INVESTIGATING PROFESSIONAL AWARENESS OF THE CORRECTIONAL PEDAGOGUE

Марина Омельченко

Анотація


Aim: The paper is devoted to highlighting the results of investigating the peculiarities of professional awareness of correctional pedagogues.

Research methods: To achieve the goals of the investigation, business games, testing, evaluation of correctional pedagogues by the supervisor (curator, director), analysis of special documentation, activity monitoring and the method of solving professional tasks have been used. The results have been processed mathematically and accumulated in the database. They have been developed and represented in the form of tables.

To determine the levels of development of professional awareness of correctional pedagogues both theoretical and empirical approaches have been used.

Results: In the paper the detailed description of the developed levels of each component of professional awareness (cognitive, reflexive, axiological, motivational, affective) is presented, the main stages of the investigation work are determined: structuring of professional awareness; external evaluation of the correctional pedagogue’s activity; comparative analysis of the results of the investigation of the first and second stages of the experiment; dependencies between levels of professional awareness and different factors of professional activity development are established. The numerical results obtained during the experiment are also given. The factors of influence on the levels of development of professional awareness of correctional pedagogues are revealed: experience professional activity, working conditions, personal circumstances, awareness of issues of importance of the level of professional awareness and its components in the professional development of the employee. The results obtained during the investigation have provided the bases for developing the ways to optimize the forming professional awareness of correctional pedagogues: expanding the experience of professional activity; creating optimal professional conditions; adapting personal circumstances; disseminating the knowledge on issues of importance of level of professional awareness and its components in professional development of correctional pedagogues.

Conclusions: The materials covered in the paper indicate the need: to increase the levels of development of the professional awareness of correctional pedagogues; to form the adequate professional self-esteem; to establish the dependency between professional awareness and the level of professional competence; to ensure positive impact of identified factors of professional awareness development; to form the developing technology for optimization of the process of professional awareness development in correctional pedagogues with different work experience.

Keywords: correctional educator; professional activity; professional self-esteem; professional consciousness; professional development.


Мета: стаття присвячена висвітленню результатів дослідження особливостей професійної свідомості корекційних педагогів.

Методи: Для досягнення цілей дослідження було використано ділові ігри, тестування, оцінювання корекційного педагога керівником (куратором, директором), аналіз спеціальної документації, спостереження за діяльністю та метод розв’язання професійних задач.  Результати обробляються математично і накопичуються в базі даних. Вони розроблені і представлені у форматі таблиць.

Результати: Для визначення рівнів розвитку професійної свідомості корекційних педагогів застосовувалися як теоретичні, так і емпіричні підходи. У статті представлено детальний опис розроблених рівнів за кожною компонентою професійної свідомості (когнітивною, рефлексійною, аксіологічною, мотиваційною, афективною), визначено основні етапи дослідницької роботи: структурування професійної свідомості; зовнішнє оцінювання діяльності корекційного педагога; порівняльний аналіз результатів дослідження першого та другого етапів експерименту; встановлено залежності між рівнями професійної свідомості й різними факторами розвитку професійної діяльності. Також наводяться отримані в ході експерименту числові результати. Виявлено фактори впливу на рівні розвитку професійної свідомості корекційних педагогів: досвід професійної діяльності, умови праці, особистісні обставини, обізнаність у питаннях значущості рівня професійної свідомості та її компонент у професійному розвитку працівника. Отримані в ході дослідження результати дали підстави для розроблення шляхів оптимізації розвитку професійної свідомості корекційних педагогів: поширення досвіду професійної діяльності; створення оптимальних професійних умов; адаптування особистісних обставин; поширення знань щодо питань значущості рівня професійної свідомості та її компонент у професійному розвитку корекційного педагога.

Висновки: Висвітлені у статті матеріали дозволяють зазначити необхідність: підвищення рівнів розвитку професійної свідомості корекційних педагогів; формування адекватної професійної самооцінки; встановлення залежності між професійною свідомістю та рівнем професійної компетентності; забезпечення позитивного впливу виявлених факторів розвитку професійної свідомості; розроблення розвиткової технології щодо оптимізації процесу розвитку професійної свідомості у корекційних педагогів з різним досвідом роботи.

Ключові слова: корекційний педагог; професійна діяльність; професійна самооцінка; професійна свідомість; професійний розвиток.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Hordieieva K.S. (2014). Profesiini tsinnosti v systemi sotsialno-pedahohichnoi roboty: psykholohichnyi aspect [Professional Values in the System of Social-Pedagogical Work: Psychological Aspect]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu – Humanization of Learning-Educational Process. Sloviansk: DDPU. Vypusk XVIII. (Ch.1.) 182-188 [in Ukrainian].

Klimov, E.A. (2004). Psikhologiia professionalnogo samoopredeleniia [Psychology of Professional Self-Determination]. M.: Akademiia [in Russian].

Ksenzova, T.N. (2009). Formirovanie professionalnykh predstavlenii u studentov v obrazovatelnom prostranstve VUZa [Formation of Professional Ideas of Students in the Educational Space of the Higher Educational Establishment]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriia: Pedagogika – Herald of Moscow State Regional University. Series: Pedagogy. № 2. 51-60 [in Russian].

Omelchenko M.S. (2018). Psykholohichni aspekty stanovlennia profesiinoi svidomosti korektsiinoho pedahoha [Psychological aspects of formation of the correctional teacher’s professional consciousness]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Psykholohichni nauky. – Scientific Herald of Kherson State University. Series: Psychological Sciences, 1, Tom I, 143-147 [in Ukrainian].

Satanovska, L.A. (2016). Formuvannia tsinnostei ta tsinnisnykh profesiinykh oriientatsii studentskoi molodi u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Formation of Values and Valuable Professional Orientations of Students’ Youth in the Higher Educational Establishments of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohika – Herald of Taras Shevchenko Kyiv National University. Pedagogy. (Vol. 1.) 58-65 [in Ukrainian].

Slobodchikov, V.I. (2013). Psikhologiia cheloveka: vvedenie v psikhologiiu subieektivnosti [Psychology of Subjectivity]. M.: Izd-vo PSTGU [in Russian].

Santrock J. W. (2004) Educational psychology. Boston [etc.] : McGraw-Hill [in Englisch].

Tomasello M. (2008) Origins of Human Communication. MIT Press [in Englisch]. URL https://www.livelib.ru/author/325364-majkl-tomasello




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2019.61.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.