024). Військове лідерство в умовах всеохоплюючої оборони. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень НУОУ імені Івана Черняховського, 41-48.

Бойко, О., (2020). Результати експерименту щодо сформованості лідерської компетентності майбутніх офіцерів збройних сил України. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 9(17).

Лещенко, С., & Приходько, І. (2024). Психологія військового лідерства: теорії, принципи, компетентності. Психологія і суспільство, 90(2), 157-178.

Bekesiene, S., Meidute-Kavaliauskiene, I., & Hošková-Mayerová, Š. (2021). Military leader behavior formation for sustainable country security. Sustainability, 13(8), 4521.

Bencker, A., Larsson, G., Fors Brandebo, M., Johnson, U., & Ivarsson, A. (2025). High-level military and sport leaders’ everyday challenges and psychological skills: A cross-contextual repeated measures study. Military Psychology, 37(5), 398-409.

Melnychenko, S., Ovchynnyk, V., Hudal, S., & Kulyk, M. (2024). Pedagogical aspects of the development of leadership qualities in cadets of higher military educational institutions. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 1(10), 87-97.

Robinson, K., McKenna, B., & Rooney, D. (2022). The relationship of risk to rules, values, virtues, and moral complexity: What we can learn from the moral struggles of military leaders. Journal of Business Ethics, 179(3), 749-766.

Teixeira, J., Pais, L., dos Santos, N. R., & de Sousa, B. (2024). Empowering Leadership in the Military: Pros and Cons. Merits, 4(4), 346-369.

U.S. Army. (2019). Army Leadership and the Profession (ADP 6-22). Washington, DC: Department of the Army.

Pasichnyk, V., Savchuk, O., & Yesipova, O. (2024). Psychological conditions for the implementation of the leadership role of a military leader.

Díez, F., Martínez-Morán, P. C., & Aurrekoetxea-Casaus, M. (2023, August). The learning process to become a military leader: born, background and lifelong learning. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1140905). Frontiers Media SA.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.73.25

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.