ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА РЕГУЛЯЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

І. В. Полілуєва

Анотація


У статті теоретично аналізуються вікові особливості емоційно-вольової регуляції діяльності людини. Розкривається особливе значення підліткового віку у становленні особистості, а також вплив вищих психічних функції і складний взаємозв'язок між ними. Показано, що розвиток особистості дитини знаходить своє вираження у зміні ієрархії мотивів діяльності, характерній поведінці, котра залежить від навколишнього середовища. Саме в цей віковий період головні мотиваційні лінії, пов'язані з активним прагненням до особистісного самовдосконалення: самопізнання, самовираження і самоствердження.

Ключові слова: воля, емоції, емоційно-вольова регуляція, самовдосконалення, самопізнання, самовираження, самоствердження, особистість, мотивація, самореалізація.

 

В статье теоретически анализируются возрастные особенности эмоционально-волевой регуляции деятельности человека. Раскрывается особое значение подросткового возраста в становлении личности, а также влияние высших психических функции и сложная взаимосвязь между ними. Показано, что развитие личности ребенка находит свое выражение в изменении иерархии мотивов деятельности, характерной поведении, которая зависит от окружающей среды. Именно в этот возрастной период главные мотивационные линии, связанные с активным стремлением к личностному самосовершенствованию: самопознание, самовыражение и самоутверждение.

Ключевые слова: свобода, эмоции, эмоционально-волевая регуляция, самосовершенствования, самопознания, самовыражения, самоутверждения, личность, мотивация, самореализация.

 

The article analyzes the theoretical age features emotional and volitional regulation of human activities. It reveals the particular importance of adolescence in the formation of the person, as well as the impact of higher mental functions and the complex relationship between them. It has been shown that the development of the child's personality is reflected in the change in the hierarchy of motives of activity, characteristic behavior, which depends on the environment. It was during this age period the main motivational lines associated with the active pursuit of personal self: self-knowledge, self-expression and self-assertion.

Keywords: freedom, emotion, emotional and volitional regulation, self-improvement, self-knowledge, self-expression, self-assertion, personality, motivation, self-realization.


Повний текст:

PDF

Посилання


Божович Л.И. Личность и её формирование в детском возрасте / Л.И. Божович. — СПб.: Питер Пресс, 2009. —400 с.

Возрастная психология. Электронный учебник / Авт.-сост. Л.Ц. Кагермазова ДПО КБГУ. Режим доступа: http://www.klex.ru/bxz.

Дашкевич О.В. Психическая регуляция деятельности и характер ее субъекта / О.В. Дашкевич // Тезисы конференции «Образ в регуляции деятельности» к 90-летию со дня рождения Д.А.Ошанина. — М.: ПИ РАО, 1997.

Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции / В.А. Иванников. — М.: УРАО, 1998. —144 с.

Кузнєцов М.А. Вольова регуляція діяльності: основні закономірності, етапи і механізми / М.А. Кузнєцов // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. — № 43. —Ч.1. —Х.: ХНПУ, 2012.— С. 110-128.

Кузнєцов М.А. Воля / М.А. Кузнєцов // Психологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. І.Ф. Прокопенка. — Х.: Фоліо, 2012. — С. 544-570.

Кузнецов М.А. Эмоционально-волевая регуляция спортивно-художественной деятельности в подростковом возрасте / М.А. Кузнецов, И.В. Полилуева // Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Харківська школа психології: спадщина і сучасна наука» (19-20 жовтня 2012 року). — Х.: ХНПУ, 2012. — С. 135-136.

Кузнєцов М.А. Емоційно-вольові та особистісні особливості впевненої поведінки / М.А. Кузнєцов, Я.А. Особливець // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. — № 46. — Ч. І. — Х.: ХНПУ, 2013. — С. 96-109.

Максименко С.Д. Загальна психологія / С.Д. Максименко. — К: Центр учбової літератури, 2008. —272 с.

Немов Р.С. Психология. В 3-х кн. Кн. 2. Психология образова-ния / Р.С. Немов. — М.: Просвещение: ВЛАДОС, 1995. —496 с.

Полілуєва І.В. Основні підходи до аналізу закономірностей емоційно-вольової регуляції діяльності людини / І.В. Полілуєва // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. —№ 53. —Х.: ХНПУ, 2016. — С. 186-194.

Пономарев Я. А. Психология творчества и педагогика / Я.А. Пономарев. — М.: Педагогика, 1976. – 279 с.

Психология подростка. Хрестоматия / Сост. Фролов Ю.И. — М.: Российское педагогическое агентство, 1997. —526 с.

Психология человека от рождения до смерти / Под ред. А.А. Реана. — СПб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 2002. —683 с.

Селиванов В.И. Психология волевой активности. —Рязань, 1974. —150 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.400683

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.