ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У КУРСАНТІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Olha Bohush

Анотація


Актуальність дослідження: В сучасному світі вирує розмаїття інформаційних технологій щодо впливу на особистість, що обумовлює зміни і в освітньому процесі підготовки військових фахівців. Значна увага приділяється вмінню професійного пошуку інформації, здатності її оцінити та проаналізувати. Важливим в процесі підготовки здобувачів вищої освіти є вміння відходити від шаблонів та стереотипів, генерувати нові ідеї та осмислювати їх, чітко аргументувати свою позицію, вирізняти проблеми та розставляти пріоритети. Саме розвиток критичного мислення курсантів вищих військових навчальних закладів на етапі оволодіння військовою спеціальністю дозволить майбутнім офіцерам орієнтуватись в інформаційному просторі та робити власні висновки, оцінювати проблемні задачі та знаходити нетипові шляхи їх вирішення.

Мета дослідження: діагностувати стан сформованості критичного мислення у курсантів під час навчання у вищому військовому навчальному закладі.

Вибірка і методи дослідження: У дослідженні прийняли участь 76 курсантів Військової академії (м.Одеса) віком від 19 до 20 років. Застосовані наступні методики: «Опитувальник типів мислення та рівня креативності» Дж.Брунера; «Діагностика рівня розвитку рефлексивності» А.В.Карпова; «Дослідження комунікативних та організаторських схильностей (КОС)» В.Синявського, Б.А.Федоришина; авторська анкета «Самооцінка здатності до критичного мислення», експертні оцінки, бесіди, спостереження.

Результати дослідження: Визначено значимі показники критичного мислення курсантів та особливості їх прояву під час навчальної діяльності, а саме: усвідомлення проблеми; здатність врахувати аргументи та інші точки зору; вміння виділяти суперечності та піддавати сумніву отриману інформацію; здатність оцінювати альтернативні шляхи виходу з ситуації; здатність творчо підходити до вирішення складних завдань; вміння вибудувати гіпотезу; вміння обґрунтувати обрану позицію; гнучкість мислення. Виявлено кореляційні зв’язки між показниками критичного мислення та індивідуально-психологічними властивостями курсантів, зокрема: із символічним і знаковим мисленням, креативністю, рефлексивністю, із організаторськими та комунікативними схильностями, а також з успішністю в навчанні.

Висновки. За результатами нашого дослідження встановлено, що стан сформованості критичного мислення у курсантів переважно середній та низький, проявляється ситуативно, що свідчить про необхідність включення до освітнього процесу вищого військового навчального закладу спеціальних умов та засобів формування критичного мислення.

Обрані нами показники в достатній мірі відображають стан сформованості критичного мислення курсантів під час навчання.

Крім того, нами досліджено деякі індивідуально-психологічні властивості курсантів, які впливають на здатність до критичного мислення. Доведено, що успішність в навчанні є одним із критеріїв для оцінки сформованості критичного мислення.


Ключові слова


особистість, курсанти, критичне мислення, показники, інформаційний простір, навчання, успішність.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Demirhan E, Besoluk Ş, Önder I. (2011) The change in academic achievement and critical thinking disposition scores of pre-service science teaching over time. Journal of educational science. 403, 6, from https://www.academia.edu/31799113/The_Change_in_Academic_Achievement_and_Critical_Thinking_Disposition_Scores_of_Pre_Service_Science_Teachers_Over_Time?auto=download

Ghazivakili Z, Norouzi Nia R, Panahi F, Karimi M, Gholsorkhi H, Ahmadi Z. (2014). The Role of Critical Thinking Skills and Learning Styles of University Students in Their Academic Performance. J Adv Med Educ Prof. 2(3), 95-102, from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25512928/

Hitchcock, D. (2020) Critical Thinking, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), from https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/critical-thinking/>

Horokhova I. V. (2014) Znachushchist krytychnoho myslennia dlia suchasnykh suspilstva ta osvity [Significance of critical thinking for modern societies and education]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Seriia: «Filosofiia» - Bulletin of the Kharkiv National Pedagogical University named after H. S. Skovoroda. Series: "Philosophy", 42, 226-240. [in Ukrainian].

