ПСИХОЛОГІЧНА ДИНАМІКА ОБРАЗНОЇ КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ГУМАНІТАРНОГО ПРОФІЛЮ

Микола Саврасов, Костянтин Кисельов

Анотація


Метою дослідження є встановлення теоретичних передумов, виявлення, опис та інтерпретація основних психологічних закономірностей динаміки образної креативності майбутніх викладачів гуманітарних дисциплін як під час їх навчання в освітньому середовищі сучасних педагогічних університетів, так і на певних етапах дидактичного процесу.

Матеріали і методи. В якості методів та засобів емпіричного дослідження використовується процедуру аналізу ступеня статистичної достовірності відмінностей середніх значень вибраних емпіричних показників (критерій t-Стьюдента), тест образної творчості Е.П. Торренса (модифікований О. Тунік), метод опитування, метод співбесіди та метод експертної оцінки. Респондентами були студенти першого, третього та п’ятого курсів за спейціальністю «українська мова та література», «англійська (німецька) мові та література», загалом 156 осіб у віці від 18 до 30 років. Емпіричною основою дослідження став філологічний факультет Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет».

Результати. Показано, що протягом процесу дорослішання та набуття досвіду в освітній та професійній діяльності основними специфічними характеристиками образної креативності для представників природного профілю професійної підготовки є швидкість виникнення та розвитку творчих ідей, ступінь відхилення від існуючих прототипів, прагнення уникнути можливого повернення до них або їх модифікації та зусилля, щоб завершити та правильно розробити свій творчий продукт. Водночас, на тлі згаданих раніше характеристик динаміка показника абстрактності назви образної креативності поступово відходить на другий план. Це означає, що в процесі мікровікового формування образної креативності суб’єкта гуманітарного профілю навчально-професійної діяльності покладена глибока сутність суб’єкта, а не його іменна сторона, зовнішня оболонка, яка полягає в особливостях вербалізації цього творчого процесу, формуються особливості самопрезентації та презентації кінцевого творчого продукту.

Висновки. Якщо узагальнити динаміку образної творчості студента гуманітарного профілю в цілому, то можна зобразити: 1) вражаючими є позитивні зміни в цій галузі в кінці дослідження, на межі навчальної та професійної діяльності, яка насправді може викликати таку швидку і яскраву динаміку; 2) особливий інтерес викликає динаміка творчості студентів гуманітарного профілю на рівні таких ядерних характеристик образної творчості, як динаміка творчої ідеї, ступінь її відмінності від стереотипів та стійкість до їх появи та мотивована здатність доопрацьовувати креативний продукт. У майбутньому ми бачимо перспективні дослідження динаміки образної творчості студентів природничого, культурного та художнього профілю та порівняльне дослідження динаміки образної творчості за показником профілю професійної підготовки у вищій педагогічній освіті.


Ключові слова


креативність, майбутній вчитель, планомірність, оригінальність, розвиток, абстрактність назви, стійкість до замикання, динаміка розвитку креативності.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Korniyenko S. V. (2008) Rozv'yazuvannya psy`xologichny`x zadach yak zasib stanovlennya tvorchoyi akty`vnosti majbutn`ogo uchy`telya [Untiing of psychological tasks as means of becoming of creative activity of future teacher]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk. K.: In-t psykholohiii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. [in Ukranian].

Kry`vy`l`ova O. A. (2006) Formuvannya u majbutnix uchy`teliv gotovnosti do samostijnoyi tvorchoyi diyal`nosti [The future teachers of readiness have forming to independent creative activity]: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Berdyans`k: Berdyans`ky`j derzhavny`j pedagogichny`j universy`tet. [in Ukranian].

Kuleshova O. V. (2007) Psy`xologichni osobly`vosti osoby`stisnoyi samorealizaciyi vy`kladacha vy`shhogo navchal`nogo zakladu [Psychological features of personality self-realization of teacher of higher educational establishment]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk. Xmel`ny`cz`ky`j: Xmel`ny`cz`ky`j nacional`ny`j universy`tet. [in Ukranian].

Mil`to L. O. (2006) Formuvannya tvorchoyi indy`vidual`nosti majbutn`ogo vchy`telya v procesi profesijnoyi pedagogichnoyi pidgotovky` [Forming of creative individuality of future teacher is in the process of professional pedagogical preparation] : avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Ternopil`: Teornopil`sky`j nacional`ny`j ekonomichny`j universy`tet [in Ukranian].

Savrasov M.V. (2012) Emocijno-moty`vacijni skladovi kreaty`vnosti osoby`stosti [Emotionally-motivational constituents of creativity of personality]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk. Xarkivs`ky`j nacional`ny`j universy`tet imeni V.N. Karazina: Xarkivs`ky`j nacional`ny`j universy`tet imeni V.N. Karazina. [in Ukranian].

Stepanov O. M. (2006) Psykholohichna entsyklopediia [Psychological Encyclopedia]. K.: «Akademvydav». [in Ukranian].

Sventsitskii A.L. (2008) Kratkii psikhologicheskii slovar [Short psychological dictionary]. M.: TK Velbi, Izd-vo Prospect. [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.