ЦІННОСТІ ТА ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ В ПСИХОЛОГІЧНИХ ТЕОРІЯХ
Анотація
Психологічні теорії пояснюють цінності з позиції наукових теорій. Біхевіоризм розглядає цінності як результат асоціативного навчання. Психоаналіз вбачає ціннісно-нормативну регуляцію особистості в глибинний структурах «Его», «Супер-Его» та «Ід», які вступаючи в консенсус чи, навпаки, в протиріччя, утворюють поведінку людини. Гуманістична психологія вбачає цінності в «самості» особистості та зв’язує їх з потребами людини, вводить терміни «функціональна автономія», розуміючи під цим перетворення цінностей; розглядає ціннісні орієнтації як особистісний сенс. Вітчизняні вчені вводять поняття «спрямованість», «ціннісні орієнтації» та «особистісні цінност»; говорять про включення в механізми діяльності та поведінки особистості; роблять висновки про те, що ціннісні орієнтації характеризуються двома властивостями – значенням та особистісним змістом.
Ключові слова: цінність, ціннісні орієнтації, цінність підкріплення, цінність потреби, соціальний інтерес, ціннісні судження, моральні норми,особистісні цінності.
Психологические теории объясняют ценности с позиции научных теорий. Бихевиоризм рассматривает ценности как результат ассоциативного обучения. Психоанализ видит ценностно-нормативную регуляцию личности в глубинный структурах «Эго», «Супер-Эго» и «Ид». Гуманистическая психология видит ценности в «самости» личности и связывает их с потребностями человека, вводит термины «функциональная автономия», понимая под этим преобразования ценностей; рассматривает ценностные ориентации как личностный смысл. Отечественные ученые вводят понятие «направленность», «ценностные ориентации» и «личностные ценности»; говорят о включении в механизмы деятельности и поведения личности; делают выводы о том, что ценностные ориентации характеризуются двумя свойствами – значением и личностным смыслом.
Ключевые слова: ценность, ценностные ориентации, ценность подкрепления, ценность потребности, социальный интерес, ценностные суждения, нравственные нормы, личностные ценности.
Psychological theories explain the value of the position of scientific theories. Behaviorism considers value as a result of associative learning. Psychoanalysis sees valuenormative regulation of individual in-depth structures "ego", "superego" and "id". Humanistic psychology sees the value in the "self" personality and connects them with human needs, introduces the term "functional autonomy", meaning thereby converting values; value orientation as regards personal meaning. Domestic scholars introduced the concept of "focus", "value orientation" and "personal values"; talk about the inclusion of practice and behavior of the individual; draw conclusions that value orientation characterized by two properties – value and personal meaning.
Keywords: value, value orientation, reinforcement value, the value of needs, social interest, value judgments, moral standards, personal values.
Повний текст:
PDFПосилання
Абульханова-Славская К.А. Философско-психологическая концепция С.Л. Рубинштейна: к 100-летию со дня рождения / К.А. Абульханова-Славская. — М.: Наука, 1989. — 248 с.
Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности // Психологический журнал. — 1984. — Т. 5. — № 5. — С. 63-70.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания / Б.Г. Ананьев. — М.: Наука, 1977. — 344 с.
Анциферова Л.И. Развитие личности и проблемы геронтопсихологии / Л.И. Анциферова. — М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2006. — 512 с.
Братусь Б. С. Аномалии личности / Б.С. Братусь. — М.: Мысль, 1988. — 301 с.
Василюк Ф. Е. Психотехника выбора. Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / Ф.Е. Василюк. — М.: Смысл, 1997. — 314 с.
Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В.В. Давыдова. — М.: Педагогика-Пресс, 1996. — 536 с.
Выготский Л.С. Развитие личности и мировоззрения ребенка / Л.С. Выготский / Психология личности / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, А.А. Пузырея, В.В. Архангельской. — М.: АСТ: Астрель, 2009. — С. 329-333.
Гобл Ф. Третья сила: психология Абрахама Маслоу – новый взгляд на человека (главы из книги) / Ф. Гобл / Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. — М.: Смысл, 1999. — С. 334-394.
Дилигенский Г.Г. Социально-политическая психология / Г.Г. Дилигенский. — М.: Новая школа, 1996. — 352 с.
Донцов А.И. О ценностных отношениях личности / А.И. Донцов // Советская педагогика. — 1974. — № 5. — С. 67-76.
Левин К. Конфликт между аристотелевским и галилеевским способами мышления в современной психологии / К. Левин // Психологический журнал. — 1990. — Т. 11. — № 5. — С. 135-158.
Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность / А.Н. Леонтьев. — М.: Политиздат, 1975, — 304 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А.Маслоу. — М.: Смысл, 1999. — 425 с.
Маслоу А. Психология бытия / А.Маслоу. — М.: Рефл-бук, 1997. — 304 с.
Мясищев В.Н. Личность и неврозы / В.Н. Мясищев. — Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1960. — 426 с.
Оллпорт Г. Личность в психологии / Г. Оллпорт. — СПб.: Ювента, 1998. — 345 с.
Платонов К.К. Структура и развитие личности / К.К. Платонов. — М.: Наука, 1986. — 254 с.
Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия / К. Роджерс. — М.: Рефлбук, 1997. — 320 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. — М., 1976. — 416 с.
Сержантов В.Ф. Человек, его природа и смысл бытия / В.Ф. Сержантов. — Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1990, — 360 с.
Тугаринов В.П. Теория ценностей / В.П. Тугаринов. — Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1968. — 124 с.
Узнадзе Д.Н. Психология установки / Д.Н. Узнадзе. — СПб.: Питер, 2001. — 416 с.
Фрейгер Р. Теория и практика личностно-ориентированной психологии / Р. Фрейгер. — М., 1996. — Т.2. — 208 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. — М.: Прогресс, 1990. — 368 с.
Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности / Э. Фромм. — М.: Республика, 1994. — 447 с.
Хекхаузен X. Мотивация и деятельность. В 2 т. / Х. Хекхаузен. — М.: Педагогика, 1986. — Т.2. — 408 с.
Хьелл Л. Теории личности / Хьелл Л., Зиглер Д.; пер. с англ. — СПб.: Питер-Пресс, 1997. — 608 с.
Чудновский В.Э. Смысл жизни: проблема относительной эмансипированности от «внешнего» и «внутреннего» // Психологический журнал. — 1995. — Т. 16. — № 2. — С. 15-26.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.44716
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.