ОСОБЛИВОСТІ МЕТАПАМ’ЯТІ У СТУДЕНТІВ-БІЛІНГВІВ

Т. Б. Хомуленко, Н. О. Бурейко

Анотація


У статті представлено авторські теоретико-методологічні та експериментальні розробки наукових психологічних досліджень специфіки метапам’яті у студентів-білінгвів. Проаналізовано та узагальнено дані відносно метамнемічних процесів особистості. Охарактеризовані основні три профілі студентів-білінгвів. Представлені результати дослідження особливостей розвитку метапам’яті у студентів-білінгвів з різним рівнем самооцінки мовленнєвої діяльності. Визначено місце та особливості зв’язку між типом білінгвізму та рівнем розвитку метапам’яті у досліджуваних білінгвів. З’ясовано, що тип білінгвізму у студентів-білінгвів впливає на метамнемічні процеси. Показано, що тип білінгвізму впливає на розвиток метамнемічних характеристик. Встановлено зв'язок між пам’яттю та мета-пам’яттю у білінгвів студентського віку.

Ключові слова: метапам’ять, метамнемічні процеси, двомовність, тип білінгвізму, білінгв, пам’ять, мовленнєва діяльність.

 

В статье представлены авторские теоретико-методологические и экспериментальные разработки научных психологических исследований специфики метапамяти студентов-билингвов. Проанализированы и обобщены данные относительно метамнемических процессов личности. Охарактеризованы основные три профиля студентов-билингвов. Представлены результаты исследования особенностей развития метапамяти студентов-билингвов с различным уровнем самооценки речевой деятельности. Определено место и особенности связи между типом билингвизма и уровнем развития метапамяти у исследуемых билингвов. Установлено, что тип билингвизма у студентов-билингвов влияет на метамнемические процессы. Показано, что тип билингвизма влияет на развитие метамнемических характеристик. Установлена связь между памятью и метапамятью у билингвов студенческого возраста.

Ключевые  слова: метапамять, метамнемические процессы, двуязычие, тип билингвизма, билингв, память, речевая деятельность.

 

The article presents the author's theoretical, methodological and experimental developments of new psychological research of metamemory features among bilingual students. The data concerning an individual’s metamnemonic processes are analyzed and summarized. The three main profiles of bilingual students are characterized. The results of the research of metamemory features in bilingual students with different levels of speech activity self-evaluation are offered. The place and features of connection between the type of bilingualism and the level of metamemory development among the bilinguals under study are determined. It is found out that the type of bilingualism among bilingual students affects the metamnemonic processes. It is shown that the type of bilingualism affects the development of metamnemonic features. The relationship between memory and metamemory among college-age bilinguals is stated.

Keywords: metamemory, metamnemonic processes, bilingualism, type of bilingualism, abilingual, memory, speech activity


Повний текст:

PDF

Посилання


Бурейко Н.О. Особливості розвитку загального інтелекту у студентів-білінгвів / Н.О. Бурейко // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. —Харків: ХНПУ, 2016 . – Вип. 53.– С. 13-20.

Бурейко Н.О. Особливості розвитку загального та соціального інтелекту у студентів-білінгвів: автореф. дис ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Н.О. Бурейко. — Х., 2016 . — 22 с.

Заика Е.В. Исследования памяти в Харьковской психологической школе: история, современность, перспективы / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Харьковская школа психологии: наследие и современная наука / Отв. ред. Т.Б. Хомуленко, М.А. Кузнецов. — Х.: Изд-во ХНПУ имени Г.С. Сковороды, 2012. — С. 352-398.

Заика Е.В. Отечественная психология памяти: с чем мы входим в ХХI век / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 1 до Вип. 29. — Том IV: Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівськи психолого-педагогічні читання». — К.: Гнозис, 2013. — С. 117-133.

Заика Е.В. Харьковская психологическая школа: 80 лет исследования психологии памяти / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. — № 50. — Х.: ХНПУ, 2015. — С. 80-100.

Ляудис В.Я. Память в процессе развития / В.Я. Ляудис. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. — 243 с.

Хомуленко Т.Б. Метапам’ять: наукові підходи та експериментально-інтроспективна методика дослідження. / Т.Б. Хомуленко, Т.І. Доцевич // Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. — Вип. 49. — Х.: ХНПУ, 2014. — С. 193-211.

Шадриков В.Д. Мнемические способности: развитие и диагностика / В.Д. Шадриков, Л.В. Черемошкина. — М.: Педагогика, 1990. — 176 с.

Amthauer R. Intelligenz und Beruf / R. Amthauer // J. fur Experimentelle und Angewandte Psychol. — 1953. — Bd. l. — S. 21-37.

Beuhring Tr. Elaborative Propensities during adolescence: the relationships among memory knowledge, strategy behavior, and memory performance / Tr. Beuhring, D.W. Kee // Imagery and related mnemonic processes. Theories, individual differences, and applications / M. McDaniel, M. Pressley.1987. — P. 257-273.

Flavell J.H. Metamemory / J.H. Flavell, H.M. Wellman // Perspective on the de-velopment of memory and cognition. — Hilsdale, N.Y.: Erlbaum, 1977. — P. 3-34.

Inhelder B. The growth of logical thinking from childhood to adolescence / In-helder B., Piaget J. — New York, 1958. — 345 p.

Kluve R.N. Cognitive knowledge and execute control: metacognition / R.N. Kluve // Life Sciene Reg.Rept. — 1982. — №21. — P. 201-224.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.