ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ФАКТОР ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Наталія Діомідова, Земфір Шайхлісламов, Тетяна Лазоренко

Анотація


Актуальність дослідження. Окремої уваги потребує розвиток емоційного інтелекту студентів-психологів у процесі фахової підготовки, виявлення ролі емоційного інтелекту у психологічному благополуччі майбутніх психологів.

Мета дослідження – виявити кореляційні зв’язки між показниками емоційного інтелекту та психологічного благополуччя та дотичних параметрів: копінгів, самоорганізації, осмисленості життя.

Вибірка і методи дослідження. Експериментальну базу досліджуваних склали 231 студентів 2-4 курсів, які є здобувачами вищої освіти за спеціальністю «Психологія» ХНПУ імені Г.С. Сковороди та Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (199 дівчат та 33 юнаки). У дослідженні використано такі методики:

діагностики емоційного інтелекту Н. Холла в адаптації Є.П. Ільїна, діагностики емоційного інтелекту Д.В. Люсіна, опитувальник психологічного благополуччя К. Ріфф в адаптації Т.Д. Шевеленкової, П.П. Фесенко, копінг-тест Р. Лазаруса.

Результати. Висока осмисленість життя, яка характеризує рішучих, автономно-контрольованих, задоволених самореалізацією студентів з високою емоційною насиченістю життя, властива тим майбутнім психологам, які мають високий рівень емоційного інтелекту.  Високий рівень емоційного інтелекту майбутніх психологів передбачає високий рівень психологічного благополуччя. Емоційно-інтелектуальні якості, як розуміння власних емоцій та здатність до управління ними передбачає високу міру здатності до використання конструктивних копінг-стратегій.

Висновки. Емоційний інтелект, з одного боку, виступає однією із ключових професійно значущих якостей майбутнього психолога, зі іншого, як показали результати представленого дослідження, пов'язаний із осмисленістю життя, здатностями до самоорганізації у діяльності, конструктивними копінг-стратегіями та психологічним благополуччям.

Ключові слова: емоційний інтелект, осмисленість життя, психологічне благополуччя, здатність до самоорганізації, копінг-стратегії, студенти-психологи.


 


Повний текст:

PDF

Посилання


Деревянко С. П. Методика тренинга эмоционального интеллекта как инструмента повышения психологического благополучия виктимной личности. Балканско научно обозрение. 2019. №1 (3). С. 74-77.

Діомідова Н.Ю. (2015). Психологічні особливості емоційного інтелекту суб’єкта навчальної діяльності у вищій школі. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, Вип. 51. Х.: ХНПУ, 2015. – С. 61-72.

Киселева Т.С. (2014). Эмоциональный интеллект как жизненный ресурс и его развитие у взрослых. Дисс. …к.психол.н. М.

Котлярова Н. С. (2011). Взаимосвязь эмоционального интеллекта и удовлетворенности жизнью студентов вуза. Вестник БГУ. 2011. №1.

Крюкова Т.Л., Куфтяк Е.В. (2007). Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ). Журнал практического психолога, 3. С. 93-112.

Люсин Д.В. (2006). Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн. Психологическая диагностика. 4. С. 3–22.

Мандрикова Е.Ю. (2010). Разработка опросника самоорганизации деятельности (ОСД). Психологическая диагностика. Тематический выпуск: Диагностика личностного потенциала – 2 / Под ред. Д.А. Леонтьева, Е.И. Рассказовой. 2. С. 87-111.

Савенков А.И. (2006). Эмоциональный и социальный интеллект как предикторы жизненного успеха. Вестник практической психологии образования, 1(6). С.30-39.

Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. (2002). Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., Изд-во Института Психотерапии. 490 с.

Шевеленкова Т.Д., Фесенко Т.П. (2005). Психологическое благополучие личности. Психологическая диагностика, 3, 95-121.

Чебанова Г.В. (2013) Эмоциональный интеллект студентов с разным уровнем субъективного благополучия.[Электронный ресурс] // Прикладная психология и психоанализ: электрон. науч. журн. 2013. N 4.URL:http://ppip.idnk.ru




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.62.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.