ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦЯ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Володимир Бережний

Анотація


Актуальність дослідження: вбачається у необхідності вивчення інтегральної професійної компетентності соціономістів, яка враховує усі особливості, функції, професійно важливі якості та здатності, що забезпечують ефективність та успішність їх професійної діяльності.

Мета дослідження: розробити концептуальну модель професійної компетентності фахівця соціономічного профілю та описати її психологічні складові.

Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукових літературих джерел, узагальнення теоретичних даних з проблеми професійної компетентності фахівця соціономічного профілю).

Результати дослідження: у статті представлені результати теоретичного аналізу проблеми професійної компетентності фахівця соціономічного профілю, представлено зміст та основні функції професій соціономічного профілю, подано теоретичну модель професійної компетентності фахівця соціономічного профілю.

Висновки:Теоретичний аналіз проблеми професійної компетентності фахівця соціономічного профілю дозволив визначити основні функції та зміст професійної діяльності, а саме: спрямованість праці на соціальну взаємодію, включеність соціономіста у соціальні стосунки та необхідність постійного спілкування з людьми, оцінки соціальних об’єктів, а також надання соціальної допомоги різного роду (підтримки, супроводу, корекції, організації та управління тощо).

Структура професійної компетентності фахівця соціономічного профілю представлена п’ятьома компонентами: емоційним (якості та здатності емоційного інтелекту та емоційної креативності), соціальним (соціально-інтелектуальні здатності, соціальна креативність та організаційні здатності), комунікативним (діалогічність, альтруїзм та комунікативні вміння), діяльнісним (проєкті вміння та якості рольової компетентності) та акмеологічним (екзистенцій на сповненість, потреба у самоактуалізації та духовний інтелект).

Ключові слова: професійна компетентність, соціономічний профіль професійної діяльності, професійні функції фахівця соціономічного профілю, теоретична модель професійної компетентності.


Повний текст:

PDF

Посилання


Андреева И.Н. (2012). Азбука эмоционального интеллекта. СПб.: «БХВ-Петербург».

Банюхова А. Е. (2011). Психологические аспекты развития социальной креативности студентов. Вестник ТГПУ, 6 (108). 199-203.

Біла О.О. (2014). Теорія і методика підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності. Дис. …к.пед.н. 13.00.04. Одеса.

Болучевская В. В. (2010). Профессиональное самоопределение будущих специалистов помогающих профессий : монография. Волгоград : Изд-во ВолГМУ.

Борець Ю.В. (2016). Психологічні особливості громадянської компетентності майбутніх фахівців соціономічного профілю: дис.. ..к.психол.н. ЧНПУ. Чернігів.

Борисенко В.М. (2018). Формування емоційної компетентності

у майбутніх фахівців соціономічного напряму. Дис. … к.психол.н. 19.00.07.

Браніцька Т. Р. (2012). Загальна характеристика фахівця соціономічної професії [Електронний ресурс]. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 6. 25–28. Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2012_6_7.

Братченко С.Л. (1987). Развитие у студентов направленности на диалогическое общение в условиях групповой формы обучения. Дисс. к.психол.н. 19.00.07. М.

Буркова Л. В. Визначення класу соціономічних професій (2010). Практична психологія та соціальна робота, 7. 68-73.

Буркова Л.В. (2010а). Показники та критерії оцінювання рівня професійних компетентностей у майбутніх спеціалістів соціономічних професій. Теорія та методика управління освітою. С. 16.

Буркова Л.В. (2010б). Соціономічні професії: інноваційна підготовка фахівців у вищих навчальних закладах: монографія. К. : Інфосистем.

Буркова Л.В. (2011). Теоретико-методологічні засади застосування інноваційних технологій у підготовці фахівців соціономічних професій у вищий школі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д. пед. наук: спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Черкаси.

Горностай П. (2001). Психология личности: словарь-справочник. К. : Рута.

Дубчак Г.М. (2018). Психологія становлення професійної стресостійкості майбутніх фахівців соціономічних професій. Дис.. … д. психол. н. … 19.00.07. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Київ.

Ильиных А. Е. (2011). Социальная креативность личности: психологическая структура Известия Саратовского университета. Т. 11. Сер. Философия. Психология. Педагогика, вып. 3 74-77.

Исаев В. П. (2013). Психологические особенности будущей профессиональной деятельности специалистов социономического профиля. МНКО. Мир науки, культуры, образования, 4(41). 203–206.

Каплуненко Я.Ю. (2016). Особистісні чинники розвитку соціального інтелекту у фахівців соціономічних професій. Дис. …к.психол.н. 19.00.01. Київ.

Каширіна Є.В. (2017). Соціально-психологічні чинники професійних деформацій у фахівців соціономічного профілю. Дис. …к.психол.н. 19.00.05. Сєверодонецьк.

Климов Е.А. (1996). Психология профессионала: учебник. Воронеж: Глобус.

Кораблина Е. П., Колчанова Л.А. (2002). Помощь и помогающие. Вестник Балтийской педагогической академии, 43. 143–145.

Ляшенко А.И. Профессиональное становление соціального работника. Автореферат диссертации кандидата психологических наук. - М, 1993. - 18с.

Мітічкіна О.О. Професійне самовизначення особистості у сучасному глобальному світоустрої / О.О. Мітічкіна та ін. // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – № 3(41). – Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2016. – С. 85 – 94.

Пилипенко Н.М. Психологічний аналіз схильності осіб із підвищеною тривожністю до дезадаптивного (невротичного) переживання професійних криз / Н.М. Пилипенко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С. Д. Максименка, – Т. VІІІ. – Ч. 5. – К. : Гнозіс, 2006. – С. 210 – 219.

Провоторова Н.В. Характеристика управлінської діяльності, як професії типу «людина-людина» / Н.В. Провоторова // Теоретичні і прикладні проблеми психології та педагогіки. Збірник наукових праць СНУ ім. В. Даля – 2008. – № 3 (20) – С. 181 – 187.

Савчук О.А. Основні психологічні теорії особистісного і професійного самовизначення (на прикладі фахівців соціальної сфери) / О.А. Савчук // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. Праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – № 3(41). – Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2016. – С. 101 – 109.

Тарновская А.С. Формирование психологической готовности студентов университета к педагогической деятельности в школе: автореф. дисс. …канд. психол. наук: спец: 19.00.07 – пед. и возраст. психология / А.С. Тарновская. – К., 1991. – 20 с.

Хомуленко Т.Б., Фоменко К.И. Головина Е. Ю. (2014). Духовный интеллект как детерминанта моральной ответственности личности. Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний науково-практичний журнал. – Харків: НТУ «ХПІ», 4. 51-58.

Шутова Н.В., Баранкина А.Е. (2018). К проблеме значения альтруистических установок для профессиональной деятельности специалистов «помогающих» профессий. Нижегородский психологический альманах, 1. Режим доступу: psykaf417.esrae.ru/19-165 (дата обращения: 19.09.2021)

Чичук Е. Ю. (2006). Побудительные основания социальной креативности личности: на материале социономических профессий. Дис. …к.психол.н. 19.00.01. Краснодар.

Averill J. R. (2004). A tale of two snarks: emotional intelligence and emotional creativity compared. Psychological Inquiry, 15. 228–233.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.