СТРУКТУРА ЗАХИСНО-СОВЛАДАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ
Анотація
Актуальність дослідження.Життєдіяльність людей за сучасних умов пов’язана з впливом багатьох несприятливих чинників, що зумовлює необхідність розвитку ефективної захисно-совладаючої поведінки, яка забезпечує здатність справлятися з численними життєвими труднощами. Механізми подолання й захисту є невід’ємними складовими соціально-емоційного функціонування дорослих. Водночас стійкі стильові особливості совладаючої поведінки, що складаються під час дорослості, можуть заважати дорослим використовувати свої можливості й ресурси в реалізації адаптивної копінг-поведінки. Важливість вивчення захисно-совладаючої поведінки та її ресурсів, одним з яких у дослідженні розглядається рефлексія, у молоді визначається тим, що психологічні заходи щодо оптимізації совладаючої поведінки доречно проводити в молодості як першому з періодів дорослого віку.
Мета дослідження: визначення структури захисно-совладаючої поведінки молоді із різною вираженістю та співвідношенням рефлексивних процесів.
Методи дослідження: тестування (опитувальник «Диференціальний тип рефлексивості» Д. О. Леонтьєва і Є. М. Осіна; опитувальник «Індекс життєвого стилю» Р. Плутчика, Х. Келлермана, Х. Р. Конте в адаптації Л. Й. Вассермана; методика «Способи совладаючої поведінки» Р. Лазаруса і С. Фолкман в адаптації Л. Й. Вассермана; методика «Копінг-поведінка в стресових ситуаціях» С. Нормана, Д. Ендлера, Д. Джеймса, М. Паркера в адаптації Т. Л. Крюкової); методи статистичної обробки даних (кластерний аналіз методом k-середніх, кореляційний аналіз за методом Пірсона). У дослідженні брали участь 90 осіб віком від 20 до 30 років.
Результати дослідження. Визначено три варіанти співвідношення рефлексивних процесів: середньо-низького рівня системної рефлексії з середньо-високим рівнем інтроспекції і квазірефлексії; середнього рівня системної рефлексії з низьким рівнем інтроспекції та квазірефлексії; високого рівня системної рефлексії з середнім рівнем інтроспекції та квазірефлексії. Найбільша узгодженість структури захисно-совладаючої поведінки визначена за групою молоді з високими показниками системної рефлексії, середніми показниками інтроспекції та квазірефлексії.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Behter, A. A. (2014). Refleksivnost' kak sub#ektnyj resurs sovladajushhego povedenija specialista [Reflexivity as a subjective resource of coping behavior of a specialist]. Avtoref. dis. kand. psihol. nauk [Abstract of thesis candidate's dissertation]. Akademija narodnogo hozjajstva i gosudarstvennoj sluzhby, Moskva [in Russian].
Vasiljuk, F. E. (1984). Psihologija perezhivanij: analiz kriticheskih situacij [Psychology of experiences: analysis of critical situations]. Moskva: Izd-vo MGU [in Russian].
Didukh, M. M. (2018). Konstruktyvna kopinh-povedinka slidchykh Natsionalnoi politsii Ukrainy u psykholohichno napruzhenykh sytuatsiiakh [Development of constructive coping behavior of police officers in difficult professional situations]. Dys. kand. psykhol. nauk. [Candidate's dissertation]. Natsionalna akademiia vnutrishnikh sprav, Kyiv [in Ukrainian].
Dikaja, L. G., & Zhuravlev, A. L. (Red.). (2007). Psihologija adaptacii i social'naja sreda: sovremennye podhody, problemy, perspektivy [Psychology of adaptation and social environment: modern approaches, problems, prospects]. Moskva: Izd-vo «Institut psihologii RAN» [in Russian].
Kirshbaum, Je. I., & Eremeeva, A. I. (2000). Psihologicheskaja zashhita [Psychological protection]. Moskva: Smysl [in Russian].
Korytova, G. S., & Eremina, Ju. A. (2015). Zashhitno-sovladajushhee povedenie: retrospektivnaja rekonstrukcija [Defensive coping behavior: a retrospective reconstruction]. Vestnik TGPU – TSPU Bulletin, 3 (156), 42-48 [in Russian].
