ТРЕНІНГ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ ПРОФЕСІЙНО-ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ У ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ ОСВІТІ

О. В. Варецька, О. В. Хаустова

Анотація


У статті висвітлюються питання актуальності й сутності науково-методичного супроводу професійно-творчого розвитку вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти. Автори виходять з позиції необхідності здійснення комплексного впливу на професійний, особистісний та духовний розвиток в його цілісності на основі реалізації творчого потенціалу особистості вчителя. Мета й завдання науково-методичного супроводу знаходяться в залежності від запитів, потреб учителя, визначеної ним індивідуальної освітньої траєкторії для подолання труднощів у професійній діяльності. Для реалізації функцій науково-методичного супроводу (навчальної, консультативної, психотерапевтичної, адаптаційної та корегувальної) використовуються відповідні технології та методи роботи, серед яких відзначають технології навчання дорослих, акмеологічні, інтерактивні технології, тренінг зокрема. Важливою особливістю тренінгу як технології науково-методичного супроводу є свобода вибору вчителем програми навчання та демократичність рішень у процесі навчання, спрямованість на самовдосконалення, самоактуалізацію, врахування нейропсихологічних знань. Тренінг у міжкурсовий період має бути орієнтований на досвід і умови роботи вчителя, забезпечувати активізацію його суб’єктної позиції у цілепокладанні, виборі змісту, форм, тривалості, методів, форм, засобів та технологій навчання; стимулювання активності й творчості. Вчитель набуває можливості для обміну досвідом і знаннями, емоціями, ідеями під час активної творчої взаємодії; у винайденні суб’єктивних причин професійних утруднень та шляхів їхнього подолання. Організація тренінгів як технології науково-методичного супроводу професійно-творчого розвитку вчителя в роботі кафедри початкової освіти Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти довела ефективність застосування в процесі тренінгової роботи особистісно орієнтованих, інтерактивних, проєктних, артпедагогічних технологій, технологій розвитку критичного мислення, ТРВЗ, методів активізації творчого мислення, що дозволяють вчителю розкрити творчий потенціал для вирішення професійних педагогічних завдань

Ключові слова


тренінг, науково-методичний супровід, післядипломна педагогічна освіта, професійно-творчий розвиток, технологія

Повний текст:

PDF

Посилання


Varetsʹka, O. V. (2008). Treninh yak forma pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv do ekonomichnoho vykhovannya shkolyariv u systemi pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Training as a form of preparation of primary school teachers for economic education of schoolchildren in the system of postgraduate pedagogical education]. Molodʹ i rynok, 2(37), 85–89.

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyyiv: Lybidʹ.

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016). Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: conceptual foundations of secondary school reform] (M. Hryshchenko, Red.). NUSh. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine. (2020). Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)" [On the approval of the professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with a junior specialist diploma)"], Order № v2736915-20. (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Miroshnyk, S. I. (2012). Navchalʹnyy treninh yak optymalʹna forma orhanizatsiyi navchannya pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Educational training as an optimal form of organization of training of pedagogical workers in the conditions of postgraduate pedagogical education]. In Innovatsiyni tekhnolohiyi u profesiynomu rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv ta kerivnykiv zakladiv osvity

(p. 116–118). Bila Tserkva: KOIPOPK. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/17/statti/miroshnik.htm

Oliynyk, V. V., Kyrychenko, M. O., Otych, O. M., Sorochan, T. M., Bondarchuk, O. I., Didenko, N. H. Serheieva, L. M., Sydorenko, V. V., Klokar, N. I., & Skrypnyk, M. I. (2017). Problemy i perspektyvy rozvytku pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity v umovakh rozbudovy novoyi ukrayinsʹkoyi shkoly [Problems and prospects of the development of postgraduate pedagogical education in the conditions of the development of a new Ukrainian school]. In Naukove zabezpechennya rozvytku osvity v Ukrayini: aktualʹni problemy teoriyi i praktyky (do 25-richchya NAPN Ukrayiny), (p. 382–391). http://lib.iitta.gov.ua/710171

Sydorenko, V. V. (2016a). Innovatsiyni napryamy naukovo-metodychnoho suprovodu profesiynoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pislyadyplomnoyi osvity [Innovative directions of scientific and methodical support of professional development of teaching staff in the postgraduate education system]. Informatsiynyy zbirnyk dlya dyrektora shkoly ta zaviduyuchoho dytyachym sadkom, (7–8(48)), 22–29. https://lib.iitta.gov.ua/107232/2/СТАТТЯ_семінар%20Сидоренко.pdf

Sydorenko, V. V. (2016b). Naukovo-metodychnyy suprovid profesiohenezu pedahohichnykh pratsivnykiv: innovatsiyni napryamy, funktsiyi, akmetekhnolohiyi [Scientific and methodical support of the professional development of pedagogical workers: innovative directions, functions, acmetechnologies]. Postgraduate education in Ukraine, (2). http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/2_2016/СИДОРЕНКО.pdf

Sorochan, T. M. (2005). Pidhotovka kerivnykiv shkil do upravlinskoi diialnosti: teoriia ta praktyka [Training of school leaders for management activities: Theory and practice]. Luhansk: Znannia.

Sorochan, T. M., & Skrypnyk, M. I. (Uporiad.). (2016). Tekhnolohii profesiinoho rozvytku pedahohiv: Metodychnyi poradnyk [Technologies of professional development of teachers: Methodical advisor]. DVNZ "Universytet menedzhmentu osvity". https://lib.iitta.gov.ua/706933/2/povnystiu%20posybnyk%2016.pdf

Sushchenko, T. I. (2007). Kontseptsiia rozvytku pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The concept of development of postgraduate pedagogical education]. Postgraduate education in Ukraine, (1), 23–27.

Khaustova, O. V. (2019). Poniattia "profesiino-tvorchyi rozvytok uchytelia" u systemi sporidnenykh poniat [The concept of "professional and creative development of a teacher" in the system of related concepts]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, (67(2)), 169–183. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-2.35

Akseonova, E., Varetska, O., Klopov, R., & Bida, O. (2020). Efficiency of social and educational experimental training "new physical culture for the new ukrainian school". Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Sup1), 01–18. https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/220

Aleandri, G., & Refrigeri, L. (2013). Lifelong learning, training and education in globalized economic systems: аnalysis and perspectives. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 93, 1242–1248. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.022

Nikulochkina, O., Varetska, O., Khaustova, O., Pomyrcha, S., Pokrova, S., & Kravets, N. (2022). Further training peculiarities for primary school teachers in educational reforming conditions in ukraine. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 14(2), 118–130. https://doi.org/10.18662/rrem/14.2/570




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.