ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЗАГАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СТУДЕНТІВ-БІЛІНГВІВ

Н. О. Бурейко

Анотація


У статті представлено теоретико-методологічні та експериментальні розробки наукових психологічних досліджень особливостей розвитку загального інтелекту. Проведений порівняльний аналіз та узагальнено особливості досліджень загального інтелекту білінгвів у психолінгвістичних підходах. Представлені результати дослідження особливостей розвитку загального інтелекту у студентів-білінгвів з  різним  типом  білінгвізму.  Визначено  місце  та  особливості  зв’язку  між  типом білінгвізму  та  рівнем  розумових  здібностей  досліджуваних  білінгвів.  Доведено, що тип білінгвізму у студентів-білінгвів не впливає на рівень розвитку загального інтелекту. Показано, що розвиток загального інтелекту не має значущих відмінностей серед студентів-білінгвів мовних та немовних спеціальностей. 

Ключові слова: загальний інтелект, тип білінгвізму, білінгв, розвиток загального інтелекту, рівень IQ, розумові здібності. 

В  статье  представлены  теоретико-методологические  и  экспериментальные разработки научных психологических исследований особенностей развития общего интеллекта. Проведенный сравнительный анализ и обобщены особенности исследований  общего  интеллекта  билингвов  в  психолингвистических  подходах. Представлены результаты исследования особенностей развития общего интеллекта у студентов-билингвов с разным типом билингвизма. Определено место и особенности  связи  между  типом  билингвизма  и  уровнем  умственных  способностей исследуемых билингвов . Доказано, что тип билингвизма у студентов-билингвов не влияет на уровень развития общего интеллекта. Показано, что развитие общего интеллекта не имеет значимых различий среди студентов-билингвов языковых и неязыковых специальностей.

Ключевые слова: общий интеллект, тип билингвизма, билингв, развитие общего интеллекта, уровень IQ, умственные способности.

 

The article presents theoretical, methodological and experimental developments of scientific and psychological research of features of general intelligence development. The comparative analysis is conducted and features of bilinguals’ general intelligence research in psycholinguistic approaches are generalized. The results of the research of features of general intelligence development among bilingual students with different types of bilingualism are presented. The place and features of connections between bilingual types and the level of intellectual abilities of bilinguals under research are determined. The type of bilingualism among bilingual students does not influence general intelligence development. It is shown that general intelligence development of bilingual students of linguistic and non-linguistic specialties doesn’t differ considerably.

Keywords: general intelligence, the type of bilingualism, a bilingual, general intelligence development, IQ level, mental abilities. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Блейхер В.М. Психологическая диагностика интеллекта и личности / В.М. Блейхер, Л.Ф. Бурлачук. — К.: Вища школа, 1978. — 142 с.

Богус М.Б. Влияние билингвизма на интеллектуальное развитие личности обучаемых / М.Б. Богус // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». — Майкоп: Изд-во АГУ. — Вып.7. — 2008. — С. 47-53.

Бурейко Н.О. Програма психологічного дослідження особливостей функціонування загального та соціального інтелекту у студентів-білінгвів / Н.О. Бурейко / «Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія»: науковий журнал. — Х.: ХНПУ, 2014.— Вип. 49. — С.24-32.

Елисеев О.П. Тест структуры интеллекта Р. Амтхауэра, (TSI) / О.П. Елисеев // Практикум по психологии личности. — СПб., 2003. — С. 342-370.

Лейкин М. Влияние билингвизма на математическую креативность в раннем детстве / М. Лейкин / Теоретическая и экспериментальная психология: ежеквартальный научный журнал. — М.: Психологический институт РАО, 2013. — Т.6 — № 2. — С. 31-44.

Маркосян А.С. Очерки теории овладения вторым языком / А.С. Маркосян. — М.: УМК «Психология», 2004. — 384 с.

Хомуленко Т.Б. Психологія іншомовної текстової діяльності: Монографія / Т.Б. Хомуленко, О.О. Євдокимова. — Х.: Нове слово, 2004. — 189 с.

Bialystok E. Consequences of bilingualism for cognitive development / In: F. Kroll & A.M.B. De Groot (Eds.). Handbook of Bilingualism. Psycholinguistic Approach. — Oxford: Oxford University Press, 2005. — 610 р.

Peal E. The relation of bilingualism to intelligence / E. Peal, W.E. Lambert // Psychological Monographs. — 1962. — Vol. 76(27). — P. 1-23.

Simonton D.K. Bilingualism and creativity / D.K. Simonton // An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes / J. Altarriba & R.R. Heredia (Eds.). — Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2008. — P. 147-166.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.44704

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.