МЕТАКОГНІТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СУБ’ЄКТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВИЩІЙ ШКОЛІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Т. І. Доцевич

Анотація


У статті представлені результати теоретичного узагальнення проблематики метакогнітивної компетентності викладачів вищої школи. Показано зв'язок метакогнітивної активності, метакогнітивної обізнаності, метакогнітивної усвідомленості, метапам’яті, метамислення та метакреативності (абнотивності) у структурі метакогнітивної компетентності викладача.

Ключові слова: абнотивність, метакогнітивна компетентність, метакогнітивний досвід, метакогнітивні здібності, метапам’ять, метамислення, метакогнітивна активність, метакогнітивна усвідомленість.

 

 

В статье представлены результаты теоретического обобщения проблематики метакогнитивной компетентности преподавателей высшей школы. Показана связь метакогнитивной активности, метакогнитивной осведомленности, метакогнитивной осознанности, метапамяти, метамышления и метакреативности (абнотивности) в структуре метакогнитивной компетентности.

Ключевые слова: абнотивность, метакогнитивная компетентность, метакогнитивный опыт, метакогнитивные способности, метапамять, метамышление, метакогнитивная активность, метакогнитивная осознанность.

 

The article presents the results of theoretical generalization of metacognitive competence of teachers in higher education as a psychological problem. The relationship of metacognitive activity, metacognitive awareness, metacognitive awareness, metamemory, metathinking and abnotivity is presented . It shows a three-factor structure of metacognitive competence of teachers.

Keywords: abnotivity, metacognitive competence, metacognitive expirience, metacognitive abilities, metamemory, metathinking, metacognitive activity, metacognitive awareness.


Повний текст:

PDF

Посилання


Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала / А.А. Деркач. — М.: Изд-во Моск. психол.-социал. ин-та; Воронеж: НПО«МОДЭК», 2004. — 752 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия / И.А. Зимняя. — М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 2004. — 41 с.

Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психол. журн. — 2003. — Т. 24. — № 5. — С. 45-57.

Кашапов М. М. Абнотивность как базовая компетентность преподавателя высшей школы [Электронный ресурс] / М.М. Кашапов. ‒ Режим доступа: yspu.org.images/a/ac/Kashapov_M_article. doc.

Лукьянов М.В. Рефлексивная культура личности как психологический феномен / М.В. Лукьянов // Сб. науч. тр. Сев.-Кавказ. гос. техн. ун-та. Серия «Гуманитарные науки». — 2002. — № 7. — С. 150-159.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Дж. Равен. — М.: Когито-Центр, 2002. — 396 с.

Седих К.В. Формування метакогнітивної компетентності у практичних психологів системи освіти / К.В. Седих, В.А. Лавріненко // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. ― 2016. ― № 52. ― С. 124-133.

Ульяніч І.В. Психологічні умови формування рефлексивної компетентності вчителів-початківців: дис. … канд. психол. наук / І.В. Ульяніч. — Слов’янськ, 2011. — 247 с.

Хомуленко Т.Б. Діяльнісний підхід до розвитку організаторських здібностей як компетентності / Т.Б. Хомуленко, А.В. Поденко // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Серія: Психологія. — Х.: ХНПУ, 2014. — Вип. 50. — С. 306-322.

Хомуленко Т.Б. Метапамять: наукові підходи та експериментальноінтроспективна методика дослідження / Т.Б. Хомуленко, Т.І. Доцевич // Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія, Вип. 49. — Х.: ХНПУ, 2014. — С. 193-211.

Хомуленко Т.Б. К проблеме компонентного состава игротехнической компетентности субъекта активности / Т.Б. Хомуленко, І.В. Гордиенко-Митрофанова // Проблеми сучасної педагогічної освіти: Зб. статей. / Кримський гуманітарний університет. – Ялта, 2014. – Вип. 45. Ч.III: Педагогіка і психологія. – С. 298-306.

Хомуленко Т.Б. Психологічні передумови самостійної роботи студентів / Т.Б. Хомуленко, Н.С. Моргунова. — Х.: ХНПУ, 2011. — 192 с.

Цырельчук Н.А. Рефлексивное управление: монография / Н.А. Цырельчук, И.Н. Цырельчук, Н.Н. Цырельчук. — Минск: МГВРК, 2008. — 512 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.60160

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.