ПСИХОЛОГІЧНІ РЕСУРСИ ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
Актуальність дослідження обумовлена нагальною потребою у вивчення ролі психологічних ресурсів у саморозвитку особистості.
Мета дослідження – виявити зв'язок між психологічними ресурсами та саморозвитком особистості.
Вибірка і методи дослідження. Вибірку досліджуваних склали 366 осіб. У дослідженні було застосовано 1) опитувальник психологічної ресурсності особистості О.С. Штепи; 2) опитувальник «Екзистенційні ресурси особистості» (І. В. Бринза, О. Ю. Рязанцева); 3) методика дослідження саморозвитку особистості С.Б. Кузікової та Б.О. Кузікова.
Результати. У результаті факторного аналізу було визначено шість компонентів психологічних ресурсів: ресурси самовдосконалення у діяльності, екзистенційні ресурси, морально-етичні ресурси, альтруїстичні ресурси, ресурси асертивності та креативності. Виявлено низку кореляцій між психологічними ресурсами та особливостями саморозвитку особистості.
Висновки. Саморозвиток є прагненням та здатністю особистості до самовдосконалення та саморелізації, спрямованість на Я-ідеальне, що забезпечується процесами самопізнання та самоствердження у соціумі. Отримана у дослідженні факторна структура психологічної ресурсності представлена шістьома компонентами: ресурси самовдосконалення у діяльності як вміння самореалізуватись та досягати успіху у професії, екзистенційні ресурси як здатність набувати людиною сенсу життя, ресурси асертивності як впевнена та відповідальна поведінка, морально-етичні та альтруїстичні ресурси як добропорядна поведінка та доброзичливе ставлення до інших, ресурси креативності як схильність до творчості та прагнення до мудрості у житті.
Визначено статистично значущі зв’язки між ресурсами прагнення до самовдосконалення у діяльності та потребою у саморозвитку, умовами саморозвитку та механізмами саморозвитку. Визначено, що ресурси асертивності та ресурси креативності позитивно пов’язані з потребою у саморозвитку. Ресурси прагнення до самовдосконалення у діяльності та альтруїстичні ресурси передбачають високу міру розвитку суб’єктивної оцінки умов саморозвитку. Існують кореляції між ресурсами прагнення до самовдосконалення у діяльності, екзистенційними ресурсами, ресурсами асертивності та морально-етичними ресурсами з механізмами саморозвитку як функціональними засобами саморозвитку. Низка отриманих зв’язків доводить позитивну взаємообумовленість між психологічними ресурсами самовдосокналення, екзистенційної осмисленості життя, альтруїзму, морально-етичної поведінки та креативності та потребою у саморозвитку, високою оцінкою власних умов саморозвитку як сприятливих та оволодінням механізмами саморозвитку.
Ключові слова: саморозвиток, психологічні ресурси, екзистенційність, самовдосконалення.
Повний текст:
PDFПосилання
Водопьянова Н. (2009). Психодиагностика стресса. СПб.: Питер.
Галян І.А. (2015). Особистісні ресурси як чинник подолання напружених ситуацій у медичних працівників. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(35), Issue: 71. С. 78-81.
Деркач А. А. (2006). Акмеологическая культура личности [Текст]: содержание, закономерности, механизмы развития / А. А. Деркач, Е. В. Селезнева. – М.: изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК.
Ковалев, Г.А. (1991). Теория и практика психологического воздействия. М.
Кузікова С. Б. (2015). Дослідження саморозвитку як системного феномену самозмінювання особистості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Cковороди. Вип. 51. С. 100–109.
Кузікова С. Б. (2011). Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці: монографія. Суми : Видавництво "МакДен.
Кузікова С. Б., Кузіков Б.О. (2010). Конструювання методики дослідження саморозвитку особистості. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» : Філософія. Психологія. Педагогіка : Зб. Наук. Праць. Київ. : ІВЦ «Політехніка», № 2 (29). С. 106–112.
Майленова Ф. (2002). Выбор и ответственность в психологическом консультировании. М.:“КСП+”.
Поліщук О.М. (2016). Ресурси саморозвитку особистості / Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ] / за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. – Чернівці – Київ. С. 64-81.
Рубштейн Н. (2009). Полный тренинг по развитию уверенности в себе. 73 упражнения, котре сделают вас абсолютно уверенным человеком. М.: Эксмо.
Рязанцева Е. Ю. (2012). Экзистенциальные ресурсы диц, переживающих психологический кризис: автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. психологических наук: спец. 19.00.01.
Рубинштейн, С. Л. (1973). Человек и мир. Проблемы общей психологии. Москва : Педагогика.
Рубинштейн, С. Л. (1957). Бытие и сознание: О месте психического во всеобщ. взаимосвязи явлений материального мира. М. : Изд-во АН СССР.
Селевко Г. К. (2005). Технологии развивающего образования. М.: НИИ школьных технологий.
Уйсімбаєва Н. (2014). Особистісне самовдосконалення як форма усвідомленого саморозвитку майбутнього вчителя. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. Вип. 132. С. 222-226.
Штепа О. (2013). Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект. Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект. Вісник Львівського університету. Серія : Філософські науки. Вип. 16. С. 232-240.
Штепа О.С. (2018). Опитувальник психологічної ресурсності особистості: результати розробки й апробації авторської методики. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Випуск 39. С. 380-399.
Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.62.12
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.