Labezna, L. P. (2017). Sotsialno-psykholohichni determinanty adaptyvnoi kopinh-povedinky studentskoi molodi v osvitnikh zakladakh riznoho typu. [Socio-psychological determinants of adaptive coping behavior of student youth in educational institutions of different types]. Dys. kand. psykhol. nauk. [Candidates dissertation]. Skhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet imeni Volodymyra Dalia, Sievierodonetsk [in Ukrainian].
Leont'ev, D. A., & Averina, A. Zh. (2011). Fenomen refleksii v kontekste problemy samoreguljacii [The phenomenon of reflection in the context of the problem of self-regulation]. Psihologicheskie issledovanija – Psychological research, 2 (16). Retrieved from http://psystudy.ru [in Russian].
Leont'ev, D. A., & Osin, E. N. (2014). Refleksija «horoshaja» i «durnaja»: ot ob#jasnitel'noj modeli k differencial'noj diagnostike [Reflection "good" and "bad": from an explanatory model to differential diagnosis]. Psihologija. Zhurnal vysshej shkoly jekonomiki – Psychology. Journal of Higher School of Economics, T. 11, 4, 110-135 [in Russian].
Nikol'skaja, I. M. (2011). Sovladajushhee povedenie v zashhitnoj sisteme cheloveka [Coping behavior in the human defense system]. Praktichna psihologіja ta socіal'na robota – Applied psychology and social work, 8, 49-58 [in Russian].
Nykonenko, I. O. (2017). Osobystisni chynnyky formuvannia kopinh-stratehii likariv-khirurhiv [Features of personality factors of formation of coping-strategies of surgeons]. Dys. kand. psykhol. nauk. [Candidates dissertation]. Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii NAPN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].
Pakulina, S. A. (2010). Preodolevajushhaja adaptacija: sistemoobrazujushhij faktor i uslovie formirovanija samostojatel'nosti studentov v vuze [Overcoming adaptation: a system-forming factor and a condition for the formation of students' independence at a university]. Moskva: Izd-vo SGU [in Russian].
Petrova, A. G. (2014). Psihologicheskaja zashhita kak professional'no vazhnoe kachestvo pedagogov-psihologov v processe professionalizacii [Psychological protection as a professionally important quality of educational psychologists in the process of professionalization]. Dis. kand. psihol. nauk. [Candidate's dissertation]. Jaroslavskij gosudarstvennyj universitet im. P.G. Demidova, Jaroslavl' [in Russian].
Protsyk, L. S. (2018). Osoblyvosti realizatsii mekhanizmiv psykholohichnoho zakhystu intelektualno obdarovanymy pidlitkamy [Special features of intervention mechanism realization of psychological protection by intellectual teenagers]. Dys. kand. psykhol. nauk. [Candidates dissertation]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].
Tashheva, A. I., & Gridneva, S. V. (2008). Lichnostnye determinanty sovladajushhego so strahami povedenija u detej 9-10 let. [Personal determinants of coping behavior in children aged 9–10 years]. A. L.
Zhuravlev, T. L. Krjukova, E. A. Sergienko (Eds.), Sovladajushhee povedenie: Sovremennoe sostojanie i perspektivy – Coping Behavior: Current State and Prospects, (pp. 328-346). Moskva: Izd-vo «Institut psihologii RAN» [in Russian].
Tkachuk, T. A. (2011). Kopinh-povedinka: stratehii ta zasoby realizatsii [Coping behavior: strategies and means of implementation]. Irpin : Nats. un-t DPS Ukrainy [in Ukrainian].
Yarosh, N. S. (2017). Rol refleksii u protsesi podolannia stresu osobystistiu [The role of reflection in the process of overcoming personality stress]. Psykholohichnyi chasopys – Psychological journal, 3 (7), 189-199 [in Ukrainian].
Haan, N. (1977). Coping and defending. Process of self-environment organization. New York: Academic Press.
Maricutoiu, L. P., & Crasovan, D. I. (2016). Coping and defence mechanisms: What are we assessing? International Journal of Psychology, V. 51, 2, 83-92.
Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychological Science, Vol. 3, 5, 400-424.
Panfil1, A.‑L. (2020). Interrelation between defensive mechanisms and coping strategies in psychiatry trainees in Romania: a multicenter study. Annals of General Psychiatry. 19 (56). Retrieved from https://doi.org/10.1186/s12991-020-00307-1
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2022.66.11
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.