ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ

Уляна Нікітчук, Вікторія Стасюк, Вадим Любомирський, Катерина Артерчук

Анотація


Статтю присвячено висвітленню досвіду застосування дизайн-мислення для виявлення способів позитивного впливу на емоційне благополуччя студентів ЗВО.

Актуальність дослідження обумовлюється констатованою значною кількістю стресорів, що мають місце у житті студента і призводять до серйозних ризиків у розрізі їх емоційного благополуччя.

Мета дослідження – емпірично перевірити спроможність методології дизайн-мислення забезпечувати позитивний результат у вирішенні проблем емоційного благополуччя студентів ЗВО.

Вибірка і методи дослідження. Вибірку дослідження склали студенти у кількості 41 особи. Для реалізації мети імплементовано Стенфордську модель дизайн-мислення із застосуванням методів спостереження, інтерв’ювання, формалізованого опитування для збору даних; мозкового штурму, візуалізації (ментальних карт, прототипування), тестування прототипу для пошуку способів вирішення виявлених проблем; якісний аналіз, методи описової статистики та одновибірковий критерій χ2 для опрацювання отриманих даних.

Результати дослідження. Виокремлено незадоволені потреби студентів, що є джерелом напруження, стресу, визначено можливі джерела незадоволення. Розроблено та протестовано продукт для покращення взаємодії студентів ЗВО з викладачами дисциплін, що здатний усунути декілька виявлених джерел напруження. Вивчено й підтверджено ефективність розробки, обґрунтовано доцільність застосування дизайнерської методології для вирішення проблем емоційного благополуччя студентів. Отримані результати обговорено у контексті попередніх знахідок українських та закордонних науковців.


Ключові слова


дизайн-мислення, емоційне благополуччя, студенти ЗВО, тестування прототипу, силабус.

Повний текст:

PDF

Посилання


Барнет, Б., Еванз, Д. (2018). Дизайн-мислення. Спроектуй своє життя. Київ : Наш формат.

Буняк, Н. А. (2013). Адаптація студентів до навчання у вищих навчальних закладах. Психологія і особистість, 1, 32–44.

Галус, О. М. (2007). Активна професійна адаптація студентів як педагогічна проблема. Педагогічний дискурс, 1, 35–40.

Грабченко, А. І., Федорович, В.О., Гаращенко, Я. М. (2009). Методи наукових досліджень : Навчальний посібник. Харків : НТУ «ХПІ».

Іванова, В. В. (2019). Роль дизайн-мислення в освіті. Інтелект XXI, 4, 93–97.

Келлі, Т., Келлі, Д. (2020). Творча впевненість. Як розкрити свій потенціал. Київ : Основи.

Кулеша, Н. П. (2014). Психологічна адаптація студентів із дистантних сімей до умов навчання у ЗВО як етап особистісного і професійного розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія та педагогіка, 30, 81–85.

Невідома, Я. Г. (2012). Комунікативна компетентність як засіб соціальної адаптації студентів. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, 1(14), 145–151.

Проскурняк, О. П., Чаплак, Я. В., Чуйко, Г. В. (2017). Переживання емоційного вигорання та депресії у студентському віці. Психологічний часопис, 6(10), 149–162.

Райчева, Т. Д. (2012). Адаптація студентів до навчальної діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика, 12, 135–138.

Романовський, О. Г., Гриньова, В. М., Резван, О. О. (2018). Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання, 2, 185–196.

Савчин, Л. (2013). Мистецтво як основа художньо-естетичного чинника потреб молоді. Культура України, 42, 131–139.

Сорочинська, В. Є. (2013). Адаптація студентів вищих навчальних закладів: зарубіжна і вітчизняна практика. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 40, 383–386.

Черевичко, О. Г., Щеглов, Є. М. (2011).Адаптація студентів до занять у ВНЗ за допомогою рухової активності. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, 91, 472–474.

Чорноморський національний університет імені Петра Могили (2019). Силабус чи робоча програма: чи є обов’язковим наявність силабусу з дисципліни під час акредитації ЗВО. [Електронний ресурс] URL: https://chmnu.edu.ua/silabus-chi-robocha-programa-chi-ye-obov-yazkovim-nayavnist-silabusu-z-distsiplini-pid-chas-akreditatsiyi-zvo/

Юрценюк, О. С. (2017). Депресивні та тривожні розлади у студентів. Український вісник психоневрології, 1 (90), С. 165.

Berger, J. S. (2018). Mental health survey shows lack of awareness of student resources. University Wire. Retrieved from https://search-proquest-com.ezp.sub.su.se/docview/2036955512?accountid=38978.

Cross, N. (2018). A brief history of the Design Thinking Research Symposium series. Design Studies, 57, 160–164.

Cui, M. (2017). Understanding parenting influence on Chinese university students’ well-being. Asian journal of social science, 45(4-5), 465–482.

Formosa, D. (2012). Design thinking: keynote address at the 2013 age Ideas International Design Week, Design Foundation, Melbourne, Australia, 2 May. Retrieved from http://www.agideas.net/coming-event/business-breakfast.

Geisner, I. M., Trager, B. M., Hultgren, B. A., Larimer, M. E., Mallett, K. A., & Turrisi, R. (2018). Examining parental monitoring as a moderator of the relationship between depressed mood and alcohol use and problems. Addictive Behaviors, 81, 117-124. doi: 10.1016/j.addbeh.2018.02.011.

Henriksen, D. Richardson, C., & Mehta, R. (2017). Design thinking: A creative approach to educational problems of practice. Thinking skills and creativity, 26, 140-153. doi: 10.1016/j.tsc.2017.10.001.

Muratovski, G. (2017). Towards Evidence-Based Research and Cross-Disciplinary Design Practice. Creativity, Design Thinking and Interdisciplinarity. doi: 10.1007/978-981-10-7524-7.

Myer, A. (2011). Designing for Growth: A Design Thinking Tool Kit for Managers. Columbia Business School Publishing, 39-49.

Noel, L., & Liub, T. L. (2017). Using Design Thinking to Create a New Education Paradigm for Elementary Level Children for Higher Student Engagement and Success. Design And Technology Education, 22(1), 1–12.

Saeednia, Y. (2009). The need to know and to understand in Maslow’s basic needs hierarchy. US-China Education Review, 6(9), 52–57.

Shamionov, R. M., & Grigoryeva, M. V. (2015). Social Needs and Convictions as Predictors of Emotional and Psychological Well-being of College and University Students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6 S1), 528.

Stokes, B. & Black, C. (2012) Application of the Functional, Expressive and Aesthetic Consumer Needs Model: assessing the clothing needs of adolescent girls with disabilities. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 5:3, 179-186. doi: 10.1080/17543266.2012.700735.

Sung, E., & Kelley, T. (2018). Identifying design process patterns: a sequential analysis study of design thinking. International Journal Of Technology And Design Education, 1-20. doi:10.1007/s10798-018-9448-1.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.