PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SELF-CONCEPT OF THE TEENAGERS WITH SUBJECTIVE EXPERIENCE OF LONELINESS

Оксана Помазова

Анотація


Relevance of the problem:Urgency of the research presented in the given paper is caused by spreading of problem of loneliness in the modern society, recognition of loneliness to be one of reasons of teenagers’ deviating behavior, lack of researches of correlation between the subjective loneliness experience of teenagers and their self-concept formation as a new formation of the given age.

Aim:determination of specificity of correlation between self-concept and the subjective loneliness experience of teenagers of different age groups.

Methodology of the research: subjective loneliness experience diagnostics by D. Russell and M. Ferguson, teenagers’ self-concept research methods by E. Piers and D. Harris in modification of A. M. Prikhozhan (324 pupils of 5-9 forms of 10-15 years old); means of a single-factor analysis of variance, Student t-test for independent samples, and correlation analysis according to Pearson’s method. 

Results of the research. There are distinctions in self-concept indices of teenagers with various levels of the subjective loneliness experience.  It was defined that in the course of time the number of self-concept parameters of the teenagers’ connected with the subjective loneliness experience increases. For the group of 10-11 years old teenagers such parameters as anxiety, acceptance of situation at school, self-esteem of physical attraction and satisfaction with communication with age mates are characteristic. In the group of 12-13 years old teenagers the parameters mentioned above are accompanied by self-attitude, satisfaction with life situation, satisfaction with proper position in the family, and in the group of 14-15 years old teenagers – by intelligence self-esteem. In addition, frequency and intensity of the subjective loneliness experience has a tendency to increase from 10-11 to 12-13 years old and to further decrease at 14-15 years old.

Keywords: loneliness, subjective loneliness experience, self-concept, teenage years, stable period of teenage years, crisis period of teenage years.


Aктуальність проблеми: обумовлена загостренням проблеми самотності в сучасному суспільстві, визнанням почуття самотності однією з причин відхилень у поведінці підлітків, недостатністю досліджень зв’язку між суб’єктивним переживанням підлітками самотності та формуванням їх Я-концепції як новоутворення даного віку. 

Мета: визначення специфіки взаємозв’язку Я-концепції і суб’єктивного переживання самотності у підлітків різних вікових груп.

Методи: методика діагностики рівня суб’єктивного переживання почуття самотності Д. Рассела і М. Фергюсона, методика дослідження Я-концепції підлітків Е. Пірса і Д. Харріса в модифікації А. М. Прихожан (324 учня 5-9 класів віком 10-15 років); однофакторний дисперсійний аналіз, t-критерій Стьюдента для незалежних вибірок, кореляційний аналіз за методом Пірсона.

Результати дослідження. Визначено відмінності в показниках Я-концепції підлітків із різними рівнями суб’єктивного переживання самотності. Встановлено, що з віком збільшується кількість параметрів Я-концепції підлітків, пов’язаних із суб’єктивним переживанням самотності. За групою 10-11-річних  підлітків до таких параметрів належать тривожність, сприйняття ситуації в школі, самооцінка зовнішньої привабливості та задоволеності в сфері спілкування з однолітками. За групою 12-13-річних підлітків до даних параметрів додаються ставлення до себе, задоволеності життєвою ситуацією, задоволеності своїм положенням в сім’ї, а за групою  14-15 річних підлітків – самооцінка інтелекту. Разом із тим, частота та інтенсивність суб’єктивного переживання самотності має тенденцію до збільшення від 10-11 до 12-13 років і подальшого зниження у 14-15-річних підлітків.

 Ключові слова: самотність, суб’єктивне переживання самотності, Я-концепція, підлітковий вік, стабільний період підліткового віку, кризовий період підліткового віку.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dolginova, O. B. (1996). Odinochestvo i otchuzhdennost v podrostkovom i iunosheskom vozraste [Loneliness and disengagement in teenage and juvenile years] (Abstract of dissertation of Candidate of Psychological Sciences). The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint-Petersburg [in Russian].

Zhelezniakova, Yu. V. (2013). Samotnist u pidlitkovomu vitsi yak sotsialno-psykholohichna problema [Loneliness in teenage years as a socio-psychological problem]. Bulletin of the University of Dnipropetrovsk.“Pedagogocs and Psychology” Vol. 19. pp. 67-74 [in Ukrainian].

Zavorotnykh, E. N. (2009). Sotsialno-psikhologicheskie osobennosti odinochestva kak subieektivnogo perezhivaniia [Socio-psychological peculiarities of loneliness as a subjective experience] (Dissertation of Candidate of Psychological Sciences).). Saint-Petersburg State University, Saint-Petersburg [in Russian].

Katerinina, A. A. (2013). Psikhologicheskoe soderzhanie perekhodnogo perioda ot mladshego shkolnogo k mladshemu podrostkovomu vozrastu [Psychological content of the transaction period from primary school age to early teenage age] (Abstract of dissertation of Candidate of Psychological Sciences). Russian State University for the Humanities, Moscow [in Russian].

Koroteeva, E. M. (2011). Situatsionnye, lichnostnye determinanty i tipy odinochestva podrostkov [Situational, personal determinants and types of teenage loneliness] (Abstract of dissertation of Candidate of Psychological Sciences). Kuban State University, Krasnodar [in Russian].

Korchagina, S. G. (2005). Genezis, vidy i proiavleniia odinochestva [Genesis, types and manifestations of loneliness]. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute [in Russian].

Myronets, M. H. (2013). Psykholohichni osoblyvosti perezhyvannia samotnosti v pidlitkovomu vitsi [Psychological peculiarities of loneliness experience in teenage years]. Science and education, 1-2, 66-68 [in Ukrainian].

Peplo, L. E., Mitseli, M., Morash, B. (1989). Odinochestvo i samootsenka [Loneliness and self-esteem]. N. E. Pokrovsky (Eds.), Loneliness labyrinths (pp. 169-191). Моscow: Progress [in Russian].

Polivanova, K. N. (2000). Psikhologiia vozrastnykh krizisov [Psychology of developmental crisis]. Моscow: Аcademy [in Russian].

Rogova, E. E. (2007). Perezhivanie odinochestva podrostkami s raznoi sotsialnoi napravlennostiu [Loneliness experience of the teenagers with different social orientation]. Psychology issue, 5, 39-46 [in Russian].

Rubinstain, K., Sheiver, F. (1989). Odinochestvo v dvukh gorodakh Severo-Vostoka [Loneliness in two cities of the North-East]. N. E. Pokrovsky (Eds.), Loneliness labyrinths (pp. 320-342). Моscow: Progress [in Russian].

Slobodchikov, I. M. (2005). Perezhivanie odinochestva v ramkakh formirovaniia «Ia-kontseptsii» podrostkovogo vozrasta [Loneliness experience within formation of teenagers’ self-concept]. Psychological Science and Education, 1, 28-32 [in Russian].

Slobodchikov, I. M. (2006). Teoretiko-eksperimentalnoe issledovanie fenomena odinochestva lichnosti (na materiale podrostkovogo vozrasta) [Theoretical and experimental research of personality’s loneliness phenomenon (based on the teenage age material)] (Abstract of the dissertation of a doctor of psychological sciences). Russian State University for the Humanities, Moscow [in Russian].

Smirniagina, M. M. (2009). Vozrastnye granitsy i psikhologicheskoe soderzhanie stabilnogo perioda podrostkovogo vozrasta [Age limits and psychological content of the teenage age stable period]. Bulletin of South Ural State University. Psychology, 5 (138), 56-61[in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2019.61.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.