ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ЦІЛЕТВОРЕННЯ МОЛОДІ ХХІ СТОЛІТТЯ: ОСНОВИ КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ ДЕТЕРМІНАЦІЇ
Анотація
This paper provides the author’s concept connected with the realization of the integrated psychological approach to the goal formation of the youth. The youth context of the establishment of the goal formation in the modern times stresses the topicality of the issue under consideration for the science, education, and culture. Different approaches to the professional self-determination of the 21st century youth are examined as the substantial foundations: directive and motivational; differential and distributional; coparticipant, etc.
Key words: personal professional self-determination, integrated psychological approach, motivation, directionality.
У статті представлено авторську концепцію, що пов’язана з реалізацією інтегрованого психологічного підходу до цілетворення молоді. Молодіжний контекст становлення цілетворення на сучасному етапі підкреслює актуальність цієї проблеми для науки, освіти й культури. В якості змістового підґрунтя розглядаються різні підходи професійного самовизначення молоді ХХІ століття: директивно-мотивуючий, диференційно-розподільний, співпричетний та інші.
Ключові слова: професійне самовизначення особистості, інтегрований психологічний підхід, мотивація, спрямованість.
В работе представлена авторская концепция, связанная с реализацией интегрированного психологического подхода к целеобразованию молодёжи. Молодёжный контекст становления целеобразования в современности подчёркивает актуальность рассматриваемой проблемы для науки, образования и культуры. В качестве содержательных основ рассматриваются различные подходы профессионального самоопределения молодежи XX века: директивно-мотивирующий, дифференциально-распределительный, сопричастный и другие.
Ключевые слова: профессиональное самоопределение личности, интегрированный психологический подход, мотивация, направленность.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Анцыферова Л.И. Личность в тяжёлых жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита / Л.И. Анцыферова // Психологический журнал. — 1994. — № 1. — С. 3-19.
Асмолов А.Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа / А.Г. Асмолов. — М.: Смысл, 2001. — 416 с.
Божович Л.И. Психологические закономерности формирования личности в онтогенезе / Л.И. Божович // Вопросы философии. — 1976. — № 6. — С. 45-53.
Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф.Е. Василюк. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. — 200 с.
Климов Е.А. О феномене профессиональной относительности образа мира / Е.А. Климов // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 1995. — № 1. — С. 8-18.
Макаренко А.С. Трудовое воспитание / А.С. Макаренко. — М.: Просвещение, 1964. — 246 с.
Митина Л.М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях / Л.М. Митина // Вопросы психологии. — 1997. — № 4. — С. 28-38.
Непомнящая Н.И. Целостно-личностный подход к изучению человека / Н.И. Непомнящая // Вопросы психологии. — 2005. — № 1. — C. 116-126.
Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / Ж. Нюттен [под ред. Д.А. Леонтьева]. — М.: Смысл, 2004. — 608 с.
Павлютенков Е.М. Формирование мотивов выбора профессии / Е.М.Павлютенков. — К.: Рад. шк., 1980. — 144 с.
Петровский В.А. Введение в психологию / В.А. Петровский. — М.: Изд. центр «Академия», 1996. — 270 с.
Полежаев Д.В. Личность в этнокультурном пространстве: ментальный аспект социальной теории / Д.В. Полежаев // Культура. Образование. Наука. Сборник научных трудов [под ред. проф. Д.В. Полежаева]. — М.: Планета, 2014. — Вып. IX. — С. 9-20.
Полежаев Д.В. Русский менталитет: социально-философское осмысление: монография / Д.В. Полежаев. — Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2007. — 370 с.
Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н.С. Пряжников. — М.: Институт практической психологии; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1996. — 256 с.
Пряжникова Е.Ю. Профориентация / Е.Ю. Пряжникова, Н.С. Пряжников. — М.: Академия, 2007. — 496 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. — СПб.: Питер, 2002. — 720 с. — (Серия «Мастера психологии»).
Слободчиков В.И. Проблема научного обеспечения инновационной деятельности в образовании. Концептуальные основания / В.И. Слободчиков. — Киров, 2003. — 32 с.
Слободчиков В.И. Психология развития человека / В.И. Слободчиков. — М.: Школьная пресса, 2000. — 416 с.
Тихомиров М.Ю. Целевые ориентиры профессионального самоопределения личности: методологические основания / М.Ю. Тихомиров, Д.В. Полежаев // Iсторико-педагогiчнi студiï: науковий часопис. — К.: Вид-во НПУ iменi М.П. Драгоманова, 2014. — Вип. 8. — С. 270-274.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон. — М.: Изд. группа «Прогресс», 1996. — 344 с.
Holland L. Award for Distinguished Scientific Application of Psychology / L. Holland. — American Psychologist. — 2008. — № 63. — р. 672-674.
Holland J.L. Why interest inventories are also personality inventories / Holland J.L. — Palo Alto, CA: Davies-Black, 1999. — Р. 87-102.
Holland J. The Vocational Identity Scale: A diagnostic and treatment tool / J.Holland, J.Johnston, N.Asama // Journal of Career Assessment. — 1993. — № 1. — Р. 1-12.
Moser U. Zur psychoanalytischen Theorie der Berufswahl: Sublimierung, Identifizierung und berufliche Identität / U. Moser // Psychologie. Schweirerisch Zeitschrift für Psychologie. — 1963. — № 1. — S. 1-18.
Super D.E. Vocational Development: A Framework of Research / D.E. Super — N. Y., 1957 — 245 р.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.60187
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.