ОПИТУВАЛЬНИК МОТИВАЦІЙНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Актуальність дослідження. Проблема мотивації підприємницької діяльності у вітчизняній психології залишається недостатньо досліджуваною, що і зумовило необхідність створення психодіагностичного інструментарію.
Метою дослідження було створення психодіагностичної методики для вивчення мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність.
Методи і вибірка дослідження. У психометричну вибірку увійшли 180 досліджуваних, серед них — 104 жіночої статі та 76 — чоловічої. Вік випробовуваних варіював від 17 до 60 років. Обробка даних проводилася в пакеті StatSoft STATISTICA 6.Психометрична обробка результатів дослідження включала перевірку внутрішньої узгодженості методики за коефіцієнтом альфа Кронбаха, оцінку конструктивної валідності та ретестової надійності опитувальника.
Результати. Статистика альфа Кронбаха для шкали, що включає всі 70 пунктів склала 0,951. Для виявлення внутрішньої структури методики проводився факторний аналіз, що дозволило перевірити правомірність операціоналізації даного психологічного конструкту через десять латентних факторів (шкали).
Висновки. Запропонована психодіагностична методика дослідження мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність відповідає сучасним вимогам до психометричного обґрунтування особистісних опитувальників. Психометричними параметрами мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність визначено такі мотиви – комерційного успіху, свободи і самостійності, самореалізації, глорістичні, влади, вимушеності, афіліативні мотиви, самоствердження, інноваційності, ризику. Стандартизація опитувальника показала його високу тест-ретестову надійність та валідність. Опитувальник може бути використаний для психодіагностики у структурі досліджень у галузі психологічного супроводу кар’єрного розвитку та у галузі психології праці.
Ключові слова: психодіагностична методика, підприємницька діяльність, мотиваційні орієнтації на підприємницьку діяльність, мотиви підприємницької діяльності.
Повний текст:
PDFПосилання
Вебер М. (1990). Избранные произведения. М. Прогресс. 808 с.
Бусыгин А.В. (1997). Предпринимательство: основной курс: учебник для вузов по специальности «менеджмент» и «национальная экономика». М. : Инфра-М. 607 с.
Ільїн Є.П. (2013). Мотивація і мотиви. Тернопіль: Навчальна книга. 512 с.
Карамушка Л.М., Худякова Н.Ю. (2011). Мотивація підприємницької діяльності. Монографія. К.-Львів: Сполом. 208 с.
Корнилова Т.В., Булыгин Г.В., Корнилов А.П. (1993). Личностные предпосылки успешности деятельности брокера. Психологический журнал. 1993. №1. С. 90-99.
Карпинский К.В. (2006). Типология смыслопонимания личности. Гродно: Гродненский государсвтенный университет. https://www.psychology.ru/lomonosov/tesises/ib.htm
Корнилова Т.В. (1997). Диагностика мотивации и готовности к риску. М.: ИП РАН. 232 с.
Кошарная, Г. Б. (2015). Мотивация современных российских предпринимателей / Г. Б. Кошарная // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2015. – № 4 (36). – С. 146–154.
Маршалл А. (1982). Принципы политической экономии. М.: Прогресс. Т1. 416 с.
Мусаэлян И.Е., Сливницкий Ю.О. (1995). Психология предпринимательства – новая отрасль психологической науки. Вестник МГУ. – Сер. 14. Психология. №1. С. 3-8.
Нельга Т.О. (1995). Моделі і зразки мотивації підприємницької діяльності: порівняльний соціологічний аналіз: автореферат дис. соціол.н.: 22.00.04. К.: НАН: Інститут соціології. 23 с.
Пачковський Ю.Ф. (2001). Психологія підприємництва. Львів. 276 с.
Радаев В. (1993). Этническое предпринимательство: мировой опыт и Россия // Полис.1993. № 5. С. 79-87.
Dubini P. (1989). The influence of motivating and environment on business start-ups: Some hints for public policies. Journal of Business Venturing, 1989, vol. 4, issue 1, 11-26.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.62.16
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.