ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСВІТНОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: РИЗИКИ І ПЕРСПЕКТИВИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

В. В. Савіцька

Анотація


Інтенсивне впровадження цифрових технологій у життя сучасного суспільства, формування інформаційного простору та розвиток електронних освітніх систем спричинює становлення інноваційних науково-педагогічних уявлень щодо організації освітнього процесу студентів закладів вищої освіти. Метою статті є визначення ризиків і перспектив цифровізації освітнього процесу у сучасних закладах вищої освіти. На основі здійсненого аналізу цифровізації навчання виокремлено шість основних інструментів, які покликані підвищити якість онлайн-навчання та забезпечити адекватне та ефективне використання цифрових технологій: упорядкування (складання) планів готовності до несподіваних проблем; розділення навчального матеріалу на дрібніші структурні одиниці з метою зосередження студентів на онлайн-навчанні; використання голосу; організація технічної підтримки викладачів; мотивація до активної позааудиторної діяльності (навчання); ефективне поєднання онлайн та самостійного навчання. На основі даних сучасної педагогіки з питань розвитку електронного навчання, а також результатів, отриманих шляхом узагальнення та аналізу існуючого досвіду, визначено позитивні аспекти цифровізації вищої освіти: збільшення доступності освіти шляхом «стирання» територіальних та тимчасових кордонів; можливість реалізації індивідуальної освітньої траєкторії студентів; економічна вигода; виховання самостійності та відповідальності студентів, а також формування у них позиції досягнення високих освітніх результатів. Узагальнено, що активному використанню онлайн навчання сприятиме інтеграція методів онлайн навчання з кращими практиками та підходами офлайн, які довели власну спроможність у навчанні та розвитку студентів. Використання можливості поєднувати ефективні педагогічні та сучасні цифрові освітні технології забезпечать: доступність освіти; персоналізацію навчання; можливість онлайн-аналітики освітніх результатів та перебігу освітнього процесу; технологічні можливості подання освітнього контенту та активного керування освітнім процесом.

Ключові слова


цифровізація, освітній процес, інструменти онлайн-навчання, заклади вищої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Babaiev, V. M., Stadnyk, H. V., & Momot, T. V. (2019). Tsyfrova transformatsiia v sferi vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii [Digital transformation in the field of higher education in the conditions of globalization]. Komunalne hospodarstvo mist. Seriia: Ekonomichni nauky [Communal management of cities. Series: Economic Sciences], 2, 2–9. [in Ukrainian]

Bykov, V. Yu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and the development of the computer-technological platform of education and science of Ukraine]. In Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku [Information and digital educational space of Ukraine: transformational processes and development prospects. Materials of methods. seminar of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine (Kyiv, April 4, 2019)] (p.20–26). Kyiv. [in Ukrainian].

Zaspa, H. O. (2021). Kontsentrychna informatsiina tekhnolohiia orhanizatsii tsyfrovoi transformatsii osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity [Concentric information technology for the organization of digital transformation of educational activities of higher education institutions]. (Thesis for a Degree Candidate of Technical Sciences). Cherkaskyi derzh. tekhnol. un-tet. Cherkasy. [in Ukrainian].

Korostil, L. A. (2018). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [Generation Z: searching for ways of pedagogical interaction]. Narodna osvita [Public education], 1, 82–88. [in Ukrainian].

Morze, N., Buinytska, O., & Varchenko-Trotsenko, L. (2016). Stvorennia suchasnoho elektronnoho navchalnoho kursu v systemi Moodle [Creation of a modern electronic educational course in the Moodle system]. Kamianets-Podilskyi: PP Buinytskyi. [in Ukrainian].

Andersson, P., & Mattsson, L. G. (2020). Future digitalization of education after Covid-19. https://www.hhs.se/contentassets/419c7b2f06a94ee183bf52ca748c98b5/a54.pdf.

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1 The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Fisher, J., & White, J. (2017). Take aways from the 2017 Blended and Personalized Learning Conference. https://eric.ed.gov/?id=ED586384.

Howe, N., & Strauss, W. (1991). Generations: The history of America’s future, 1584 to 2069. N.Y.: William Morrow and Co.

Kim, J. (2020). Teaching and Learning After COVID-19: Three post-pandemic predictions. Inside Higher Education. https://www.insidehighered.com/digital-learning/blogs/learning-innovation/teaching-and-learning-after-covid-19.

Selwyn, N. (2016). Education and Technology: Key issues and debates. London, Bloomsbury.

Strielkowski, W. (2020). COVID-19 pandemic and the digital revolution in academia and higher education. Preprints. April 17, 11–19. https://doi.org/10.20944/preprints202004.0290.v1.

Tam, G., & El-Azar, D. (2020). Three ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/.

Tayebinik, M., & Puteh, М. (2012). Blended Learning or E-learning? International Magazine on Advances in Computer Science and Telecommunications, 3 (1), 103–110.

Twenge, J. M. (2017). Gen: Why Today's Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood and What That Means for the Rest of Us. New York: ATRIA Books.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.