СИСТЕМА ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРЕДИКТОРІВ ЗАВЗЯТОСТІ УСПІШНИХ ТА НЕУСПІШНИХ СТУДЕНТІВ У НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Марат Кузнєцов, Оксана Галата, Наталія Діомідова, Тарас Жванія, Ольга Довженко

Анотація


Актуальність дослідження. Перспективним і недостатньо вивченим напрямком вольової регуляції навчальної діяльності є аналіз завзятості студентів у навчанні. Особливо актуальним є пошук психологічних (когнітивних, емоційно-вольових, мотиваційних та особистісних) предикторів завзятості (Маршал-Вишневська М., Ярчевська-Герц Е., 2015). Формування завзятості у навчанні як вольової якості особистості і механізму саморегуляції діяльності може розглядатися як мета зусиль психологів-консультантів, працівників служби психологічного супроводу, які працюють зі студентами в закладах вищої освіти. Впливи, що розвивають, можуть бути спрямовані на психологічні предиктори завзятості.

Мета дослідження. Метою даного дослідження є побудова такої інтегральної моделі, яка була б заснована на надійних емпіричних даних і об'єднувала б у собі систему психологічних предикторів завзятості студентів в навчанні. Також важливою є розробка варіантів цієї моделі для успішних, та неуспішних студентів.

Вибірка і методи дослідження. Вибірка – 156 осіб (125 жінок та 31 чоловіків) у віці від 17 до 26 років – студенти Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, Харківської державної академії фізичної культури, Харківського педагогічного ліцею № 4. За допомогою процедури множинного регресійного аналізу оцінювався сукупний (системний) вплив на завзятість в навчанні загальної завзятості (зафіксованої за допомогою GRIT-шкали), відчуження та вигоряння від навчання, життєстійкості, копінг-стратегій, чутливості до зворотного зв'язку, факторів Великої П'ятірки, диспозиційного оптимізму, академічної саморегуляції, прокрастинації і успішності. Оброблялися результати як для всій вибірці в цілому, так і окремо в групах успішних і неуспішних студентів. Залежної змінної у регресійному аналізі був показник завзятості у навчальній дії. Він вимірювався за допомогою авторського опитувальника М. Кузнєцова і О. Галати (2017).

Результати. Найбільший вплив з боку діагностованих предикторів виявлено для групи студентів з низькою успішністю. Найменше число предикторів виявлено для групи студентів з високою успішністю. Найбільш впливовими виявилися когнітивний предиктор завзятості – чутливість до зворотного зв’язку та вольовий предиктор – завзятість за методикою Grit. Відсутність академічної прокрастинації є поведінковим чинником розвитку завзятості в успішних та неуспішних студентів. Відмінною характеристикою для формування оптимального рівня завзятості у групі з низькою успішністю є залежність завзятості від емоційно-вольових, поведінкових та особистісних предикторів.

Висновки. Найбільш потужними предикторами навчальної завзятості виступають чутливість до зворотного зв’язку, емоційна стабільність, екстраверсія та добросовісність, ідентифікована регуляція навчальної діяльності та регуляція власним спонуканням, висока життєстійкість особистості, копінг стратегія направлена на вирішення задачі. Показниками які негативно впливають на навчальну завзятість та навчальні завзяті дії є академічна прокрастинація, зовнішня регуляція навчальної діяльності, копінг направлений на емоції, вигорання та відчуження від навчання.


Ключові слова


Завзятість, завзята навчальна дія студента, психологічні предиктори завзятості студентів у навчанні, емоційно-вольові, когнітивні, мотиваційні, поведінкові, особистісні предиктори завзятої навчальної дії, саморегуляція навчально-професійної діяльності сту

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Alekseeva A.V. (2017). Konstruktnaya validnost shkaly «Uporstvo» na russkoyazychnoy vyborke. Magisterskaya dissertatsiya. [Constructive validity of the "Perseverance" scale in the Russian-language sample.]. Master's dissertation. Moskva. [in Russian].

Halata O.S. (2017). Psykholohichni pidkhody do vyznachennya sutnosti zavzyatosti v strukturi navchalnoyi diyalnosti. [Psychological approaches to determining the essence of perseverance in the structure of educational activities]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiya - Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. 56. S. 52–61. [in Ukrainian].

Halata O.S. (2018). Correlation between educational persistence and self-organization of activity of school and university students. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiya. - Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. 59. С. 8–17.

Halata O.S. (2020). Learning perseverance and resilience of students. The European Journal of Education and Applied Psychology, Premier Publishings.r.o. Vienna. №1. P. 35-39. [in Russian].

Gordeyeva T. O., Osin Ye. N. (2010). Pozitivnoye myshleniye kak faktor uchebnykh dostizheniy starsheklassnikov. [Positive thinking as a factor in the educational achievements of high school students]. Voprosy psikhologii - Psychological issues. 1. S. 24–33. [in Russian].

Gordeyeva T.O., Sychev A.O. (2012). Vnutrenniye istochniki nastoychivosti i yeye rol v uspeshnosti uchebnoy deyatelnosti. [Internal sources of persistence and its role in the success of educational activities]. Psikhologiya obucheniya - Psychology of learning. 1. S. 33–48. [in Russian].

Gordeyeva T. O., Sychev O. A., Osin Ye. N. (2010). Razrabotka russkoyazychnoy versii testa dispozitsionnogo optimizma (LOT). [Development of the Russian-language version of the dispositional optimism test (LOT)]. Psikhologicheskaya diagnostika - Psychological diagnostics. 2. S. 36–64. [in Russian].

