ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ІННОВАЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Андрій Гірняк

Анотація


Актуальність проблеми. Соціалізація молоді в умовах інформаційної постіндустріальної) формації суспільства потребує нової соціально ефективної, психологічно інтенсивної та індивідуально прийнятної моделі організації та перебігу освітнього процесу, котра б впроваджувалася як інноваційна єдність цілей і завдань, змісту і форм, технологій і методів, засобів і результатів неперервної міжсуб’єктної взаємодії. Одним із перспективних напрямів розробки цієї проблематики є теорія модульно-розвивальної системи освіти, яка на нових методологічних засадах інтегрує здобутки основних концепцій розвивального навчання.

Мета дослідження - обґрунтування на теоретико-методологічному рівні пізнання психологічних детермінант модульно-розвивальної взаємодії суб’єктів освітнього процесу у сучасному ЗВО.

Методи: теоретико-методологічний аналіз інноваційних розвивальних підходів у сфері освіти; критичний аналіз та порівняння моделей організації особистісного розвитку; рефлексія формо-змістових переваг експериментальної модульно-розвивальної системи навчання; теоретичне абстрагування, синтез та узагальнення здобутків закордонних та вітчизняних науковців для обґрунтування психологічних детермінант процесу розвивальної взаємодії учасників інноваційного навчання; моделювання загальних характеристик та сутнісних ознак чотирьох загальноосвітніх принципів (ментальності, духовності, розвитковості і модульності), реалізація котрих уможливлює налагодження безперервної паритетної взаємодії в освітньому процесі сучасного ЗВО.

Результати. Обґрунтовано психологічні детермінанти проективного переходу вітчизняної вищої освіти від директивно-екстенсивних до психологічно інтенсивних моделей соціалізації молоді на засадах паритетності. Окреслено формо-змістові переваги системи модульно-розвивального навчання за котрого створюється соціокультурно опосередкований простір неперервної розвивально-діалогічної взаємодії між суб’єктами освітнього процесу. Обстоюється ідея, що саме остання активізує інформаційний обмін та психодуховні взаємовпливи, а відтак забезпечує гармонійний психосоціальний розвиток кожної особистості. Також у статті уточнюється та конкретизується змістове наповнення чотирьох засадничих загальноосвітніх принципів (ментальності, духовності, розвитковості і модульності), вимоги котрих повновагомо реалізуються завдяки технологіям цілісного модульно-розвивального процесу.

Ключові слова: розвивальна взаємодія, паритетна освітня діяльність, соціально-психологічний простір, освітня система, модульно-розвивальне навчання, принципи навчання, полімотивація, психосоціальний розвиток.


 


Повний текст:

PDF

Посилання


Выготский Л. С. (1982). Мышление и речь: в 6-ти т. Т.2. Москва : Педагогика.

Выготский Л. С. (1991). Педагогическая психология. Москва : Педагогика.

Гірняк А., Гірняк Г. (2019). Модульно-розвивальний навчальний комплекс як психодидактичний інструмент налагодження освітньої взаємодії. Методологія і психологія гуманітарного пізнання. До 25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана : колективна моногра-фія. Тернопіль: ТНЕУ.

Гірняк А. Н. (2018). Деталізація психолого-педагогічного змісту етапів модульно-розвивальної взаємодії. Психологія і суспільство, 3-4. С. 146-153.

Гуменюк О. Є. (1998). Модульно-розвивальне навчання: соціаль-но-психологічний аспект. Київ : Школяр.

Давыдов В. В. (1986). Проблемы развивающегося обучения. Мос-ква : Педагогика.

Занков Л. В. (1990). Избранные педагогические труды. Москва : Педагогика.

Занков Л. В. (Ред.) (1975). Обучение и развитие. Москва : Педаго-гика.

Кабанова-Меллер В. Н. (1981). Учебная деятельность и развива-ющее обучение. Москва : Знание.

Киричук О. В. (1991). Проблеми психології педагогічної взаємодії. Психологія : респ. наук. зб. Київ : Освіта, вип. 37. С. 3–12.

Лернер И. Я. (1974). Проблемное обучение. Москва.

Огнев'юк О. В., Фурман А. В. (1995). Принцип модульності в іс-торії освіти. Київ : УІПКККО.

Рубинштейн С. Л.( 1989). Основы общей психологи: в 4-х т. Т.1. Москва : Педагогика.

Рубинштейн С. Л. (1989). Основы общей психологии: в 4-х т. Т.2. Москва : Педагогика.

Фридман Л. М., Маху В. И. (1990). Проблемная организация уче-бного процесса. Москва.

Фурман A. B., Гірняк А. Н. (2018). Psychological technology of the interaction between teacher and students under the conditions of innovative module-developmental teaching. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди», Вип. 37(4), Том І(23). С. 123-135.

Фурман A. B. (1997). Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. Київ : Правда Ярославичів.

Фурман A. B. (1991). Проблемні ситуації в навчанні. Київ : Радян-ська школа.

Фурман A. B. (1993). Психодіагностика інтелекту в системі дифе-ренціації навчання. Київ : Освіта.

Фурман A.B. (1997). Технологія створення граф-схем навчальних курсів у модульно-розвивальній системі. Рідна школа, 2. С. 25-34.

Boettcher V. Judith, Conrad Rita-Marie. (2016). The Online Teaching Survival Guide: Simple and Practical Pedagogical Tips. Jossey-Bass.

Boller Sharon, Kapp Karl M. (2017). Play to Learn: Everything You Need to Know About Designing Effective Learning Games. Association for talent development.

Luterbach J. Kenneth. (2018). Designing and Developing Robust In-structional Apps. Routledge.

Nilson B. Linda. (2016). Teaching at Its Best: A Research-based Re-source for College Instructors. Jossey-Bass.

Papalia D. E. (1995). Human development. Sally Wendkos. 6 th ed.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.62.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.