ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Вікторія Найчук, Надія Скрипник

Анотація


Актуальність дослідження: Кожного дня суспільство зазнає впливу великої кількості різноманітних негативних факторів, що мають деструктивний вплив на особистість. В цих умовах розвиток естетичного та духовного потенціалу зазнає особливою актуальності як фундаменту розвитку гармонійного внутрішнього потенціалу особистості, здатного адаптуватись та боротись з негативними впливами.

Особливу увагу науковці звертають на дошкільний вік як сензитивний період активного формування естетичних здібностей особистості. Проте, незважаючи на беззаперечну актуальність, сучасна наука не має достатньої кількості психологічних досліджень особливостей діагностики естетичних здібностей в цей віковий період.

Мета дослідження: на основі теоретико-методологічного аналізу сформувати батарею діагностичних методик та здійснити емпіричне дослідження естетичних здібностей старших дошкільників

Методи і вибірка: Вибірку досліджуваних склали 46 дошкільників віком 5-6 років, 25 хлопчиків та 21 дівчинка. В дослідженні було використано наступні проективні методики: батарею адаптованих тестів для вивчення рівня розвитку естетичного сприйняття (О. Торшилова і Т. Морозова), методику діагностики універсальних творчих здібностей для дітей 4–5 років (В. Синельников, В. Кудрявцев);субтест «Незавершені фігури» (методика «Діагностики креативності Торренса»).

Результати: Для дітей дошкільного віку на низькому та середньому рівні характерний прояв всіх показників естетичних здібностей, а також показників здатності до чуття форми, синестезії, емоційно-естетичних вподобань. Дослідження рівня образної креативності показало, що для переважної більшості досліджених нами дітей дошкільного віку характерний низький та середній рівень образної креативності. В результаті кореляційного аналізу виявлено наявність зв’язків між показниками здатності до синестезії та чуття форми з показниками емоційної оцінки різних видів естетичної діяльності (особливо, художньо-творчої, художньо-технічної та художньо-рецептивними видами естетичної діяльності); між показниками образної креативності та синестезії, показниками емоційної оцінки естетичної діяльності, а також показником загальних творчих здібностей

Висновки: В дошкільному віці відбувається важливий процесі розвитку усвідомленого ставлення старших дошкільників до світу, який формує у них потребу реалізуватись в ньому. Тому розвиток естетичних здібностей саме на цьому віковому етапі є особливо актуальним і доцільним для розвитку гармонійної особистості.

Теоретичний аналіз проблеми розвитку естетичних здібностей у дошкільників дозволив реалізувати експериментальне дослідження, в результаті якого було визначено, що для дітей дошкільного віку на низькому та середньому рівні характерний прояв всіх показників естетичних здібностей: здатності до чуття форми, синестезії, емоційно-естетичних вподобань, показників загальної творчості, а також образної креативності


Ключові слова


естетичні здібності, естетичне сприйняття, дошкільний вік, естетичний розвиток, здатність до чуття форми, креативність, креативність, психодіагностика.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бєлєнька Г. В., Новоселецька І. Е. (2020). Розвиток художньо-творчих здібностей дітей 5-го року життя: критерії та показники. Vzdelávanie a spoločnosť V. Prešovská univerzita v Prešove. Slovakia. 20-23.

Естетика : Навч. посіб. / за ред. В. О. Лозовий (2003) К. : Юрінком Інтер.

Коваленко О.(2003) Барви та відтінки. Дошкільне виховання. №2. 11-13.

Никитич Л.А. (2003) Эстетика. Учебник для студентов вузов. М:Юни-дана

Теплов Б.М. (1961) Проблемы индивидуальных различий. М.: Изд-во АПН СССР.

Торшилова Е.М., Морозова Т.В. (2001) Развитие эстетических способностей детей 3 – 7 лет (теория и диагностика ). Деловая Книга.

Хомуленко Т.Б., Найчук В.В. (2016). Естетичне сприйняття та модально-специфічна пам'ять: віковий аспект : [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс».

Шелестова Л. В., Оверчук О. М. Естетичні здібності та їх діагностика у дітей старшого дошкільного віку. Проблеми діагностики та проектування розвитку обдарованості дошкільників : матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 9–10 квітня 2015 року, м. Київ. К. : Інститут обдарованої дитини. 79-87.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.