ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ В ПЕДАГОГІЦІ МОНТЕССОРІ

М. Словачек

Анотація


Незважаючи на те, що дослідження дитячого мовлення в Словаччині проводяться з 90-х років минулого століття, нові знання про онтогенез мовлення не знайшли втілення в педагогіці Монтессорі, елементи якої використовувалися у вихованні та навчанні дітей у Словаччині понад двадцять п'ять років. Цілями цього дослідження є (1) аналіз теорії розвитку мовлення дитини за М. Монтессорі та її порівняння з сучасними знаннями про онтогенез мовлення та (2) представлення результатів сучасних зарубіжних досліджень Монтессорі-педагогіки. У дослідженні ми зосереджуємося на описі онтогенезу мовлення з точки зору Монтессорі-педагогіки, психолінгвістики, когнітивної лінгвістики та знань нейролінгвістики. На основі аналізу наявної теорії та окремих зарубіжних досліджень дитячого мовлення в педагогіці Монтессорі представляємо проект і межі дослідження, яке стане частиною дисертації «Розвиток мовлення в дошкільному віці в контексті педагогіки Монтессорі та сучасні дослідження розвитку мовлення в Словаччині». Монтессорі-педагогіка є відносно новим поняттям у Словаччині, оскільки єдина шкільна система, що проіснувала з 1948 по 1989 роки, не дозволяла застосовувати та використовувати інші напрямки та системи у процесі виховання та освіти. Незважаючи на численні дослідження та докази її ефективності за кордоном, Монтессорі-педагогіка (сьогодні визначена як альтернативна; див. Zelina, 2000) повільно утверджується в Словаччині. Монтессорі-педагогіка заслуговує на дослідження в умовах місцевої культури та словацької мови. У той же час ми вважаємо, що дослідження, проведене таким чином, принесе користь не тільки процесам і можливостям стимулювання мовлення та дидактиці першої (рідної) мови, але й для педагогіки Монтессорі за межами Словаччини , оскільки ми ґрунтуємося на тому факті, що (1) мова говорить про принцип нашого мислення, про те, як ми розуміємо окремі речі та явища та як ми ставимося до них (Vaňková та ін., 2005); (2) сучасний синтетичний погляд на засвоєння мови ґрунтується на тому факті, що розвиток мови є частиною когнітивного розвитку дитини і що (3) існує взаємозв’язок між розвитком пізнання та окремими феноменами мови та спілкування – рівнем мови засвоєння визначається рівнем мислення і навпаки, тобто, розвиваючи одну з цих сфер, ми одночасно розвиваємо іншу і навпаки» (Vužňáková, 2013). Тому ми припускаємо, що результати дослідження (спроектовані та перевірені матеріали та підходи) можуть бути використані в практиці Монтессорі-шкіл після певних змін

Ключові слова


онтогенез мовлення, педагогіка Монтессорі, психолінгвістика та когнітивна лінгвістика, дослідження дитячого мовлення, дослідження педагогіки Монтессорі

Повний текст:

PDF

Посилання


Ambridge, B., & Lieven, E. V. M. (2011). Child Language Acquisition. Contrasting Theoretical Approaches. Cambridge University Press.

Aydoğan, Y. (2016). Examination of the affect of Montessori Education on language development of pre-school children. Academic Research International, 7(5), 112–119.

Bednáriková, M. (2013). Úvod do kognitívnej lingvistiky. [Introduction to cognitive linguistics]. Trnava: Filozofická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. [in Slovak].

Bilbao, Á. (2018). Detský mozog vysvetlený rodičom. [The child's brain explained by parents]. Bratislava: Noxi. [in Slovak]

Bloom, P. (2015). Jak se děti učí významu slov. [How children learn the meaning of words]. Praha: Nakladatelství Karolinum. Univerzita Karlova v Praze. [in Czech]

Courtier, P., Gardes, M.-L., Van der Henst, J.-P., Noveck, I., Croset, M.-C., Epinat-Duclos, J., Léone, J., & Prado, J. (2021). Effects of Montessori education on the academic, cognitive, and social development of disadvantaged preschoolers: A randomized controlled study in the French public-school system. Child Development, 92(5), 2069–2088. https://doi.org/10.1111/cdev.13575

Dekker, S., Lee, N., Howard-Jones, P., & Jolles, J. (2012). Neuromyths in Education: Prevalence and Predictors of Misconceptions among Teacher. Frontiers in Psychology, 3, 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00429

Dobeš, M. (2005). Základy neuropsychológie. [Basics of neuropsychology]. Košice: Spoločenskovedný ústav SAV, Košice. [in Slovak].

