ОСОБЛИВОСТІ ДИНАМІКИ ОСОБИСТІСНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
Анотація
У статті розглядаються особливості особистісної ідентичності, а також досліджується динаміка цього явища в студентів-психологів з першого по п’ятий курси навчання. У процесі експериментального дослідження виявлено, що особливе значення на шляху формування особистісної ідентичності посідає професійне самовизначення, що яскраво простежується на прикладі описаних студентами-психологами соціальних, матеріальних, діяльних та перспективних особистісних характеристиках, особливості динаміки котрих визначається в таких сферах життя як навчання і робота. Представлено аналіз та графічне зображення результатів опитування всіх вікових груп студентів за кожною з характеристик , отриманих при опитуванні за методикою «Хто Я?».
Ключові слова: самовизначення, професійна ідентичність, образ Я, діяльність, динаміка, студентська молодь, психологи.
В статье рассматриваются особенности личностной идентичности, а также исследуется динамика этого явления у студентов-психологов с первого по пятый курсы обучения. В процессе экспериментального исследования выявлено, что особое значение для формирования личностной идентичности занимает профессиональное самоопределение, ярко прослеживается на примере описанных студентами-психологами социальных, материальных, деятельных и перспективных личностных характеристиках, особенностях динамики которых определяется в таких сферах жизни как обучение и работа. Представлен анализ и графическое изображение результатов опроса всех возрастных групп студентов по каждой из характеристик, полученных при опросе по методике «Кто Я?».
Ключевые слова: самоопределение, профессиональная идентичность, образ Я, деятельность, динамика, студенты, психологи.
The article discusses the features of personal identity and investigate the dynamics of this phenomenon psychology students from the first to fifth courses. During the pilot study found that of particular importance for the formation of personal identity takes professional self-determination, clearly traced on the example described psychology student social, physical, active and promising personal characteristics, features of the dynamics of which is determined in such areas of life like education and work. The analysis and graphic representation of results of a survey of students of all age groups for each of the characteristics obtained in the survey by the method of "Who am I?".
Keywords: self-determination, professional identity, self-image, activities, speakers, students, psychologists.
Повний текст:
PDFПосилання
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л.И. Божович. — СПб.: Питер, 2008. — 400 с. — (Серия «Мастера психологии»).
Гура Т.Є. Розвиток професійного мислення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аспект: монографія / Т.Є. Гура. — Запоріжжя: КПУ, 2013. —304 с.
Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К. Дусавицкий. — Х.: 2008. — 216 с.
Климов Е.А. Общая типология ситуаций (казусов) и структура мыслительных задач, возникающих в практике работы профконсультанта / Е. А. Климов // Научные труды ВНИИ профтехобразования. Вип. 32. — Л.: 1976. — С. 5-25.
Климов Е. А. Психолого-педагогические проблемы профессиональной консультации / Е.А. Климов. — М.: Знание, 1983. — 96 с.
Кудрявцев Т.В. Психологический анализ динамики профессионального самоопределения личности / Т.В. Кудрявцев, В.Ю. Шегурова // Вопросы психологии. — 1983. — № 2. — С. 51-59.
Кузнєцов М.А. Професійне становлення особистості як суб’єкта діяльності: результати теоретичного дослідження / М.А. Кузнєцов, Н.В. Підбуцька // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». — Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2013. — Вип. 25. — С. 75-80.
Кузнєцов М.А. Взаємозв'язок психологічних особливостей переживання часу та особистісних характеристик у студентів / М.А. Кузнецов, А.В. Поденко, Т.К. Белоусова // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, Вип. 46, Частина ІІ. — Х.: ХНПУ, 2013. — С. 133-153.
Панок В. Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва. — К.: 1999. — 536 с.
Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н.С. Пряжников. — М.: 1996. — 256 с.
Степанов С.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования / С.Н. Семенов // Вопросы психологии. — 1985. — № 3. — С. 31-40.
Хомуленко Б.В. Функціонально-рольова структура особистості психолога / Б.В. Хомуленко // Психологія професійної безпеки: технології конструктивного самозбереження особистості: колективна монографія / За ред. проф. Ж. Вірної. — Луцьк: Вежа-Друк, 2015. — С. 341-360.
Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: Учебное пособие / Л.Б. Шнейдер. — М.: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК» , 2004. – 600 с. — (Серия «Библиотека психолога»).
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.60158
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.