Hove, G. (2011). Developing critical thinking skills in the high school English classroom. University of Wisconsin-Stout, WI, from https://tinyurl.com/y7dm8blh[in Russian].

Karpov A.V. (2002) Psykholohyia refleksyy – Psychology of reflexivity. Yaroslavl: Avers Press. [in Russian].

Khalpern D. (2000) Psykholohyia krytycheskoho myshlenyia – Psychology of critical thinking. SPb: Pyter.

Khmiliar O. F. (2018) Krytychne ta pozytyvne myslennia ofitsera [Critical and positive attitude of the officer.]. Zb. Nauk prats Naukovi zapysky. Seriia «Psykholohiia». - Science of works Scientific notes. Series "Psychology". Ostroh: Natsionalnyi universytet «Ostrozka akademiia», 7, 72–76.

Kluster D. (2005) Chto takoe krytycheskoe mыshlenye? Krytycheskoe mыshlenye y novыe vydы hramotnosty - What is the critical meal? Critical molding and new views of litetics. Moskva: TsHL. [in Russian].

Kokun O.M., Pishko I.O., Lozinska N.S., Kopanytsia O.V., Malkhazov O.R. (2011) Zbirnyk metodyk dlia diahnostyky psykholohichnoi hotovnosti viiskovosluzhbovtsiv viiskovoi sluzhby za kontraktom do diialnosti u skladi myrotvorchykh pidrozdiliv - Collection of techniques for diagnosing psychological readiness of military service military service under contract to activities in the composition of peacekeeping subdivisions. Kyiv: NDTs HP ZSU[in Ukrainian].

Konarzhevska V. I. (2009) Formuvannia krytychnoho myslennia maibutnikh ofitseriv u protsesi profesiinoi pidhotovky : avtoref. dys…kand.ped. nauk : 13. 00. 04 - Formation of critical thinking of future officers in the process of professional training: Author's abstract. Dis ... Cand.Ped. Sciences: 13. 00. 04.. Kharkiv. [in Ukrainian].

Lysianska T. (2020) Typy myslennia yak dii u protsesi formuvannia znan [Types of thinking as actions in the process of knowledge formation]. Naukovyi zhurnal «Psykholohichnyi chasopys» - Scientific journal "Psychological magazine", 6. 75–83. [in Ukrainian].

Nyshcheta V.A. (2008) Krytychne tvorche myslennia u konteksti zhyttietvorchoi spriamovanosti vyvchennia ukrainskoi movy ta literatury [Critical creative thinking in the context of the life-building orientation of the study of Ukrainian language and literature]. Zb nauk. prats Seriia: «Pedahohichni nauky»: Berdianskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet - Social sciences. Projects series: "Pedagogical sciences": Berdyansk National Pedagogical University, 4, 62–71[in Ukrainian].

Romanova S., Denysevych O. (2009) Rozvytok krytychnoho myslennia osobystosti yak problema suchasnoi osvity [Development of critical thinking of personality as a problem of modern education.]. Visnyk natsionalnoho aviatsiinoho universytetu «Pedahohika, psykholohiia» - Bulletin of the National Aviation University "Pedagogy, Psychology", 2, 113–118. [in Ukrainian].

Savchenko S, Kurylo V. (2019) Formuvannia krytychnoho myslennia yak odna z umov uspishnoi sotsializatsii suchasnoi osobystosti [Formation of critical thinking as one of the conditions of successful socialization of a modern personality]. Visnyk LNU im. T.Shevchenka - Bulletin of LNU T. Shevchenko,6 (329). .64-71. [in Ukrainian].

Yenice N. (2012) A review on learning styles and critically thinking disposition of pre-service science teachers in terms of miscellaneous variables. Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching, 13(2), 2–31, from https://www.eduhk.hk/apfslt/download/v13_issue2_files/yenice.pdf




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.