ОСОБЛИВОСТІ СОВЛАДАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ НАВЧАННЯ
Анотація
У статті представлені результати емпіричного дослідження копінг-стратегій і захисних механізмів у майбутніх офіцерів СБУ першого і п’ятого років навчання. Визначене зростання від першого до п’ятого курсу показників копінг-стратегій розв’язання проблем, духовності, професійної допомоги, пошуку соціальної підтримки, але й копінг-стратегій несовладання, самозвинувачення, розрядки. Разом із тим спостерігається зниження вираженості стратегій приналежності, активного відпочинку, втечі-уникнення. До п’ятого курсу у курсантів стають більш напруженими захисні механізми витіснення, проекції, заміщення, але зменшується напруженість механізму реактивного утворення. Результати дослідження можуть бути використані як підґрунтя корекційно-розвивальних заходів для курсантів.
Ключові слова: совладаюча поведінка, копінг-стратегії, захисні механізми, курсанти першого курсу, курсанти п’ятого курсу.
В статье представлены результаты эмпирического исследования копингстратегий и защитных механизмов у будущих офицеров СБУ первого и пятого лет обучения. Определено возрастание от первого до пятого курса показателей копинг-стратегий решения проблем, духовности, профессиональной помощи, поиска социальной поддержки, но и копинг-стратегий несовладания, самообвинения, разрядки. Вместе с тем наблюдается снижения выраженности стратегий принадлежности, активного отдыха, бегства-избегания. К пятому курсу у курсантов становятся более напряженными защитные механизмы вытеснения, проекции, замещения, но уменьшается напряженность механизма реактивного образования. Результаты исследования могут быть использованы как основа коррекционно-развивающих мероприятий для курсантов.
Ключевые слова: совладающее поведение, копинг-стратегии, защитные механизмы, курсанты первого курса, курсанты пятого курса.
The given research paper presents a structure of the authorial program oriented to prevention of professional deformation of a personality of investigators of Security Service of Ukraine and its contents. In the capacity of the work aspects within prevention of professional deformation of a personality of investigators of Security Service of Ukraine the paper offers awareness-building, psycho-diagnostic and training activity. Moreover, it discovers the content of lecture, work in the frame of the psycho-diagnostic concept, major training components. The research results may be used as a basis of the corrective-developing events for cadets.
Keywords: coping strategies, defense mechanisms, cadets.
Повний текст:
PDFПосилання
Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысление, преобразование ситуаций и психологическая защита / Л.И. Анцыферова // Психологический журнал. — 1994. — Т. 15, №1. — С. 3-18.
Афанасьєва Н. Є. Особливості копінгових стратегій адаптації курсантів і студентів УЦЗУ / Н. Є. Афанасьєва, Л. В. Ричкова // Проблеми екстремальної та кризової психології. — 2009. — Вип.6. — С. 3-12.
Богомолов А.М. Структурно-динамическая модель системы психологической защиты личности / А.М. Богомолов, А.Г. Портнова // Успехи современного естествознания. — 2005. — № 3. — С. 27-29.
Козлов С.В. Специфика использования копинг-стратегий в зависимости от уровня образования и пола / Козлов С.В. // Вісник Харківського національного університету. Серія «Психологія». — 2011. — №937. — С. 134-137.
Кузнєцов М.А. Екзаменаційний стрес і особливості совладання з ним у студентів / М.А. Кузнєцов // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 17. — Х.: ХНПУ, 2006, С. 64-79.
Молчанова Е.Ю. Личностная обусловленность выбора стратегий совладающего поведения сотрудников ОВД / Е.Ю. Молчанова // Теория и практика общественного развития. — 2013. — № 1. — С. 100-102.
Моргунова Н.С. Копінг-стратегії студентів з різним рівнем стильової саморегуляції / Н. С. Моргунова // Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Психологія. — 2012. — Вип. 49., № 1009. — С. 179-182.
Резнікова О.А. Адаптаційна трансформація психологічного захисту особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психології / О.А. Резнікова. — Х., 2009. — 20 с.
Рогачев В.А. Взаимосвязь копинг-стратегий сотрудников правоохранительных органов со стилевыми особенностями саморегуляции / В.А. Рогачев, И.Н. Коноплева // Психология и право. — 2015. — № 1. — С. 129-146.
Фоминова А.Н. Проблема активизации ресурсов личности человека в трудных возрастно-психологических жизненных ситуациях / А.Н. Фоминова // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. — 2006. — №1. — С. 95-105.
Хомуленко Т.Б. Мотиваційні, інтелектуальні та емоційні компоненти психології ризику: віковий аспект / Т.Б. Хомуленко, Л.М. Абсалямова. — Х.: ХНПУ, 2011. — 157 с.
Шихова А.П. Профессиональный стресс в деятельности сотрудников специализированных подразделений дознания органов внутренних дел: дис. … кандидат психол. наук: 19.00.06 / Шихова Анна Павловна. — Санкт-Петербург, 2009. — 177 с.
Mednikova A.I. Defense mechanisms and personal self-regulation of the students wish deferent self-attitude traits / A.I. Mednikova // Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. Scientific journal. — 2014. — №1 (January-February). Vol.1. — P. 290-296.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.60182
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.