HUBRISTIC MOTIVATION AS A FACTOR OF THE PRIMARY SCHOOL’S PUPILS’ PERSONAL DEVELOPMENT

Карина Фоменко, Вікторія Надьон, Наталія Діомідова, Ольга Шукалова

Анотація


Relevance of the problem:The study of junior students' hubristic motives is a new area of scientific research, so the study of the features of younger students' self-awareness and personality traits, depending on their dominant hubristic motivation, is relevant.

Aim: determination of self-awareness and personality traits, depending on pupil’s dominant hubristic motivation

Methodology of the research: The projective methodology "Fairy tale Kingdom", projective "Tree" Technique (John and Dian Lampen), the Fairy Tale Test (by K. Colacclaw), methodology "Style of Self-Regulation of Children's Behavior - SSRCB M2" V.I. Morosanova. The sample included 204 students (3-d and 4-th forms) of  Gymnasium № 169 in Kharkiv.Results of the research. The motivation of superiority over others in younger students involves perceiving their current status as a leader in the classroom. The real and desirable student`s status corresponds to his/her hubristic degree, as well as to the dominant emotional states (aggression or anxiety), motives (affiliate needs that determine the motives of cooperation or needs for superiority, which determine the motives of competition) or personal characteristics. Typological profiles of hubristic motivation determine the awareness of one's own status in the class and the desire to change it, determine the manifestation of personal traits, needs, motives and dominant emotional states. Hubristic motivation in younger school age affects the ability to self-regulate behavior.

Keywords: hubristic motives, self-awareness, status in the class, striving for excellence, pursuit for superiority.


Актуальність і мета дослідження: вивчення губристичних мотивів молодших школярів є новим напрямком наукових розвідок, тому дослідження особливостей самосвідомості та особистісних рис молодших школярів в залежності від їх домінуючої губристичної мотивації є актуальним і визначило мету дослідження.

Методи і вибірка дослідження: проективна методика «Казкове царство», проективна методика «Дерево», проективний казковий тест, методика «Стиль саморегуляції поведінки дітей – ССПД М2». Вибірку склали 204 молодших школяра.

Результати і висновки: у результаті емпіричного дослідження губристичної мотивації особистості у молодшому шкільному віці виявлено її п’ять її типів: 1) помірне домінування губристичного мотиву досягнення переваги; 2) збалансованість губристичних мотивів досягнення переваги та досконалості; 3) виражене  домінування губристичного мотиву досягнення переваги; 4) низький рівень губристичної мотивації; 5) домінування губристичного мотиву досягнення досконалості.

Реальний та бажаний статус школяра відповідає мірі його губристичності, так само як і домінуючі емоційні стани (агресія чи тривога), мотиви (афіліативні потреби, які обумовлюють мотиви співпраці чи потреби у перевазі, які обумовлюють мотиви конкуренції) чи особистісні властивості.  Молодші школярі з домінуванням прагнення до досконалості добре адаптовані у колективі, мають статус друга, прагнуть бути лідером, виявляють афіліативні потреби, високу моральність, самокритичність, рефлективність, характеризуються високою самооцінкою. Отже, типологічні профілі губристичної мотивації обумовлюють усвідомлення власного статусу у класі та прагнення змінити його, визначають прояв особистісних рис, потреб, мотивів та домінуючих емоційних станів. Губристична мотивація у молодшому шкільному віці позначається на здатності до саморегуляції поведінки. Лише за умови гармонійного розвитку обидвох губристичних мотивів стає можливим формування здатностей до саморегуляції поведінки молодшого школяра.

Ключові слова: губристичні мотиви, самосвідомість, статус у класі, прагнення до досконалості, прагнення до переваги.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Kolacoglaw, K. (2003). Skazochnyy proyektivnyy test: Dlya issledovaniya lichnosti detey [Projective fairytale test: o study the personality of children]. Moscow: Kogito-center.

Dickstein, E. (1977). Self and selfesteem. Theoretical foundations and the irimplications for research. Human Development, 20, 4, 43-56

.

Fomenko, K. I. (2018). Hubrystychna motyvatsiya: fenomenolohiya, struktura, determinatsiya [Hubristic Motivation: Phenomenology,

Structure, Determination]. Kharkiv: Dis-plus.

Fomenko, K. I. (2017). Psykhodiahnostyka motyvatsiynoyi sfery molodshoho shkolyara [Psycho-diagnostics of the motivational sphere of the younger schoolchild]. Visnyk KHNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiya - Bulletin of KhNPU named after G.S. Scovoroda, Psychology, 55, Kharkiv: KhNPU, 280-295.

Fomenko, K. I., Shcherbakova, O. O., Zhukova, N. S. (2019). Hubrystychni prahnennya do perevahy ta doskonalosti uchniv osnovnoyi shkoly z riznym sotsiometrychnym statusom [Hubristic aspirations for superiority and excellence of primary school students with different sociometric status]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ «Teoriya i praktyka suchasnoyi psykholohiyi» - Collection of scientific works "Theory and practice of modern psychology. 3 V.2. Zaporizhia, P. 101 – 106.

Morosanova, V. I., Bondarenko, I. N. (2015). Diagnostika samoregulyatsii cheloveka.[Diagnosis of human self-regulation]. Moscow: Kogito-center.

Rogers, K. (2006). Counseling and psychotherapy. Recent approaches in the field of practical work. Publisher of the Institute of Psychotherapy.

Rogers, K. (1994). Konsultirovaniye i psikhoterapiya. Noveyshiye podkhody v oblasti prakticheskoy raboty [Counseling and psychotherapy. Latest Practical Approaches] Moscow: Izd. Progress, Univers, 480.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2019.61.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.