Анотація
Необхідність пошуку і розробки ефективних шляхів діагностики і профілактики поведінкових девіацій визначають необхідність актуалізації роботи науково-дослідних лабораторій. Діяльність таких структур зумовлена функціонуванням соціальної структури, на базі якої вона створена, власним положенням та суспільними ресурсами й запитами. Для організації проведення дослідження, освоєння і впровадження наукових розробок лабораторія використовує власну базу, а також працює у різних закладах, установах, організаціях з огляду на специфіку предмету дослідження. Цілеспрямована діяльність науково-дослідної лабораторії у вищих навчальних закладах на основі програмного забезпечення дозволяє передбачити форми і методи роботи, взаємодії з іншими соціальними структурами, умови, витрати й перспективи досліджень. Метою статті е розкриття та оцінка у виконанні завдань і можливостей науково-дослідної лабораторії діагностики і профілактики девіантної поведінки як структурної одиниці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Лабораторія здійснює авторський нагляд за пошуком та впровадженням закінчених наукових досліджень, науково-методичних розробок, науковий взаємообмін, науково-творчу співпрацю із навчальними закладами, науково-дослідними установами, структурами соціальної сфери держави, регіону, населеного пункту з питань, що стосуються діагностики і профілактики девіантної поведінки індивідів. Шляхами вирішення поставлених перед лабораторією завдань є визначення: по-перше, напрямів наукового дослідження проблеми поведінкових девіацій та перелік діагностичних методів і адаптованих та/чи розроблених методик для визначення детермінант девіантної поведінки; по-друге, вироблення технологій профілактичної та корекційно-реабілітаційної роботи за видами поведінкових девіацій з урахування диференціації підходів, форм і методів роботи. Результативність допомагає визначити експертна оцінка з визначення ефективності форм і методів діагностичної та профілактичної роботи. Дослідження інновацій, підходів до попередження окремих видів девіантної поведінки дає можливість окреслити перспективи в діяльності науково-дослідних лабораторій, зокрема щодо впровадження у вітчизняну практику зарубіжних підходів до діагностики і профілактики поведінкових девіацій індивідів.
Ключові слова
девіантна поведінка; діагностика; профілактика; науково-дослідна лабораторія; діагностико-профілактичний інструментарій
Посилання
Dzhonson, A. H. (2003). Tlumachnyi slovnyk z sotsiolohii [Explanatory dictionary of sociology]. Lviv: Lviv Ivan Franko National University. [in Ukrainian].
Lavrychenko, N. M. (2006). Pedahohichni osnovy sotsializatsii uchnivskoi molodi v krainakh Zakhidnoi Yevropy [Pedagogical foundations of socialization of student youth in the countries of Western Europe] (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences). Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. [in Ukrainian].
Parfanovych, I. I. (2009). Kompleks diahnostychnykh metodyk dlia vyznachennia determinant deviantnoi povedinky [Complex of diagnostic techniques for determining determinants deviant behavior]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].
Parfanovych, I. I. (2014). Teoretyko-metodychni zasady profilaktyky deviantnoi povedinky divchat zahalnoosvitnikh shkil [Theoretical and methodological principles of deviant prevention behavior of secondary school girls] ] (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences). Institute of Problems on Education NAES of Ukrainy. [in Ukrainian].
Hubersky, L. & Zhylinska, O. (2021). Science in the modern world: from value to complexity. Mizhdystsyplinarni doslidzhennia skladnykh system [Interdisciplinary studies of complex systems], 8, 53–61. https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.053UDC001:316.422.44:159.955 [in Ukrainian].
Muchanga, M. & Chalawila, I. (2022). Challenges Experienced By Postgraduate Candidates in the Application of Conceptual Frameworks in Scientific Research. International Journal of Scientific Research and Management, 10(02), 2174–2183. https://doi.org/10.18535/ijsrm/v10i2.el02