PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE CITY IMAGE (ON THE EXAMPLE OF KHARKIV)

Костянтин Кудрявцев, Антон Поденко, Світлана Башкатова, Анастасія Ходєєва, Валерія Павлікова

Анотація


Aim of the study – to determine the psychological specific features of the city image among the respondents depending on the age and experience of living in a city.

Research Methods and Sample. The study of the city image has been carried out through the semantic differential to assess the perception of the city image «City in the perception of the residents» (O. E. Pronina, N. S. Goncharova, 2016). Scale to assess the degree of compliance of an ideal city image and the city of residence of personality by O. S. Shemelina and O. E. Tsigankova (2016) was used to determine the difference between the image of the ideal city and the city of Kharkiv. The respondents were originally asked to assess the image of an ideal city and then the image of Kharkiv on two separate forms. It was further analyzed the differences in evaluation of descriptors subject to the variation vector of the real image of a city and the ideal one.

Results. In contrast to the older age group, students characterize the city image of Kharkiv to a greater extent through such descriptors as «womanly», «dirty», «boring», «ugly», «monotonous», «dull-witted», while mature respondents more frequently estimate it as «manly», «clean», «interesting», «beautiful», «motley», «witty».

Conclusions. The experience of living in the hometown has a positive effect on the assessment of its image since the residents of Kharkiv describe it as more positive compared to visitors. In addition the residents’ city image coincides with the image of an ideal city by a larger number of parameters. The city image within the students generally is more critical and distant from the ideal compared to older respondents. The cumulative effect of the respondents’ age and their territorial belonging, that determines the experience of living in the city, reflects on the indicators of its friendship, warmth, beauty, naturalness, humanity and inspiring effect. The city image among the visiting students has negative descriptors as the dominant - aggressive, cold, ugly, artificial, officious and suppressing.

Keywords: city image, perception, the experience of living in the hometown, students, real and ideal city.


Мета дослідження - визначити психологічні специфічні особливості образу міста залежно від віку та досвіду проживання у місті.

Методи дослідження та вибірка. Вивчення образу міста було проведено через семантичний диференціал для оцінки сприйняття образу міста «Місто у сприйнятті мешканців» (О. Е. Проніна, Н.С. Гончарова, 2016). Шкала для оцінки ступеня відповідності ідеального образу міста та місту проживання особистості О.С. Шемеліною та О. Є. Циганковою (2016) була використана для визначення відмінностей між образом ідеального міста та реального образу міста Харкова.

Результати. На відміну від старшої вікової групи студенти в більшій мірі характеризують образ міста Харкова за допомогою таких дескрипторів, як «жіночий», «брудний», «нудний», «потворний», «монотонний», «тупий», в той час як зрілі респонденти частіше оцінюють це як «мужній», «чистий», «цікавий», «красивий», «строкатий», «дотепний».

Висновки. Досвід життя у рідному місті позитивно впливає на оцінку його іміджу, оскільки жителі Харкова характеризують його як більш позитивний порівняно з відвідувачами. Образ міста у студентів, як правило, більш критичний і далекий від ідеального порівняно зі старшими респондентами. Сукупний ефект від віку респондентів та їх територіальної приналежності, що визначає досвід життя у місті, позначається на показниках його дружелюбності, теплоти, краси, природності, людяності та надихаючого ефекту. Образ міста серед приїжджих учнів характеризується домінуванням негативних дескрипторів - агресії, холоді, потворності, штучності, офіційності та пригнічення.

Ключові слова: образ міста, сприйняття, досвід життя у рідному місті, студенти, реальне та ідеальне місто.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Gostev А.А. (2007). Psikhologiya vtorichnogo obraza [Psychology of a secondary image] М Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences. [in Russian].

Lynch К. (1982). Obraz goroda [The city image]. М.: Stroyizdat. [in Russian].

Pronina Е. Е., Goncharova N. S. (2016). Sovremennyy gorod: ot Persony k Samosti. Sotsial'no-psikhologicheskiye issledovaniya goroda. [The modern city: from person to sameness]. Sotsial'no-psikhologicheskiye issledovaniya goroda - Socio-psychological studies of the city Ed. T.V. Drobysheva, A.L. Zhuravleva М.: «Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences». P. 82-101. [in Russian].

Shemelina O.S., Tsygankova О.Е. (2016). Obrazy «goroda-mechty» i real'nogo goroda v predstavleniyakh zhiteley krupnogo i malogo goroda. [Images of the «city of dreams» and a real city in the concept of residents of large and small city]. Sotsial'no-psikhologicheskiye issledovaniya goroda - Socio-psychological studies of the city. Under the editorship of T.V. Drobysheva, A.L. Zhuravleva М.: «Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences». P. 27-48. [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2019.61.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.