КОМУНІКАТИВНА КРЕАТИВНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ

Анастасія Антошків, Марина Колісник

Анотація


Актуальність дослідження: У процесі живого спілкування між людьми його учасники духовно збагачують один одного, выражають, перетворюють, розвивають свої думки та почуття. Учасникам спілкування необхідно не тількивикористовувати актуальний інтелектуально-емоційний досвід, а й розвивати його, що забезпечується комунікативною креативністю.Незважаючи на очевидну важливість вивчення явища комунікативної креативності, ця проблема є новою у вітчизняній психології.

Мета дослідження: визначити основні параметри та детермінанти для розвитку комунікативної креативності особистості.

Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукових літературих джерел, узагальнення теоретичних даних з проблеми дефініції комунікативної креативності).

Результати дослідження: у статті представлені результати теоретичного аналізу феномену комунікативної компетентності, подано її теоретичну модель, що містить функції, компоненти, здатності та психологічні чинники.

Висновки: У результаті теоретичного аналізу було визначено, що комунікативна креативність є здатністю до дивергентного соціального мислення та спроможністю до творчого спілкування, що сприяє ефективній взаємодії з іншими та мотивуванню членів групи до сумісної творчої діяльності. Структурними компонентами комунікативної креативності визначено швидкість у продукуванні комунікативного реагування (спонтанна вербальна кмітливість), гнучкість у зміні тактик комунікативного реагування та оригінальність у створенні та розв’язанні нестандартних комунікативних ситуацій. Чинниками комунікативної креативності визначено інтелектуальні (соціальний та емоційний інтелект), суто креативнісні (вербальна креативність, соціальна креативність та емоційна креативність) та низка регулятивних чинників (саморегуляція та самоконтроль, діалогічний стиль спілкування, мотивація афіліації, комунікативні та організаторські здібності, рефлективність та рольова компетентність). 


Ключові слова


комунікативна креативність, дивергентне соціальне мислення, креативність, соціальний інтелект, рефлективність, рольова компетентність, мотивація афіліації, саморегуляція

Повний текст:

PDF

Посилання


Амвросова О.А., Леханова О.Л. (2011). Рефлексия в общении как условие социализации дошкольников с общим недоразвитием речи. Вестник Череповецкого государственного университета. 1 (33). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/refleksiya-v-obschenii-kak-uslovie-sotsializatsii-doshkolnikov-s-obschim-nedorazvitiem-rechi (дата обращения: 22.01.2022).

Алексеева Н.А. (2008). Формирование коммуникативной креативности будущего специалиста в процессе обучения иностранным языкам [Электронный ресурс]: автореф. канд. псих. наук: 19.00.07. Н. Новгород, Режим доступа: http://www.scholar.ru/search.php

Барышева Т.А. (2020). Психология творчества. Учебник для вузов. М.: Юрайт.

Белоусова Р. В. (2004). Индивидуально-типические особенности коммуникативной креативности: Диссертация канд. психол. наук: 19.00.01 / Южноукраинский гос. педагогический ун-т им. К.Д.Ушинского. Одксса.

Бодалев А.А. (1998) Об одаренности человека как субъекта общения. Мир психологии. М., 4. Большая психологическая энциклопедия : самое полное современное издание : Более 5000 психологических терминов и понятий [А. Б. Альмуханова и др.]. Москва : Эксмо, 2007. 542 с.

Братченко, С. Л. (1987). Развитие у студентов направленности на диалогическое общение [Текст] : автореф. дис. … канд. психол. наук. М.

Власова О.І. (2006). Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей [Текст] : дис... д-ра психол. наук: 19.00.07. К. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка.

Власова Е.И. (1996). Социальная креативность в структуре социально одаренной личности // Психология одаренности. Проблемы, структура, показатели. Сборник статей. – К.: Киевская типография научной книги, 1996. - С. 82-91.

Воробьев Н. (1968). Художественное моделирование, конфликты и теория игр // Содружество наук и тайны творчества / Под ред. Б.С. Мейлаха. М.: Искусство, 1968. - С.348-372.

Голованова А.А. (2003). Коммуникативная креативность субъекта как фактор эффективности группового решения задач : Дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 : Казань.

Горностай П. П. (2007). Личность и роль : Ролевой подход в социальной психологии личности. К. : Интерпресс.

Діомідова Н.Ю. (2016). Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів в умовах екзаменаційного стресу студентів.

Железовская Г.И. (2015). Креативное коммуникативное поведение как средство творческой самореализации личности обучающегося. Образование и наука. 4 (123). 79 – 88.

Лушпаева, Е.В. (1989). Развитие рефлексии в общении средствами социально-психологического тренинга: автореф. дис. … канд. психол. наук.

Мальцева К.П. (2015). Самоконтроль в учебной работе младших школьников.Вопросы психологии учебной деятельности младших школьников. М.

Маркина Н.А. (2012). Рефлексивные механизмы креативности личности. Дис.

Осипова Т.Ю. (2000). Психологические условия развития коммуникативной креативности у студентов технического вуза: дисс. … канд. псих. наук: 19.00.07. Томск.

Полякова О. Б. (2011). Самоконтроль в общении как фактор преодоления состояний деперсонализации психологов и педагогов. Вестн. Том. гос. ун-та. 348. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samokontrol-v-obschenii-kak-faktor-preodoleniya-sostoyaniy-depersonalizatsii-psihologov-i-pedagogov (дата обращения: 22.01.2022).

Сарапулова А.В. (2014). Развитие коммуникативной креативности студентов технического вуза в процес се межкультурной коммуникации: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.08. Магнитогорск

Сарапулова А.В. (2020). Развитие коммуникативной креативности студентов технического вуза в процессе лингвистической подготовки. Казанский педагогический журнал. 1. 121 – 127.

Скворцова С. В. (2015). Основы обучения креативной деятельности (на примере педагогики Великобритании). Образование и наука. 155–165.

Степина Н.В.. (2016). Коммуникативная креативность как способность к творческому общению в управлении хоровым коллективом. АНИ: педагогика и психология. 5. 3(16). 168 – 170.

Стрелкова И. Э., Южанинова А. Л. (1992). Проблема творческого потенциала в межличностном общении студентов. материалы вторых Страховских чтений. Саратов, 117-120.

Толковый словарь русского языка / под ред. Д.Н. Ушакова. Москва : Гос.ин-т "Сов. энцикл."; ОГИЗ; Гос. изд-во иностр. и нац. слов., 1935-1940 (4 т.)

Цуканова Е.В. (1985). Деструктивные параметры взаимодействия в ситуации временного дефицита. М.: Наука.

Arnold, Carroll C. Communicative Creativity and Pedagogical Practice. Communication, Journal óf the Communication Association.of the Pacific" compiled for the C.A.P. Convention (Kobe, Japan, June 1976)

Averill J. R. (2004). A tale of two snarks: emotional intelligence and emotional creativity compared. Psychological Inquiry. 15. 228–233.

Niyazova G., Bekbulatova I., Kerimbaeva B., Abdullina G. (2015). Тhe methodology of the formation of the communicative orientation of the “English” course by means of information and telecommunication technologies (itt) in the institutions of higher education. Journal of Language and Literature, 6. 4. 351—354.

Salovey P., & Mayer J.D. (1990). Emotional intelligence: Imagination, cognition, and personality, 185-211.

Tasova A.B., Niyazova G.Zh., Berkimbayev K.M., Pralieva R.E. (2018). RUDN Journal of Informatization in Education. 15 (2). 182—189.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.