ФЕНОМЕН ДИВЕРГЕНТНОГО МИСЛЕННЯ У ПСИХОЛОГІЇ

Анастасія Антошків, Богдан Чернець

Анотація


Актуальність дослідження: Соціальна значущість у дослідженні дивергентного мислення вбачається у його провідній ролі у розвитку нестандартного мислення, креативності та здатності бачити різні варіанти розв’язання  професійно-практичних завдань. Попри усталеність поняття дивергентного мислення у психології, його зміст та психологічні ознаки є маловивченими і такими що зводяться до феномену креативності, саме тому розрізнення цих феноменів є окремим теоретико-методологічним завданням.

Мета дослідження: концептуалізувати поняття дивергентного мислення суб’єкта діяльності та виявити психологічний зміст та практичне втілення його базових характеристик.

Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукових літературих джерел, узагальнення теоретичних даних з проблеми дефініції дивергентного мислення).

Результати дослідження: у статті представлені результати теоретичного аналізу феномену дивергентного мислення як окремого виду (типу) та характеристики мислення, подано аналіз відмінностей дивергентного мислення та креативності, проаналізовано сутнісні ознаки дивергентного мислення.

Висновки:У результаті теоретичного аналізу феномену дивергентного мислення було визначено, що воно є особливим різновидом мислення, спрямованого на швидке генерування великої кількості інноваційних підходів та оригінальних варіантів розв’язання проблеми. Було виділено такі властивості дивергентного мислення, що відрізняють його від інших видів мислення та властивостей особистості, а саме: швидкість, гнучкість, оригінальність, допитливість суб’єкта мислення, точність, іррелевантність, фантистичність, інтуїтивність, релятивність, цілісність, рефлективність, інноваційність, критичність, толерантність до невизначеності, продуктивність, впорядкованість, альтернативність, самостійність, інверсивність, дискретність, активність та образність. 

Ключові слова:дивергентність, дивергентне мислення, креативність, творче мислення, навчально-пізнавальна діяльність.


Повний текст:

PDF

Посилання


Айзенк Г. (2000). Объективность и обоснованность эстетических суждений. Творчество в искусстве – искусство творчества / Под ред. Л. Дорфмана, К. Мартиндейла, В. Петрова, П. Махотки, Д. Леонтьева, Дж. Купчика. М.: Наука; Смысл, 298–324.

Большой психологический словарь: словарь / сост. и общ. ред. Б.Г. Мещеряков, В.П. Зинченко (2003). СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК.

Богоявленская Д. Б. (2002). Психология творческих способностей. М.: «Академия».

Большой современный толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://slovar.cc/rus/tolk.html

Боно де Э. (1997). Латеральное мышление. СПб.: Питер.

Гилфорд Дж. (1965). Структурная модель интеллекта. М.: Прогресс.

Глебова М.В. (2012). Дивергентные особенности когнитивной сферы старших школьников. Современные научные исследования и инновации. № 8 [Электронный ресурс]. https://web.snauka.ru/issues/2012/08/16549

Дорфман Л. (2002). Дивергентное мышление и дивергентная индивидуальность: ресурсы креативности // Личность, креативность, искусство / Отв. ред. Е.А. Малянов, Н.Н. Захаров, Е.М. Березина, Л.Я. Дорфман, В.М. Петров, К. Мартиндейл. – Пермь: Пермский государственный институт искусства и культуры; Прикамский социальный институт, С. 89–120.

Дрязгунов К.В. (2003). Формирование дивергентного мышления студентов вузов туристского профиля в курсе «Информатика» // Социально-педагогические условия и культурно-исторические предпосылки развития туризма в регионах Центральной России. Калуга.

Жмуров, В. А. (2012). Большая энциклопедия по психиатрии. 2-е изд. М.: Джангар.

Ильин Е.П. (2009). Психология творчества, креативности, одаренности. СПб.: Питер.

Карпов А. В. Психология менеджмента : Учеб. пособие для студентов вузов / А.В. Карпов. - М. : Гардарики, 2003 (ОАО Можайский полигр. комб.). - 582 с.

Квитко, И. И. (2017). Современные взгляды на проблемы креативности. Молодой ученый. 10 (144), 368-370. URL: https://moluch.ru/archive/144/40291/ (дата обращения: 11.09.2021).

Ковалева Г.В. (2000). Эффекты креативности мышления на полимодальное Я / Творчество в образовании, культуре, искусстве / Ред. колл. Е.А. Малянов, Л.А. Шипицина, Л.Я. Дорфман, С.И. Корниенко, К. Мартиндейл. Пермь: Пермский государственный институт искусства и культуры, 133–136.

Кондаков, И. М.. Иллюстрированный словарь : Более 600 ил. и 1700 ст. / И.М. Кондаков. - СПб.; М. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003 (М. : ПФ Красный пролетарий). - 508 с.

Кулакова А.Б., Фомина Ж.В. (2015). Применение активных методов обучения в формировании дивергентного мышления обучающихся // Вопросы территориального развития. № 8 (28). URL: http://vtr.isert-ran.ru/article/1633

Кэмпбэлл Д. Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях. – М.: Прогресс, 1980. – 392 с.

Лернер И.Я. Развитие мышления в процессе обучения. – М.: Просвещение, 1982. – 191 с.

Матюшкин А.М. Развитие творческого мышления личности / под ред. А.М. Матюшкина. – М.: Педагогика, 1991.

Ожегов С.И. Словарь русского языка / С.И. Ожегов ; под ред. Н.Ю. Шведовой. – М.: Русский язык, 1987. – 750 с.

Оксфордский толковый словарь по психологии / Под ред. А. Ребера. — М.: Вече, АСТ, 2002.

Подгузова Е.Е. Креативность личности: возможности развития в условиях вуза: монография. – Смоленск // СГИИ, 2001. – 119

Психологичеcкий словарь. М. Владос. 2007. Немов Р.С.

Психология человека от рождения до смерти [Текст] : [учебник : 12+] / [Аверин В. А. и др.] ; под ред. А. А. Реана. - Москва : АСТ : Прайм, сор. 2015. - 656 с.

Салов Ю. И., Тюнникова Ю. С. Психолого-педагогическая антропология: Учеб. Пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений.- М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003.- 256 с.

Стрельцова Н.В. К вопросу о сущности понятия «дивергентное мышление» / Н.В. Стрельцова, М.А. Брутова // Педагогика, психология, общество: актуальные исследования : материалы Всерос. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 19 март 2021 г.) / редкол.: Ж.В. Мурзина [и др.] – Чебоксары: ИД «Среда», 2021. – С. 308-312. – ISBN 978-5-907411-20-3.

Холодная М. А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования. — 2-е изд., перераб. и доп. — СПб.: Питер, 2002–272 с.

Черенкова Л.В. (2016). Развитие дивергентного мышления педагогов: метод. рек. Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы» Центр педагогического мастерства.

Чернецкая Н.И. (2014). Проблема соотношения творческого и дивергентного мышления в современной психологии. Национальный психологический журнал. №1, 102-109.

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175–1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175

Campbell, D. T. (1960). Blind variation and selective retention in creative thought as in other knowledge processes. Psychological Review, 67, 380–400.

Choi, I., Nisbett, R. E., & Norenzayan, A. (1999). Causal attribution across cultures: Variation and universality. Psychological Bulletin, 125(1), 47–63. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.1.47

Torrance E.P. Scientific views of creativity and factors affecting its growth // Daedalus: Creativity and Learning. 1965.P. 663–679.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.