ЕФЕКТИВНІСТЬ МАК «ПОДОЛАННЯ» У РОЗВИТКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Наталія Діомідова

Анотація


Актуальність і мета дослідження. Одним з потужніших способів терапевтичної роботи з клієнтом є метафоричні асоціативні картки (МАК), утім у наукових розвідках існує брак емпіричного обґрунтування їх ефективності у роботі з клієнтом.

Мета статті:перевірити ефективність застосування МАК «Подолання» у розвитку стресостійкості особистості.

Результати і висновки:Модель BASICPh була розроблена М. Лаада та О. Аялон з метою розвитку стресостійкості та подолання негативних психоемоційних станів клієнта, зумовлених психотравмуючими ситуаціями та подіями життя. Розглянута модель є придатною для реалізації метафоричних асоціативних карток. Кожен із складників моделі BASICPh складає ядро індивідуального стилю поведінки під час перебування у стресі, тобто копінгу, тому МАК-терапевтичні засоби розвитку стресостійкості, запропоновані у даному дослідженні, передбачають актуалізацію шести ресурсів стресостійкості.

У результаті  впровадження комплексу корекційно-розвивальних впливів було показано, що модель BASICPh є ефективною у подоланні стресу, зумовленого пандемією COVID-19, та розвитку стресостійкості клієнтів. У клієнтів, залучених до корекційно-розвивальних впливів МАК, зросли на статистично значущому рівні показники життєстійкості, стресостійкості, нервово-психічної стійкості та спали показники тривожності, зумовлені стресом від пандемії COVID-19.


Ключові слова


метафоричні асоціативні картки, копінги, стресостійкість, модель BASICPh, пандемія COVID-19.

Повний текст:

PDF

Посилання


Березин Ф.Б. (1998). Психическая и психофизиологическая адаптация человека. СПб.: Наука.

Гавриловська К.П. (2020). Модель BASIC Ph у роботі психолога. Розвиток обдарованої особистості в освітньому просторі: ціннісний вимір: тези доповідей Х наук.-практ. семінару., 23 квіт. 2020 р. Київ:Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 14-15.

Леонтьев Д.А. (2002). Тест смысложизненных ориентаций. М.: Смысл.

Пергаменщик, Л.А. (2009) В поисках психологического кода выживания. Консультативная психология и психотерапия, 2. 23-27.

Попова Г., Милорадова Н. (2015). Метафорические ассоциативные карты в работе практического психолога. Х.: ФОП Бровин А.В.

Райгородский, Д.Я. (2001). Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Самара.

Субботин С.В. (1992). Устойчивость к психическому стрессу как характеристики метаиндивидуальности учителя: Дис... канд. психол. наук. Пермь.

Щербатых Ю.В. (2005). Психология стресса. М.: Изд-во Эксмо.

Ayalon, O. Healing trauma with metaphoric cards [Accesat: 01.05.2016] Режим доступа: http://www.souffledor.fr/igc/fichier/upload/file/Cartes%20COPE%20BACP.pdf

Bufka L. (2020). Speaking of Psychology: managing your mental health during COVID-19. Am. Psychol. Assoc.,Washington, DC.

Chasson, M., Taubman-Ben-Ari, O., and Abu-Sharkia, S. (2020). Jewish and arab pregnant women's psychological distress during the covid-19 pandemic: the contribution of personal resources. Ethnic Health. 12, 1–13. doi: 10.1080/13557858.2020.1815000

Connor, K. M., and Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depress. Anxiety. 18, 76–82. doi: 10.1002/da.10113

Harville, E. W., Xiong, X., Buekens, P., Pridjian, G., and Elkind-Hirsch, K. (2010). Resilience after hurricane Katrina among pregnant and postpartum women. Women Health Iss. 20, 20–27. doi: 10.1016/j.whi.2009.10.002

Eaton, J., & Tieber, C. (2017). The Effects of Coloring on Anxiety, Mood, and Perseverance. Journal of The American Art Therapy Association, 34, 42-46. https://doi.org/10.1080/07421656.2016.1277113

Kalff D. (2020). Sandplay: A Psychotherapeutic Approach to the Psyche. Analytical Psychology Press: Sandplay Editions.

Kirschke, W. (2008). Strawberries Beyond My Window. Germany: OH Publishing.

Lahad M., Shacham M., Ayalon O. (2013). The “BASIC Ph” model of coping and resiliency: Theory, research and cross-cultural application. London, England: Jessica Kingsley.

Luthar, S. S., Cicchetti, D., and Becker, B. (2000). The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work. Child Dev. 71, 543–562. doi: 10.1111/1467-8624.00164

Ma, X., Wang, Y., Hu, H., Tao, X. G., Zhang, Y., and Shi, H. (2019). The impact of resilience on prenatal anxiety and depression among pregnant women in shanghai. J. Affective Disord. 250, 57–64. doi: 10.1016/j.jad.2019.02.058

Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science / E. A. Holmes, R. C. O᾽Connor, V. H. Perry [et al.] //Lancet Psychiatry. 2020. Vol. 7 (6), 547–560.

Potash, J. S., Chen, J. Y., & Tsang, J. P. Y. (2016). Medical Student Mandala Making for Holistic Well-Being. US National Library of Medicine National Institutes of Health, 42,17-25. https://doi.org/10.1136/medhum-2015-010717

Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: evolution of the concept. Am. J. Orthopsychiat. 71, 290–297. doi: 10.1037/0002-9432.71.3.290

Карпович Е. Многомерная модель BASIC Ph в психологической практике. Режим доступу: https://www.b17.ru/article/16382/

Flett, J. A. M., Lie C., Riordan B., Thompson L., Conner T., Hayne H. (2017). Sharpen Your Pencils: Preliminary Evidence that Adult Coloring Reduces Depressive Symptoms and Anxiety. Creativity research Journal 29: 4, 409-416. https://doi.org/10.1080/10400419.2017.1376505

Hasnida H., Meutia A. (2017). The effectiveness of mandala therapy on coping stress advances in social science. Education and Humanities Research, 136, 288 – 290.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.16

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.