ФЕНОМЕН СОЦІАЛЬНОЇ КРЕАТИВНОСТІ У ПСИХОЛОГІЇ: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ПОНЯТТЯ І МЕТОДИ ПСИХОДІАГНОСТИКИ

Олександр Поєзднік

Анотація


Актуальність дослідження: У підлітковому та юнацькому віці сфера міжособистісного спілкування набуває першочергового значення, що висуває необхідність у розробці новітніх методів психодіагноситики соціальної креативності особистості.

Мета дослідження: концептуалізувати феномен соціальної креативності та визначити основні шляхи її психодіагностики.

Методи дослідження: тести соціальної креативності, опитувальник соціальної креативності А. Батаршева.

Результати і висновки.Соціальна креативність є багатовимірною здатністю особистості до ефективної соціальної взаємодії та соціальної діяльності, що характеризується низкою стандартних для загальної креативності властивостей (швидкість, гнучкість, оригінальність та розробленість) та представлена мотиваційним (мотивація афіліації і творчості, готовність до співпраці з іншими), когнітивним (соціальний інтелект та вербальна креативність, соціальна компетентність, групова креативність), поведінково-комунікативним (володіння комунікативними стратегіями, надситуативність у прийнятті рішень у взаємодії, соціальна трансгресивність, організаторські та комунікативні здатності, здатність до кооперації та конкуренції) та ціннісно-смисловим (командні цінності, альтруїзм як цінність, пріоритет потреб колективу над власними егоїстичними потребами) компонентами.

Апробовні у дослідженні тести соціальної креативності розроблені для школярів (перший тест) та студентів (другий тест) є набором ситуацій, на які респондент має надати розгорнуту відповідь. Представлені тести мають високу дискримінативну спроможність та дозволяють оцінити швидкість, гнучкість, оригінальність та розробленість соціальної креативності.


Ключові слова


соціальна креативність, оригінальність, гнучкість, швидкість, розробленість, психодіагностика.

Повний текст:

PDF

Посилання


Батаршев А.В. (2005). Базовые психологические свойства и самоопределение личности: Практическое руководство по психологической диагностике. СПб.: Речь.

Ильиных А.Е. (2011). Социальная креативность личности: психологическая структура. Известия Саратовского университета. Сер. Философия. Психология. Педагогика, 11. 3. 76–87.

Куницына В.Н., Казаринова Н.В., Погольша В.М. (2003). Межличностное общение: [учеб. для вузов] Санкт-Петербург: Питер.

Макаренко Н.М. (2008). Психологічні чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07. К.

Саврасов М.В., Єрмоленко К.В. (2016). Психологічний аналіз теоретико-методологічних передумов дослідження соціальної креативності майбутніх психологів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. Миколаїв: МНПУ, 1 (16). 188–192.

Яковлева Е.Л. (1996). Развитие творческого потенциала личности как цель образования. Мир психологи, 2. 104–105.

Baer, J. (1993). Creativity and divergent thinking. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Gu, C. (2011). Social creativity psychology. Peking: China Social Science Press.

Mouchiroud, C., & Lubart, T. I. (2002). Social creativity:A cross-sectional study of 6- to 11-year-old children. International Journal of Behavioral Development, 26, 60-69.

Mouchiroud, C., & Bernoussi A. (2008).An empirical study of the construct validity of social creativity. Learning and Individual Differences,18. 372–380.

van Bezouw M.J., van der Toorn J., Becker J.C. (2021). Social creativity: Reviving a social identity approach to social stability. Eur J Soc Psychol. 51. 409–422. https://doi.org/10.1002/ejsp.2732

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33–47). Brooks/Cole.

Gu C., Hu B.J., Ngwira F., Jing Z., Zhou Z. (2014). The Effect of General Creative Personality and Freedom of Task Choice on Adolescents' Social Creativity. The Journal of Creative Behavior. 1-18.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.17

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.