Fernandézová, E., M., & Smithová Cairnsová, H. (2014). Základy psycholingvistiky. [Basics of psycholinguistics]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. [in Czech]

Gentaz, E., & Richard, S. (2022). The Behavioral Effects of Montessori Pedagogy on Children’s Psychological Development and School Learning. Children, 9(2), 1–11. https://doi.org/10.3390/children9020133

Hainstock, E. G. (2013). Metoda Montessori a jak ji učit doma Předškolní léta. [The Montessori method and how to teach it at home. Preschool years]. Praha: Pragma. [in Czech]

Horňáková, K., Kapalková, S., & Mikulajová, M. (2005). Kniha o detskej reči. [A book about children's language]. Bratislava: Slniečko. [in Slovak]

Imaiová, M. (2017). Jazyk a myšlení. [Language and thinking]. Univerzita Karlova. [in Czech]

Klimovič, M., Kopčíková, M., Liptáková, Ľ., & Vužňáková, K. (2020). Implicitné jazykové znalosti dieťaťa. [The child's implicit language skills]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. [in Slovak]

Lillard, A. S., Heise, M. J., Richey, E. M., Tong, X., Hart, A., & Bray, P. M. (2017). Montessori preschool elevates and equalizes child outcomes: A longitudinal study. Frontiers in Psychology, 8, 1–9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01783

Lillard, A., Else-Quest, N. (2006). Evaluating Montessori Education. Science, 313(5795), 1893–1894. https://psycnet.apa.org/doi/10.1126/science.1132362

Liptáková, Ľ., Vužňáková, K. (2009). Dieťa a slovotvorba. [Child and word formation]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. [in Slovak]

Miňová, M. (2012). Pedagogická diagnostika v materskej škole. [Pedagogical diagnostics in kindergarten]. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. [in Slovak]

Miňová, M. (2015). Pedagogické diagnostikovanie v materskej škole. [Pedagogical diagnostics in kindergarten]. Prešov: Rokus. [in Slovak]

Montessori, M. (1946/2019). Londýnske přednášky. [London lectures]. Portál.

Montessori, M. (1948/2001). Objevování dítěte. [The Discovery of the Child]. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. [in Czech]

Montessoriová, M. (1926). Příručka vědecké pedagogiky. [Handbook of scientific pedagogy]. Praha: Svaz ČSL učitelek škol mateřských. [in Czech]

Montessori, M. (2003). Absorbující mysl. [Absorbent Mind]. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. [in Czech]

Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. [The Secret of Childhood]. Praha: Triton. [in Czech]

Nebeská, I. (1992). Úvod do psycholingvistiky. [Introduction to psycholinguistics]. Praha: H&H. [in Czech]

Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. [Preschool pedagogy]. Praha: Grada [in Czech]

Petlák, E., Valábik, D., & Zajacová, J. (2009). Vyučovanie – mozog – žiak. [Teaching – brain – pupil]. Bratislava: IRIS (in Slovak).

