METACREATIVE ABILITIES: SCIENTIFIC APPROACHES AND EXPERIMENTAL INTROSPECTIVE RESEARCH METHODS

Микола Саврасов

Анотація


Aim. The purpose of our study is based on the urgent need of nowadays in the complex psychological diagnosis of metacreative abilities, which requires the creation of a reliable, valid, standardized methodology for the psychological diagnosis of a given personal construct, which would be based on the modern scientific psychological model of the diagnosed phenomenon (structure, features, etc.)

 Material and methods. As the methods and techniques of empirical research we use correlation analysis procedure by K. Pearson, questionnaires, interviews, method of expert evaluations. The empirical sample, which actually tests our proposed methodology for compliance with the basic psychometric criteria, includes the students of the first, third and fifth years of full-time studying of the Faculty of Physics and Mathematics, Faculty of Psychology, Economics and Management, Faculty of Technology, Elementary and Professional Education of  the State higher educational institution «Donbass State Pedagogical University» (town Slovyansk), a total of 420 people aged between 18 and 30 years (specialization  «Music», «Choreography», «Design and Fashion Design», «Basic Design»,  «Accounting and Taxation», «Management», «Psychology», «Mathematics»,  «Physics», «IT»).

Results. Our methodology is evaluated according to four testing criteria: standardization, norms, reliability and validity. They are the criteria that are used to demonstrate the scientific adequacy of using this technique to measure individual mental differences. Observing the predictive power, it should be noted that during the year between the first and second surveys of the members of our sample by this method, those who had the results above average demonstrated significant creative achievements (artistic creativity, writing of scientific works, the development of advanced technologies of training and work). Finally, assessing constructive validity, we note that this test correlates positively with other relatively valid procedures for measuring creativity (convergent validation), and there is also a negative correlation between the results of the given methodology and the tests that measure conceptually different personality qualities.

Conclusions. We have proposed an experimental and introspective technique «Metacreative Abilities» ( EIMCA ) which consists of two blocks – «Awareness in the field of creativity» and «Reflection in the field of creativity». Psychometric evaluation of our methodology was conducted using the criterion of standardization, normativity, reliability and validation with those to prove the scientific adequacy of the use of this technique for measuring the stated individual psychological differences.

Keywords: metacreativity, subject, activity, criteria, method, feature, structure, indicator.


В ході нашого дослідження ми прагнемо запропонувати надійну та валідну стандартизовану методику психологічної діагностики метакреативних здібностнй, яка спиралася б на сучасну наукову психологічну модель діагностованого явища, та відповідала критеріям нормативності, валідності та надійності. Вдалося встановити, що до структури метакреативних здібностей входять креативний компонент із його внутрішньою структурою та видовою своєрідністю, мотиваційно-когнітивний компонент, рефлексивно-перцептивний компонент, рефлексивно-регулятивний компонент. Нами запропонована та емпірично перевірена на відповідність основним психоиетричним критеріям експериментально-інтроспективна методика «Метакреативні здібності» (EIMCA) складається з двох блоків – «Обізнаність в сфері креативності» та «Рефлексія в сфері креативності» метою яких є визначення рівня орієнтації досліджуваного в такому психічному явищі як креативність людини в її процесах, видах та шляхах сприяння її повноцінному функціонуванню та визначення міри диференційованості самооцінки креативності, в якій  проявляється схильність до деталізації в характеристиці власної креативності; визначення міри адекватності самооцінки креативності, в якій проявляється якість прогностичної функції по відношенню до власних креативних результатів; визначення рівня прояву схильності до планування креативного процесу; визначення міри прояву рефлексивних функцій у реалізації креативного процесу, за рахунок яких здійснюється їх моніторинг.

Ключові слова: метакреативність, суб’єкт, діяльність, критерій, метод, особливість, структура, показник.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dotsevich T. I. (2016) Metakohnityvna kompetentnist subiekta pedahohichnoi diialnosti u vyshchii shkoli [Metacognitive competence of the subject of pedagogical activity in higher education]: avtoref. dys. ... dokt. psykhol. nauk. K.: In-t psykholohiii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. [in Ukranian].

Kashapov M. M. (2013) Formirovanie professionalnogo tvorcheskogo myshleniia [Forming of professional creative thinking]. Yarosl. gos. un-t im. P.G. Demidova. Yaroslavl: YarGU. [in Russian].

Kulakov S.A., Votrin A.V. (2015) Metakognitivnye processy v integrativnoj psihoterapii (issledovanie edinichnogo sluchaja) [Metacognitive processes in integrative psychotherapy (case study)] // Klinicheskaja i medicinskaja psihologija: issledovanija, obuchenie, praktika: jelektron. nauch. zhurn. [Clinical and medical psychology: research, training, practice: electron. scientific journal]. N 2 (8). Jelektronnyj resurs. Retrieved from http://medpsy.ru/climp [in Russian].

Maksymenko S. D. (2006) Heneza zdiisnennia osobystosti [Genesis of personality]. K.: Vydavnytstvo TOV «KMM» [in Ukranian].

Stepanov O. M. (2006) Psykholohichna entsyklopediia [Psychological Encyclopedia]. K.: «Akademvydav». [in Ukranian].

Petrovskiy A. V., Jaroshevskiy M.G. (1990) Psihologija. Slovar' [Psychology. Dictionary]. M.: Politizdat. [in Russian].

Sventsitskii A.L. (2008) Kratkii psikhologicheskii slovar [Short psychological dictionary]. M.: TK Velbi, Izd-vo Prospect. [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2019.61.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.