ПСИХОДІАГНОСТИКА МОТИВАЦІЇ ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ ТА ЗАДОВОЛЕННЯ БАЗОВИХ ПОТРЕБ У РОБОТІ ДИЗАЙНЕРА

Сергій Шандрук, Григорій Демків

Анотація


Актуальність дослідження: проблема мотивації вибору професії дизайнера і базових потреб у цій професії є новою у психологічній методології, тому розробка відповідного сучасного психодіагностичного інструментарію стає важливою складовою професійної підготовки фахівців-дизайнерів.

Мета дослідження: здійснити апробацію методики психодіагностики мотивації вибору професії та задоволення базових потреб у роботі дизайнера.

Методи і вибірка. Вибірку досліджуваних склали 242 особи, віком 17-57 років, 154 жінок та 88 чоловіків, серед них 158 студентів, які навчаються за спеціальністю 022 «дизайн». Для обґрунтування конструктної валідності методики було використано опитувальник, що діагностує саморегуляцію творчої діяльності, зокрема внутрішню, ідентифіковану, інтроєктовану та зовнішню саморегуляцію творчої діяльності К.І. Фоменко, методику дослідження творчої активності М.М. Кашапова, методику дослідження кар’єрних орієнтацій Шейна.

Результати. Розроблено опитувальник для діагностики мотиваційного профілю мотивів вибору професії та задоволення базових потреб у професії дизайнера.  Доведено валідність та надійність опитувальника, показано типові мотиваційні профілі фахівця-дизайнера.

Висновки.На основі мотиваційної моделі Ш.Річі,П.Мартіна було виділенодванадцятьфакторів-мотиваторів,що характеризуютьдомінантніпотреби фахівця-дизайнера, та створено опитувальник, який діагностує мотивацію вибору професії дизайнера та задоволеності базових потреб у його професійній діяльності, валідність та надійність якого доведені.

Типологічний аналіз мотивів вибору професії майбутніх дизайнерів показав існування п’яти мотиваційних профілів: «орієнтованого на себе у професійно-творчій діяльності»; «орієнтованого на творчий продукт»; «орієнтованого на професійне благополуччя»; «орієнтованого на фінансове благополуччя» та «орієнтованого на інших».

Ключові слова: мотивація вибору професії, задоволення базових потреб дизайнера, мотиваційний профіль, саморегуляція творчої діяльності, професійна діяльність дизайнера, психодіагностика.


Повний текст:

PDF

Посилання


Караваев В.А. (2011). Управление позитивной мотивацией сотрудников организации. Современная экономика: проблемы, тенденции, перспективы, 5, 1-12.

Кашапов М. М. (2003). Психология профессионального педагогического мышления : монографія. М. : Ин-т психологии РАН, 331–397.

Ричи Ш., Мартин П. (2004). Управление мотивацией: Учеб. пособие для вузов /Пер. с англ, под ред. проф. Е.А. Климова. М.: ЮНИТИ-ДАНА.

Фоменко К.І. (2018). Психологія губристичної мотивації: феноменологія, структура, детермінація: монографія. Харків: ХНПУ.

Шейн Э. Х. (2002). Организационная культура и лидерство. СПб.: Питер.

Чикер В. А. (2006). Психологическая диагностика организации и персонала. СПб.: Речь.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.