Piaget, J., & Inhelder, B. (1997). Psychologie dítěte. [Child psychology]. Praha: Portál. [in Czech]

Poussin, Ch. (2017). Montessori od narodenia do 3 rokov. [Montessori from birth to 3 years]. Bratislava: Citadella. [in Slovak]

Rajović, R. (2015). NTC Systém učení. Metodická příručka pro práci s NTC metodou. Část 1 – předškolní věk. IQ dítěte – výzva pro rodiče. [NTC Learning System. Methodical manual for working with the NTC method. Part 1 – preschool age. Child's IQ – a challenge for parents]. Praha: Mensa České republiky. [in Czech]

Rajović, R. (2018). NTC Systém učení. Metodická příručka pro práci s NTC metodou. Část 2 – věk 4–8 roků. Jak úspěšne rozvíjet IQ dítěte hrou. [NTC Learning System. Methodical manual for working with the NTC method. Part 2 – age 4–8 years. How to successfully develop a child's IQ through play]. Praha: Mensa České republiky. [in Czech]

Rýdl, K. (2007). Metoda Montessori pro naše dítě: Inspirace pro rodiče a další zájemce. [The Montessori method for our child: Inspiration for parents and other interested parties]. Pardubice: Filozofická fakulta Univerzity Pardubice [in Czech]

Rýdl, K. (2011). Předslov. [Preface] In: M. Montessori. Od dětství k dospíváni. Praha: Triton. [in Czech]

Saicová Římalová, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. [Language acquisition by a child] Praha: Karolinum. [in Czech]

Slančová, D. (2019). Lingvistický výskum vývinu reči slovensky hovoriacich detí: stručný prehľad a bibliografia. [Linguistic research on the speech development of Slovak-speaking children: a brief overview and bibliography]. Jazyk a kultúra, 10(39–40), 105–130. [in Slovak]

Slančová, D. (Ed.). (2008). Štúdie o detskej reči. [Studies on child language]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta. [in Slovak]

Slančová, D. (Ed.). (2018). Desať štúdií o detskej reči. [Ten studies on child language]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta – VEDA. [in Slovak]

Slováček, M., Miňová, M. (2019). Pedagogika Márie Montessoriovej z pohľadu teórie a praxe. [Maria Montessori's pedagogy from the point of view of theory and practice]. Prešov: Rokus. [in Slovak]

Slováček, M., & Miňová, M. (2020). Pedagogika Márie Montessoriovej: vzdelávanie a kompetencie učiteľov materských škôl. [Montessori pedagogy: education and competence of kindergarten teachers]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove [in Slovak]

Valente, D. (2017). Ako oslobodiť potenciál vášho dieťaťa. [How to unleash your child's potential]. Bratislava: Citadella [in Slovak]

Vužňáková, K. (2009). Morfológia, vývin detskej reči a materská škola. [Morphology, child language development and kindergarten]. In Ľ. Liptáková, K. Vužňáková, R. Rusňák (Eds.), Slovo o slove (s. 55–69). Prešov: Prešovská univerzita Prešove, Pedagogická fakulta. [in Slovak]

Vužňáková, K. (2013). Rozvoj jazykovo-komunikačnej a literárnej kompetencie v predprimárnom vzdelávaní. [Development of language, communication and literary competence in pre-primary education]. In M. Miňová (Ed.). Predprimárne vzdelávanie v kontexte súčasných zmien zborník z vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou (s. 146–170). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove Pedagogická fakulta, Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu. [in Slovak]

Vužňáková, K. (2015). Ontogenéza detskej reči na pozadí vzťahu kognície, jazyka a reči. [The ontogenesis of children's speech against the background of the relationship between cognition, language and speech]. O dieťati, jazyku, literatúre, 3(2), 46–62. [in Slovak]

Vužňáková, K. (2018a). Teoreticko-metodologické východiská skúmania osvojovania si významov slov. [Theoretical-methodological starting points for researching the acquisition of word meanings]. O dieťati, jazyku, literatúre, 6(1), 6–28 [in Slovak]

Vužňáková, K. (2018b). Slovotvorba v ranej ontogenéze reči. [Word formation in the early ontogeny of speech]. In D. Slančová (Eds.), Desať štúdií o detskej reči (s. 87–153). Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta – VEDA. [in Slovak]

Vužňáková, K. (2020). Kategorizácia a význam lexikálnych jednotiek v ontogenéze reči. [Categorization and meaning of lexical units in the ontogeny of language]. O dieťati, jazyku, literatúre, 8(2), 43–65 [in Slovak]

Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. [Psychology of thought and language]. Praha: Portál [in Czech]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.