Kryukova T. L. (2005). Psikhologiya sovladayushchego povedeniya v raznyye periody zhizni: diss. …doktora psikhol. nauk: 19.00.13 – psikhologiya razvitiya, akmeologiya. [Psychology of coping behavior in different periods of life: diss. … Doctor of psychol. Sciences: 19.00.13 - developmental psychology, acmeology]. Kostroma. [in Russian].

Kuznetsov M. A. (2012). Volya - Will. I.F. Prokopenko (Ed.). Psykholohiya: pidruchnyk dlya studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv - Psychology: a textbook for students of higher educational institutions. Kharkiv: Folio. S. 544-570. [in Ukranian].

Kuznetsov M.A. (2012). Volova rehulyatsiyi diyalnosti: osnovni zakonomirnosti, etapy i mekhanizmy [Volitional regulation of activity: basic patterns, stages and mechanisms]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiya. - Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. 43(1). S. 110–128. [in Ukranian].

Kuznyetsov M. A., Halata O. S. (2017). Opytuvalnyk navchalnoyi zavzyatosti studentiv [Student perseverance questionnaire]. Kharkivskyy osinniy marafon psykhotekhnolohiy: mat. nauk.-prakt. konf., m. Kharkiv, 28 zhovtnya 2017 - Kharkiv autumn marathon of psychotechnologies: mat. scientific-practical Conf., Kharkiv, October 28, 2017. Kharkiv: «Disa plyus». [in Ukranian].

Leontyev D.A., Mospan A.N., Mitina O.V. (2019). Razrabotka i validizatsiya shkaly chuvstvitel'nosti k obratnoy svyazi. [Development and validation of the feedback sensitivity scale]. Psikhologicheskiye issledovaniya - Psychological research. T. 12. 63. 12. URL: http://psystudy.ru[in Russian].

Martens J.-W. Kul Y. (2017). Samomotivatsiya. Iskusstvo motivirovat sebya [Self-motivation. The art of motivating yourself]. Kharkov. [in Russian].

Marshal-Vishnevskaya M., Yarchevskaya-Hertz E. (2015). The role of representations in persistent action. [Rol' predstavleniy v upornom deystvii]. Motivatsiya zamysla - Motivation of the plan. O. A. Kolianchik, B. Wojciške (Ed.) Kharkiv: Humanitarian Center. S. 95–123. [in Russian].

Nasledov A. D. (2004). Matematicheskiye metody psikhologicheskogo issledovaniya. Analiz i interpretatsiya dannykh. Uchebnoye posobiye. [Mathematical methods of psychological research. Analysis and interpretation of data. Tutorial]. Sankt-Peterburg: Rech [in Russian].

Olefir V. O., Kuznyetsov M. A., Pavlova A. V. (2013). Korotka versiya testu zhyttyestiykosti. [A short version of the viability test]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Psykholohiya - Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. Kharkiv. Vyp. 45, CH II. Kharkiv, S. 158–165. [in Ukranian].

Osin Ye. N. (2015). Otchuzhdeniye ot ucheby kak prediktor vygoraniya u studentov vuzov: rol kharakteristik obrazovatelnoy sredy. [Alienation from studies as a predictor of burnout among university students: the role of characteristics of the educational environment]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye - Psychological science and education. V. 20. 4. S. 57–74. [in Russian].

Sergeyeva A. S., Kirillov B. A., Dzhumagulova A. F. (2016). Perevod i adaptatsiya kratkogo pyatifaktornogo oprosnika lichnosti (TIPI-RU): otsenka konvergentnoy validnosti, vnutrenney soglasovannosti i test-retestovoy nadezhnosti. [Translation and adaptation of the short five-factor personality questionnaire (TIPI-RU): assessment of convergent validity, internal consistency and test-retest reliability.]. Eksperimentalnaya psikhologiya - Experimental psychology. V. 9. 3. S. 138–154.doi:10.17759/exppsy.2016090311[in Russian].

Khomulenko T.B., Dotsevich T.I. (2014). Metamemory: scientific approaches and experimental-introspective research methods. [Metamemory: scientific approaches and experimental-introspective research methods]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody - Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after named after H.S. Skovoroda. Psychology. 49. S. 193-212. [in Ukranian].

Yatsyuk M.V. (2008) Adaptatsya opituvalnika akademichnoyi samoregulyatsiyi R.M. Rayana I D.R. Konnella (Causal dimension scale II SRQ-A) [Adaptation of the questionnaire of academic self-regulation RM Ryan and D.R. Connell]. Praktichna psihologiya ta sotsialna robota - Practical Psychology and Social Work. 4. S. 45-47. [in Ukranian].

Deci E. L., Ryan R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. 371 p.

Duckworth A. L., Peterson C., Matthews M. D., Kelly D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Personality Processes and Individual Differences. Vol. 92. Issue 6 PP. 1087-1101

Felton J., Gibson B., Sanbonmatsu D. (2003). M. Preference for risk in investing as a function of trait optimism and gender. Journal of Behavioral Finance. № 4, P. 33–40

Gosling S. D., Rentfrow P. J., Swann W. B. (2003). A very brief measure of the Big-Five personality domains. Journal of Research in Personality. № 37. P. 504–528.

Lay C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality. № 20. P. 474-495.

Rebetez M., Rochat L., Barsics C., Van der Linden M. (2018). Procrastination as a Self-Regulation Failure: The Role of Impulsivity and Intrusive Thoughts. Psychological Reports. Vol. 121. № 1. P. 26-41.

Williams G. (2014). Optimistic problem-solving activity: Enacting confidence, persistence, and perseverance. ZDM – International Journal on Mathematics Education. Vol. 46 № 3.

Wilson P. M., Rogers W., Rodgers W., Wild T. (2006).The Psychological Need Satisfaction in Exercise. Journal of Sport & Exercise Psychology. 28. Р. 231-251.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.